خودروهای بی کیفیت داخلی ایران را واردکننده بنزین کردند

خودروهای بی کیفیت داخلی ایران را واردکننده بنزین کردند
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور گفت: به دلیل نبود رقابت و تقاضای بالا، خودروسازان کشور انگیزه ای برای بهبود کیفیت خودروها ندارند. علاوه بر اینکه خودروهای داخلی مصرف بنزین بالایی دارند و به ناترازی بنزین در کشور دامن می زنند، آلایندگی شان نیز زیاد است و اصلاح کیفیت خودروها در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است و باید با فوریت به این موضوع بپردازیم.
رسانه جدید
 

به گزارش جهان صنعت نیوز، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه بیش از ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال ۱۴۰۱ صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود یک میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای بنزینی با کیفیت، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودروهای بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودروهای با مصرف پایین بپردازیم.

نظرات محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور را در ادامه در رابطه با لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین و فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور می خوانید.

بهبود کیفیت خودروهای داخلی؛ اولویت اصلی رفع ناترازی بنزین

جوکار در خصوص بروز ناترازی بنزین در کشور بر اثر مصرف بی رویه و استفاده از خودروهای پرمصرف داخلی تصریح کرد: مدیریت مصرف بنزین یک ضرورت است و در این موضوع شکی نیست. اصلاح کیفیت خودروها در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است و باید با فوریت به این موضوع بپردازیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور خاطرنشان کرد: هنر اصلی مدیریت مصرف است. اینکه هر روز بر میزان تولید و مصرف انرژی در کشور اضافه کنیم، منطقی نیست. باید بتوانیم از انرژی به بهترین نحو بهره ببریم.

وی ادامه داد: مصرف خودروهای ساخت داخل بسیار بالاست و همین امر باعث شده است که تا حد زیادی بیشتر از استاندارد جهانی مصرف بنزین داشته باشیم. در شرایطی که کشورهای دیگر به شدت میزان مصرف بنزین را در خودروهایشان کاهش داده اند، متاسفانه خودروهای ما مصرف بسیار بالایی دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه خودروهای داخلی مصرف بنزین بالایی دارند و به ناترازی بنزین در کشور دامن می زنند، آلایندگی شان نیز زیاد است و مشکلاتی به لحاظ زیست محیطی و سلامت ایجاد می کنند.

جوکار گفت: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، خودروسازان باید ملزم شوند کیفیت خودروها را به استاندارد جهانی نزدیک کنند. به نحوی که میزان مصرف سوخت مدیریت و از آلایندگی خودروها کاسته شود.

چرا خودروهای داخلی بی کیفیت هستند

وی ادامه داد: به دلیل نبود رقابت و تقاضای بالا، خودروسازان کشور انگیزه ای برای بهبود کیفیت خودروها ندارند. تا زمانیکه انحصار در حوزه ی خودرو در کشور وجود داشته باشد، مشکلات ادامه دارد و نمی توانیم به بهبود اوضاع امید داشته باشیم.جوکار گفت: بنزین قیمت پایینی در کشورمان دارد و حساسیتی هم در ارتباط با میزان مصرف آن نداریم. تمامی این شرایط باعث شده است که این ماده ارزشمند را هدر دهیم. به نحوی که مجبوریم برای تأمین بنزین از خارج از کشور مبالغ هنگفتی بپردازیم.وی ادامه داد: منظور من این نیست که قیمت بنزین را گران کنیم. از روش های غیرقیمتی می توانیم به مدیریت مصرف بنزین در کشور بپردازیم. در ارتباط با مشکل ناترازی بنزین باید نوعی همه جانبه نگری داشته باشیم و راهکارهای متنوع را همزمان پیش ببریم.رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: عدم توجه به دوگانه سوز کردن خودروها نیز از دیگر اشتباهاتی است که طی سال های گذشته مرتکب شده ایم. غفلت در زمینه ی ساخت خودروهای برقی در داخل کشور نیز بر دامنه ی مشکلات ما در حوزه ی ناترازی بنزین افزوده است. 

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۷۰