بهره‌برداری از ۴۰۰ میلیون دلار پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون/ ۱۶ مشعل خاموش می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اعلام خبر بهره‌برداری هفت پروژه از پروژه‌های طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در نیمه نخست ۱۴۰۳ گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ۱۶ مشعل در شرق کارون خاموش و ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
دولت سیزدهم طی ۱۰۰۰ روز فعالیت خود تمرکز ویژه‌ای بر جمع‌آوری گازهای مشعل در کشور داشته است تا افزون بر خلق ثروت، گام مهمی را همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در حفظ محیط‌زیست برداشته باشد. ازاین‌رو، عزم ملی بر آن شد تا رؤیای خاموشی مشعل‌ها محقق شود. به‌ همین‌ منظور طرح‌های بسیاری اجرا شد یا در حال اجراست و طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون از مهم‌ترین آن‌هاست که با جدیت تمام از سوی وزارت نفت پیگیری می‌شود.

قرارداد اجرای طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون در سال ۱۳۹۷ میان هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به ارزش یک‌میلیارد و ۱۰۹میلیون دلاری امضا و از سوی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس از مهر ۱۳۹۸ فعال شد که با اجرای این طرح، ضمن خاموش‌شدن مشعل‌های منطقه و جلوگیری از سوزاندن ثروت و حفظ محیط‌زیست، خوراک این پالایشگاه افزون بر تثبیت، افزایش ‌می‌یابد.

این طرح که در پهنه چهار استان خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و قسمتی از استان فارس قرار دارد، شامل ۲۷ پروژه فرعی و ۶ پروژه مشترک است. ۲۷ پروژه طرح در سه گروه جای گرفته‌اند: ۵ پروژه در زمینه پیش‌تراکم تزریق گاز، ۱۰ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۲ پروژه بهسازی تأسیسات. در این طرح درمجموع حدود ۳۰۰ کیلومتر خط لوله احداث می‌شود.

با اولویت‌بندی ۲۷ پروژه راهبردی تدوین‌شده در طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، پنج پروژه پیش‌تراکم شامل پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰، پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، بازگردانی پازنان، تزریق گاز گچساران و تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه به انضمام پروژه‌های برق‌رسانی آن‌ها در برنامه اجرا قرار گرفتند که پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ در ۱۴۰۲سال به بهره‌برداری رسیدند.

اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، جمع‌آوری روزانه ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز را محقق می‌کند که ۴۹۰ میلیون فوت‌مکعب مستقیم به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس می‌رود و خوراک گاز این پالایشگاه را به روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب می‌رساند و مازاد آن از طریق پروژه‌های بهسازی، از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب در اختیار ذی‌نفعان دیگر قرار می‌گیرد.

محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، به‌عنوان مجری و سرمایه‌گذار طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون به خبرنگار شانا گفت: این پالایشگاه گاز به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت کشور بهمن ۱۳۹۹ عملیاتی شد، اما تأمین خوراک کامل و پایدار مجتمع وابسته به اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل بود.

وی با اشاره به حمایت‌های ویژه و پیگیری‌های وزیر نفت دولت سیزدهم نسبت به اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل، یادآور شد: این طرح از طرح‌های اولویت‌دار و راهبردی دولت است، ضمن اینکه رئیس‌جمهوری شهید نیز در همه برنامه‌های نفتی بر جمع‌آوری گازهای مشعل تأکید داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در تشریح آخرین وضع پیشرفت طرح یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» گفت: سرمایه مورد نیاز طرح در ابتدا براساس طراحی پایه یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده بود، اما با پیشرفت طرح و اعلام تعدیل‌ها و اضافه‌شدن ضریب جبرانی، این طرح با سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حال انجام است.

بهره‌برداری از ۷ پروژه در نیمه نخست ۱۴۰۳

امین‌نژاد با اعلام این خبر که در نیمه نخست امسال هفت پروژه از ۲۷ پروژه این طرح به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار به اتمام می‌رسد و آماده بهره‌برداری می‌شوند، بیان کرد: این پروژه‌ها شامل پروژه‌های بازگردانی پازنان، پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار، ایستگاه تزریق گاز گچساران و پروژه بسیار بزرگ رگ سفید ۱ در قالب ۳ پروژه برق‌رسانی شامل یک پست ۱۳۲ کیلوولت با ۲۱۰ دکل برق و حدود ۱۷۸ کیلومتر لوله‌کشی از ۶ کلاستر (تفکیک‌گر) با حدود ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گازسوزی و یک واحد فرایندی است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این هفت پروژه، ۱۶ مشعل خاموش و ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به ظرفیت خوراک بیدبلند در نیمه دوم سال اضافه می‌شود و با این افزایش خوراک، محصول بیشتری تولید و درنتیجه متان بیشتری به شبکه سراسری گاز و اتان بالاتری به‌عنوان خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی تزریق می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس افزود: در مجموع با سه پروژه‌ از طرح جمع‌آوری گازهای مشعل که پارسال به بهره‌برداری رسید، حدود ۵۱۰ میلیون دلار پروژه از این طرح در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری رسیده است.

امین‌نژاد با بیان اینکه بر تکمیل سه پروژه مارون ۳، پازنان و آغاجاری ۲ تا پایان سال تمرکز شده است، گفت: سه مشعل با تکمیل پروژه مارون ۳ و چهار مشعل با اجرای پروژه پازنان خاموش می‌شود. تلاش می‌شود عملیات مکانیکی پروژه آغاجاری ۲ نیز تا پایان سال به اتمام برسد، اما ممکن است تولیدی‌شدن در سال آینده محقق شود.

جمع‌آوری روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه در شرق کارون در ۱۴۰۳

وی تصریح کرد: درمجموع با تکمیل هفت پروژه از این طرح در نیمه نخست امسال و سه پروژه دیگر تا پایان ۱۴۰۳، امسال حدود ۲۲ مشعل در شرق کارون خاموش و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به گستره پهناور اجرای طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون اشاره و بیان کرد: مساحت کارگاهی این طرح هم‌اکنون یک‌ونیم میلیون هکتار است که مدیریت این مساحت کارگاهی با ۱۹ پیمانکار و حدود ۵ هزار نفر نیروی شاغل بر سختی‌های اجرای طرح می‌افزاید.

امین‌نژاد با اعلام اینکه طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون هم‌اکنون درمجموع به ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، گفت: پیشرفت این طرح تا پایان سال به ۸۰درصد خواهد رسید.

تاکنون ۶۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از کل سرمایه مورد نیاز طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون انجام شده که بیش از ۵۷۰ میلیون آن در این دو سال اخیر اتفاق افتاده استمدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با تأکید بر تعامل مطلوب این شرکت با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در تأمین خوراک مجتمع، افزود: این دو شرکت به بلوغ ارتباطی سازمانی مطلوبی در دولت سیزدهم رسیده‌اند که در پیشبرد اهداف بسیار راهگشا بوده است.

جمع‌آوری روزانه ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب تا پایان ۱۴۰۴

امین‌نژاد با ابراز امیدواری از تکمیل طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» تا پایان سال ۱۴۰۴ تأکید کرد جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون، وعده صادقه دولت سیزدهم است که بی‌شک تا سال آینده به پایان می‌رسدو گفت: روزانه ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس هم‌اکنون ۷۰درصد ظرفیت تولید دارد، یادآور شد: این شرکت براساس آمارهای گمرک ایران پس از شرکت ملی گاز ایران، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی نوری، در جایگاه چهارم صادرکنندگان برتر کشور در سال ۱۴۰۲ با ۸۱۸ میلیون دلار صادرات قرار گرفته است که بی‌شک امسال با تحقق افزایش خوراک مجتمع و مطالعات انجام‌شده در حوزه بازار، در رتبه دوم یا سوم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به تزریق حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گاز متان به شبکه سراسری در ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: پارسال بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن +C2 شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان‌پلاس تولید شد که اتان به مجتمع‌های پتروشیمی ارسال و پروپان، بوتان و پنتان‌پلاس مازاد بر نیاز داخل صادر شده است.

امین‌نژاد درباره طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس تأکید کرد: هم‌اکنون کارگاه‌های طرح PDH/PP (پروپان به پروپیلن و پلی‌پروپیلن) این شرکت فعال است و حدود ۶۸درصد در مهندسی پایه پیشرفت فیزیکی دارد و ازآنجاکه خوراک پروپان طرح، محصول تولیدی خود شرکت است، بازگشت سرمایه این طرح کمتر از ۱۸درصد نخواهد بود.

وی ادامه داد: پیمانکاران این طرح انتخاب شده‌اند و مهندسی پایه در حال انجام است. لایسنس PDH از شرکت پیدک (شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی) با همکاری یک شرکت خارجی و لایسنس پلی‌پروپیلن از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس تصریح کرد: طرح HDS (شیرین‌سازی پنتان‌پلاس) این شرکت نیز تکمیل شده و حدود یک سال است تولید دارد و ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد شده است سبب بازگشت سرمایه طرح در مدت ۱۵ ماه شد.
۱۰ تیر ۱۴۰۳ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۱۲