محمدحسین حسین پور کارگزاری پویان

بررسی و تحلیل بازار LPG

بررسی و تحلیل بازار LPG
تجارت جهانی LPG تحت تاثیر پدیده اب و هوایی El Nino با چالش مواجه شده است . یک زمستان معتدل در اروپا و شرق اسیا به علاوه تضعیف ادامه دار حاشیه سود واحد های PDH احتمالا پتانسیل رشد فصلی قیمت را محدود می کند . ارامکو قیمت پروپان ماه اکتبر را با افزایش 50 دلاری نسبت به ماه قبل به 600 دلار رساند . این سومین افزایش متوالی قیمت پس از کاهش در ماه جولای است . عرضه از سوی امریکا که در بالاترین سطوح تاریخی قراردارد همزمان با عرضه قوی از سوی خاورمیانه باعث شده تا سمت عرضه بازار بسیار قوی باشد . این در حالی است که تقاضا در تابستان ضعیف بود و حاشیه سود پایین واحد های PDH تقاضای این بخش را محدود کرده است . صادرات LPG ایران به چین در سطح بالایی قرار دارد و انتظار می رود با شروع تولید فاز 11 پارس جنوبی در اینده تقویت شود . پدیده El Nino موجب دردسرهایی برای تجارت LPG در چندین جبهه شده است . خشکسالی در کانال پاناما منجر به محدودیت های تردد شده است و باعث شده تا زمان انتظار در کانال و قیمت های حمل افزایش یابد . اگر چه هزینه های حمل در ابتدای اکتبر کمی کاهش یافت .
پیام
 

 تجارت جهانی LPG تحت تاثیر پدیده اب و هوایی El Nino با چالش مواجه شده است . یک زمستان معتدل در اروپا و شرق اسیا به علاوه تضعیف ادامه دار حاشیه سود واحد های PDH احتمالا پتانسیل رشد فصلی قیمت را محدود می کند . ارامکو قیمت پروپان ماه اکتبر را با افزایش 50 دلاری نسبت به ماه قبل  به 600 دلار رساند . این سومین افزایش متوالی قیمت پس از کاهش در ماه جولای است . عرضه از سوی امریکا که در بالاترین سطوح تاریخی قراردارد همزمان با عرضه قوی از سوی خاورمیانه باعث شده تا سمت عرضه بازار بسیار قوی باشد .  این در حالی است که تقاضا در تابستان ضعیف بود و حاشیه سود پایین واحد های PDH تقاضای این بخش را محدود کرده است . صادرات LPG ایران به چین در سطح بالایی قرار دارد و انتظار می رود با شروع تولید فاز 11 پارس جنوبی در اینده تقویت شود . پدیده  El Nino موجب دردسرهایی برای تجارت LPG در چندین جبهه شده است . خشکسالی در کانال پاناما منجر به محدودیت های تردد شده است و باعث شده تا زمان انتظار در کانال و قیمت های حمل افزایش یابد . اگر چه هزینه های حمل در ابتدای اکتبر کمی کاهش یافت . به دلایل ذکر شده پتانسیل افزایش قیمت فصلی بر خلاف سال های قبل محدود خواهد بود .

نفت

جنگ اسرائیل و حماس جهان را شوکه کرده است. وضعیت فوق‌العاده متغیر است . گستره ژئوپولیتیکی این جنگ فراتر از دو طرف درگیر است . به عنوان مثال، به نظر می رسد این حمله مانعی برای مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده در مورد روابط عربستان و اسرائیل شده است .اوضاع بین نیروهای اسرائیلی و شبه نظامیان حزب الله تحت حمایت ایران در مرز لبنان نگران کننده است و سؤالات فراوانی در مورد اینکه آیا ایران به نحوی در این مسئله دخالت داشته است یا خیر  وجود دارد.  در اینجا دو سناریو را بررسی می کنیم : سناریو اول مهار و کنترل در گیری  و سناریو دوم  تشدید درگیری

سناریو اول : هیچ یک از طرفین بازیگران کلیدی بازار نفت نیستند و مناقشه در حال حاضر تأثیر معناداری بر تولید یا عرضه نفت ندارد. به نظر می رسد بازارها نیز این موضوع را در نظر دارند. در زمان نگارش این مقاله، قیمت نفت خام برنت در این هفته کمی بیش از 5 درصد افزایش یافته و به حدود 90 دلار رسیده است اما همچنان پایین تر از سقف تجربه شده در تابستان است. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که عرضه و تقاضای جهانی نفت امروز بسیار متعادل است و شرایط حال با زمان حمله روسیه به اوکراین متفاوت است. در آن زمان، عرضه نفت نسبت به تقاضا کمبود داشت و از آنجایی که این رویداد باعث اختلال بیشتر در عرضه شد، قیمت ها افزایش یافت. از نظر ما، این بدان معناست که بازارها در حال حاضر احتمالاً می توانند یک اختلال متوسط را هضم کنند ( این اختلال می تواند تشدید تحریم های ایران از سوی ایلات متحده باشد ). ایران حدود 4 درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص داده است و از آنجایی که اخیراً تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران کمی کاهش یافته است، در مورد اجرای تحریم ها سخت گیری کمتری وجود داشت . این بدان معناست که مقداری از نفت ایران راه خود را به بازار باز کرده است و اتخاذ موضع سخت گیرانه تر در مورد اجرای تحریم ها، بخشی از عرضه این نفت را از بین می برد.

سناریو دوم : یک درگیری گسترده تر ریسک بیشتری را به همراه خواهد داشت. برخی احتمال رخ دادهای مشابه به جنگ  Yom Kippur در سال 1973 را مطرح می کنند که طی آن کشورهای عربی اوپک ، تحریم نفتی را علیه کشورهایی که از اسرائیل حمایت کرده بودند، اجرا کردند. در نتیجه تحریم قیمت نفت بیش از 300 درصد افزایش یافت و تورم بالا و رکود اقتصادی را تسریع کرد. تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر انجام اقدامات مشابه وجود ندارد. اسرائیل روابط بهتری با سایر کشورهای عربی نسبت به آن زمان دارد و عرضه جهانی نفت به ان اندازه متمرکز نیست. با این حال، به عنوان مثال، اگر به طور رسمی ایران وارد این مناقشه شود ، درگیری می تواند تشدید شود. سناریویی که می تواند منجر به اختلال در مسیرهای کشتیرانی مهمی مانند تنگه هرمز شود ( حدود 20 درصد از عرضه جهانی نفت و همچنین 25 درصد از عرضه جهانی LNG  از این تنگه عبور می کند). در اینجا، این امکان وجود دارد که سایر تولیدکنندگان بتوانند برای مهار بخشی از این کاهش عرضه وارد عمل شوند. ایالات متحده به سرعت در حال افزایش عرضه است و با گذشت زمان، می تواند مقدار بسیار بیشتری را عرضه کند. هرچند برای ثابت نگه داشتن قیمت ها کافی نیست، اما به تسکین التهاب بازار کمک می کند. این موضوع را هم باید مدنظر داشت که ایالات متحده نسبت به گذشته انرژی کمتری مصرف می کند: در مقایسه با اوایل دهه 1970، اکنون بیش از 70 درصد نفت کمتری برای تولید یک واحد تولید ناخالص داخلی مصرف می شود.

پیام

پیش بینی قیمت نفت

اوپک در حالی که انتظار دارد عرضه از سوی تولید کنندگان خارج از این گروه افزایش یابد ، پیش بینی تقاضا برای نفت این گروه را برای سال های 2023 و 2024 ، 100 هزار بشکه در روز نسبت به تخمین قبلی خود کاهش داد.اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال 2023 به 102.06 میلیون بشکه در روز و در سال 2024 به 104.3 میلیون بشکه در روز برسد . اوپک پلاس هنوز مشخص نکرده است که ایا به واسطه درگیری بین اسرائیل و حماس تغییری در سیاست های خود خواهد داد یا خیر . چندین مقام اوپک پلاس گفته‌اند که از نزدیک بازار را زیر نظر دارند و در صورت لزوم آماده‌اند تا اقدامات بیشتری را برای حمایت از ثبات بازار انجام دهند. نشست بعدی اوپک پلاس قرار است در 26 نوامبر در وین برگزار شود. این گروه همچنین امکان برگزاری جلسات فوق العاده را دارد.

پیش بینی UBS  :

دیدگاه ما نسبت به نفت خام صعودی است و فکر می کنیم در بازه ای بین 90 تا 100 دلار در هر بشکه در کوتاه مدت معامله شود . همچنین انتظار داریم در پایان سال حوالی 95 دلار بر بشکه قرار داشته باشد .

پیش بینی EIA :

ذخایر جهانی نفت در پیش‌بینی ما 0.2 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال 2023 کاهش می‌یابد، زیرا کاهش تولید داوطلبانه از سوی عربستان سعودی و کاهش اهداف تولید در میان کشورهای اوپک پلاس، تولید جهانی نفت را کمتر از مصرف جهانی ان نگه می‌دارد. در نتیجه، انتظار می‌رود که قیمت نقدی برنت به میانگین 95 دلار در هر بشکه در سال 2024 افزایش یابد.

پیام

 

نفتا

کرک اسپرد نفتا همچنان به سقوط خود ادامه می دهد و بیش از پیش در محدوده منفی فرو می رود . این نتیجه هم زمانی عرضه فراوان و تقاضای ضعیف این محصول است . همچنین قیمت های بالای نفت در حالی که سمت تقاضا در اقتصاد جهانی سایه رکود را بر سر خود می بیند باعث شده تا تولید کنندگان محصولات پتروشیمی برای هضم قیمت های بالای نفت حاشیه سود های خود را کاهش دهند و توان انتقال ان به مصرف کننده را ندارند و همین امر موجب کاهش تقاضای انان بر ای نفتا شده است . از دلایل دیگر این موضوع می توان به افزایش عظیم صادرات LPG و اتان امریکا اشاره کرد . این خیل عظیم عرضه جای خود را با گرفتن سهم بازار از سایر محصولات ( علی الخصوص نفتا ) باز کرده است . در نتیجه قیمت گذاری نفتا به نوعی با سایر محصولات پالایشی متفاوت شده و شرایط قیمتی این محصول وابستگی زیادی به شرایط بازار LPG پیدا کرده است .

پیام

پیام

 LPG در سال 2022

عرضه و تقاضای جهانی LPG در سال 2022 به میزان 3.5 درصد رشد کرد که برای اولین بار از 330 میلیون  تن فراتر رفت. بازار جهانی LPG پس از افول در طول همه گیری کرونا به مسیر خود بازگشته است. اما مصرف در بخش خانگی به طرز ناامیدکننده ای ثابت بود. قیمت های بالا در ابتدای سال 2022 بر رشد تقاضا در کشورهای در حال ظهور تأثیر گذاشت . بلافاصله پس از تهاجم روسیه، خریداران اروپایی شروع به توقف خرید نفت خام و فرآورده های پالایش شده روسیه کردند و روسیه با قطع یکجانبه عرضه گاز طبیعی به اروپا واکنش نشان داد. قیمت ها به شدت افزایش یافت زیرا خریداران با کمبودهای احتمالی مواجه شدند. در آوریل سال گذشته، قیمت CP ارامکو تقریبا به 1000 دلار در هر تن رسید. تا پایان سال، اروپا تامین‌کنندگان جدیدی پیدا کرده بود و قیمت‌ها به سطح قبل از بحران بازگشت.  مجموع صادرات LPG ا ایالات متحده در سال 2022 یک سوم بیشتر از سطح قبل از همه گیری بود. با نگرانی در مورد عرضه روسیه، واردات LPG اروپا از ایالات متحده تقریباً 45 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافت و سهم اروپا از بازار صادرات ایالات متحده همچنان در حال رشد است. با این حال، هنوز بخش عمده ای از صادرات ایالات متحده به آسیا می رود. نفتا و LPG در بخش پتروشیمی به عنوان ماده اولیه با هم رقابت می کنند و استفاده بازار انها به سرعت در حال رشد است. بین سال‌های 2015 تا 2022، تقاضای بخش پتروشیمی 27 درصد تقاضای جهانی را تشکیل می داد که بعد از سهم 45 درصدی مصارف خانگی بزرگ ترین بخش تقاضا بود.

پیام

هند

هند در اخرین روز ماه اگوست قیمت کپسول های LPG داخلی را که جهت پخت و پز استفاده می شوند 18 درصد کاهش داد . هند 55 درصد تقاضای سالنه LPG خود را که بالغ بر 28.5 میلیون تن است از طریق واردات تامین می کند . همچنین در اوایل ماه اکتبر یارانه کپسول های LPG را 50 درصد افزایش داد . این اقدام جهت حمایت از خانواده های کم درامد در مقابل افزایش تورم و همچنین نزدیک بودن انتخابات ملی در سال 2024 صورت گرفته است . دولت همچنین پس از افزایش قیمت ارامکو  و در بحبوحه نارضایتی بخش غیردولتی از تأثیر نامطلوب مالیات اضافی واردات، از 1 سپتامبر تعرفه جدید 15 درصدی را برای واردکنندگان بخش خصوصی که پروپان و بوتان را وارد کشور می‌کنند، لغو کرده است.

  

۲۰ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۵۹
ماهنامه دنیای انرژی شماره 56 |
تعداد بازدید : ۱۸۸