سیدحمید حسینی مدیر مسئول

هر سال دریغ از پارسال

#سید_حمید_حسینی

همایش

 

در حالی به استقبال سال جدید وماه مبارک رمضان میرویم که فعالان اقتصادی ومردم، سال سختی را پشت سر گذاشته و در انتظار نتایج انتخابات سال جاری میلادی در بیش از 60 کشور دنیا از جمله امریکا، روسیه، هند، انگلیس، مکزیک و 12 کشور افریقایی میباشند .

انتخابات اخیر برگزار شده در تایوان، پاکستان وایران با حاشیه های فراوانی همراه بوده است. متاسفانه عملکرد مجریان انتخابات در راستای برگزاری انتخابات، رقابتی و با مشارکت بالای مردم نبود وپایین ترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس با بالاترین رقم آرا باطله رقم خورد. تحریم کنندگان انتخابات و شرکت کنندگان هر دو امیدوارند که عملکرد آنان باعث تغییر جدی در وضعیت کشور گردد،  جامعه از وضعیت اقتصادی رضایت ندارد و امیدی هم به تاثیرگذاری مجلس بر روندهای ناصواب ندارد. محلس فعلی را برای تصویب قانون اقدام راهبردی وآتش زدن برجام مقصر وضعیت فعلی میداند واز تصویب قوانینی نظیر صیانت وفیلترینگ عصبانی میباشد،  چشم پوشی مجلس بر سستی وناتوانی دولت برایش قابل تحمل نیست ولذا انتخابات در شهرهای بزرگ با استقبال مواجه نشد و میزان مشارکت در این انتخابات، یکی از پایین ترین آمارهایی بود  که ما در این چهل و اندی سال گذشته در انتخابات مجلس شاهد بودیم. متاسفانه چهره هایی که شاخصه اصلی شان رادیکالیسم و پرخاشگری است رأی آورده اند که این موضوع نیز پیام دارد.

با توجه به رای دیوان عالی کشور امریکا مبنی برحضور ترامپ در انتخابات  وپیروزی ترامپ در انتخابات درون گروهی جمهوری خواهان در سه شنبه بزرگ احتمال بازگشت ترامپ به قدرت در آبان سال آینده وجود دارد ودر دوران تبلیغات انتخاباتی نیز دموکراتها نمی توانند نسبت به تحریم های ایران بی تفاوت باشند ولذا جامعه نگران تشدید تنش در روابط خارجی، خروج سرمایه  و کاهش درامدهای نفتی کشور میباشد ولذا شاهد افزایش 20 درصدی قیمت ارز در اسفندماه هستیم. آمار صادرات غیر نفتی حاکی از کاهش 8 درصدی ارزش صادرات کشور در 11 ماهه دارد ودر زمینه فراورده های نفتی ومحصولات پتروشیمی وصعیت نگران کننده است .

همایش

در ده ماهه امسال صادرات این محصولات بیش از 7/5 میلیارد دلار کاهش یافته است  واز 25 میلیارد و هفتصد میلیون دلار در سال 1401 به 17 میلیاردو نهصد میلیون دلار در سال جاری رسیده است که حکایت از کاهش 30 درصدی صادرات در این بخش دارد ودر این ده ماه فقط صادرات قیر، میعانات گازی وسایر فراورده های پتروشیمی از نظر ارزش افزایشی بوده  ودر بقیه اقلام کاهشی بوده است.

از دیدگاه اینجانب کاهش جهانی قیمت حامل های انرژی ، برقراری عوارض صادراتی، لغو معافیت مالیاتی واجبار صادرکنندگان فراورده ها ومحصولات پتروشیمی  به فروش ارز به سامانه نیما از علل اصلی آن بوده است، ضمن اینکه استفاده از محصولات صادراتی پتروپالایشگاهها برای جبران ناترازی بنزین نیز از عوامل کاهش ارزش صادرات بوده است، با این حال باید به اعضا اتحادیه خدا قوت گفت و از همه توان اتحادیه برای رفع موانع صادراتی اقدام کرد تا کاهش صادرات جبران گردد و اجازه ندهیم که  موازنه تجاری کشور بدون نفت ماهانه افزایش یابد.

اعضا محترم اتحادیه با وجود مشکلات تامین مالی، مهاجرت نیروهای متخصص،سخت شدن احتمالی حلقه تحریم ها و ادامه سیاست های ارزی نامناسب ) پیمان سپاری وفروش ارز با نرخ نیما(   باید خود را برای سالی همراه با بیم وامید آماده کنند و مطالبه گر استقرار اصول حکمرانی خوب در سازمانها وارگانهای حاکمیت باشند و رفع تحریم ها وپیوستن کشور به معاهدات بین المللی نظیر اف ای تی اف و سازمان تجارت جهانی را از حاکمیت مطالبه نمایند، والسلام

 
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۳۲
ماهنامه دنیای انرژی شماره 57 |
تعداد بازدید : ۱۰۲