تحلیلگر مسایل بین الملل در گفتگو با نفت ما تاکید کرد:

با ارزان فروشی نفت نمی‌توانیم از بحران فعلی خارج شویم

بیگدلی گفت: تا زمانی که نفت را ارزان بفروشیم و به دلیل تحریم‌ها در تولید فراورده‌های نفتی ناکام باشیم، نمی‌توانیم به گذر از این موقعیت خطیر امیدی داشته باشیم.
با مشخص شدن اسامی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، کشور به استقبال روز رای گیری می‌رود تا تکلیف دولتی مشخص شود که توقع می‌رود، در قدم اول فضای اقتصادی را حتی المقدور از بحران خارج و سر و سامان بدهد. البته نکته ملموس چیزی جز این نیست که تهدید و تحدید‌های اقتصادی ریشه در تحریم دارد و همه می‌دانیم، تحریم‌ها هم ریشه در نوع نگاه نظام حکمرانی به دکترین غرب دارد که موجب شده، تصمیم گیران بنا را بر تنازع با نظام بین الملل بگذارند تا بتوانیم اینطور بگوییم، نهاد دولت در ایران بدون چراغ سبر نظام سیاسی نمی‌تواند راه کاری برای برون رفت از این موقعیت مملو از مانع در نظر بگیرد.
علی بیگدلی در گفتگو با «نفت ما» با اشاره به بحران‌های عدیده اقتصادی گفت: ایران امروز به لحاظ اقتصادی در تنگنای عجیبی گرفتار شده است. در واقع بحران هسته‌ای ایران در مرکزیت بحران‌های موجودِ درونی کشور و برون ساخته‌ای است که از محیط منطقه‌ای و بیرونی بر درون وارد می‌شود. با این توضیح که بحران‌های درونی در حال تبدیل شدن به ابر بحران هستند. یعنی مکعب فروریزش در دهه‌های گذشته بسیار فعال بوده است و اکنون میل شدیدی به فروپاشی بیشتر دارد. پس باید تاًکید کرد، وضعیت درونی تشدیدکننده وضعیت بیرونی و اعمال فشار هماهنگ از سوی قدرت‌های بین المللی، با مرکزیت ایالات متحده آمریکا در مقوله پرونده هسته‌ای است.
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه اظهار داشت: اکنون ما در تحریم‌های بسیار سخت قرار داریم و برای استمرار وضعیت عادی نیازمند فروش نفت ارزان در بازار جهانی و خروج از انزوای اقتصادی و سیاسی هستیم. به همین دلیل نفت را با قیمتی ارزان به بازار‌های چین و امثال کشور‌هایی مانند چین منتقل می‌کنیم و اگرچه آمار فروش نفت بالا می‌رود، اما ورودی حقیقی به ایران به ۲ دلیل میسرنمی‌شود.
او افزود: دلیل اول چیزی جز تهدید‌های مشارکت تجاری با ایران برای کشور‌ها نیست. دومین دلیل هم این است که کشور‌های خریدار به دلیل شرایط تحریم هیچ تضمینی برای پرداخت پول به ایران نمی‌دهند. به همین دلیل است که وضعیت کنونی بسیار هشدار دهنده می‌شود و تمام ۱۰ حوزه نیرو‌های اثرگذار یا پیشران را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند. با این توضیح که ۱۰ حوزه نیرو‌های اثرگذار شامل، اجتماعی، فناوری، اقتصادی، زیست بوم، سیاسی،انگیزشی، رسانه، امنیت، نیروی انسانی و حقوق می‌شود که به عنوان نیرو‌های پیشران عمل می‌کنند.
وی توضیح داد: در چنین فضایی چینی که با جمهوری اسلامی ایران اتحاد استراتژیک دارد و در شانگ‌های متحد ایران محسوب می‌شود، اکنون برابر آمریکا و فشار‌های هماهنگ این کشور با اروپایی‌ها در ارتباط با تهران، نه تنها ایستادگی نمی‌کند، بلکه از وضعیت موجود به نفع پکن بهره برداری می‌کند و یکی از بهترین نفت‌های دنیا را با ارزان‌ترین قیمت ممکن بدون تضمین پرداخت پول خریداری می‌کند. با این حال تهران مدعی است، توانسته است صدور نفت را به پکن افزایش بدهد.
این چهره درباره تاًثیر احتمالی تعامل با کشور‌های منطقه در راستای کاهش مشکلات می‌گوید: درباره تاًثیر تعامل با کشور‌های عربی برای کاهش مشکلات باید گفت که عربستان، امارات و حتی قطر به هیچ وجه خود را در کنار ایران قرار نخواهند داد. بلکه تلاش شان را به کار خواهندگرفت تا ایران را در حالت محدود و محصور قرار بدهند تا از این طریق سیر پیشرفت و توسعه ملی خود را شتاب ببخشند. اکنون امارات سومین کشور منطقه است که با اسرائیل سفیر رد و بدل کرده است. عربستان هم در حال آشکارا صلح ریاض و تل آویو را تبلیغ می‌کند، به گونه‌ای که اکنون عربستان پلی میان اسرائیل و امارات است. سئوال این است، با وجود این خبر‌ها می‌توان مدعی شد عربستان، امارات و حتی قطر در فضای بین المللی با وجود فشار‌های کاخ سفید و اتحادیه اروپا و نزدیک شدن چین به این کشور‌ها و همچنین موضع ضعفی که روسیه در این زمینه دارد، با ایران همکاری صادقانه‌ای داشته باشند؟
بیگدلی در پایان گفت: تا زمانی که نفت را ارزان بفروشیم و به دلیل تحریم‌ها در تولید فراورده‌های نفتی ناکام باشیم، نمی‌توانیم به گذر از این موقعیت خطیر امیدی داشته باشیم.
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۳۸