در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با کشنگران صنعت و معدن مطرح شد: بسته پیشنهادی روز صنعت در راستای حمایت از تولید

پیرو مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگ، دهم تیرماه روز صنعت و معدن نام‌گذاری شده است.روز صنعت به عنوان نماد اقتصاد مولد این روزها مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران است. با توجه به اینکه در سال های اخیر ایران مورد تحریم قرار داشته و به صادرات غیر نفتی نیاز داشته است بیش از گذشته عملکرد بخش صنعت مورد توجه دولتمردان قرار دارد. اما در عمل این توجه چندان کارایی نداشته است. چراکه در همین یک سال گذشته وضع مالیات بر تولید تشدید شده است. همچنین نرخ تامین مالی برای تولیدکننده ها افزایش قابل توجهی داشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در سال های گذشته علاوه بر بومی سازی کالاهای تحریمی بخشی از واردات کالاها به کشور ماحصل درآمد ارزی صادرکنندگان بوده است. به همین دلیل در مقطع کنونی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از صنعت در مسیر خودکفایی است. از این رو روز صنعت برای حاکمیت و صنعتگران مهم است.
بخش صنعت و معدن از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده و نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد. به همین دلیل باید به عنوان یک بستر مهم برای جذب سرمایه معرفی شود. اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. زیرا میزان حاشیه سود تولید در سال های اخیر به شدت افت داشته است. بنابراین علاوه بر اینکه سرمایه گذاری جدیدی در بخش صنعت اتفاق نیفتاده است. بسیاری از شرکت هایی که پروژه های توسعه ای در دست اجرا داشتند آن را تکمیل نکرده اند.
از طرف دیگر صنعت نقش مهمی در رشد تولید و بهره‌وری ایفا می‌کند. این بخش در شرایطی می‌تواند به اهداف خود برسد که بتواند با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز ماشین آلات و تجهیزات فرسوده خود را به روز کند.
آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادسرآمد با اشاره به اینکه در روز صنعت سال جاری از یک بسته ویژه برای رفع چالش های بخش صنعت رونمایی می شود، گفت: در حال حاضر بخش صنعت کشور با مشکلاتی روبرو است. بخشی از این چالش ها توسط وزارتخانه های مربوطه قابل حل است. برای نمونه وزارت نیرو می تواند مسئله قطعی برق واحدهای صنعتی را با در نظر گرفتن برنامه هایی برای تامین برق اصلاح کند. همچنین برخی از مشکلات مربوط به صنعت نیازمند تصمیمات هیات وزیران است. به همین دلیل در دولت باید درباره آن تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات مربوط به بخش صنعت نیازمند قانون گذاری است، افزود: دولت می تواند این مشکلات را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد. با توجه به اینکه در جلسات گذشته که با دولت سیزدهم داشته ایم با این چالش ها موافق بوده اند. به همین دلیل پیش بینی می شود در دولت نسبت به حل این مشکلات اقدام ویژه ای به عمل آوردند.
خالقی با تاکید بر اینکه در دولت بعدی نیز به طور قطع در زمینه حل مشکلات صنعت می توانند راهکارهای موثری ارائه دهند، تصریح کرد: از آنجایی که چالش های کنونی بخش صنعت به صورت منطقی ارائه شده اند، به همین دلیل هر دولتی روی کار باشد نسبت به رفع این مشکلات همکاری ویژه ای خواهد داشت.
او با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صنعت مربوط به مسائل بانکی و قوه قضائیه است، تصریح کرد: به همین دلیل در جلساتی که با هر یک از این دستگاه ها داشته ایم راه حل های ممکن برای رفع این مشکلات احصا و ارائه خواهد شد.
خالقی با تاکید بر اینکه در یک دهه تحریم گذشته بخش صنعت دستاوردهای زیادی در تامین نیاز کشور داشته است، اظهار کرد: در واقع بسیاری از کالاهایی که در سال های گذشته به دلیل تحریم ها نمی‌توانستیم واردات کنیم در سال های اخیر توسط شرکت های داخلی بومی سازی شده اند. این تولید یا از طریق مهندسی معکوس انجام شده یا شرکت ها با تکیه بر نوآوری داخلی محصولات مشابه ساخته اند.
چرا حمایت از صنعت مقدمه توسعه است؟
صنعت و معدن علاوه بر تامین نیاز مصرف کننده، محصولات بخش‌های دیگری مثل نهاده واسطه‌ای را تامین می کنند. به همین دلیل رشد تولید سایر بخش در نتیجه رشد صنعت اتفاق می افتد. از طرف دیگر بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی و همچنین ارزش افزوده زنجیره صنعت نفت و پتروشیمی ماحصل فعالیت بخش صنعت است. در نهایت رشد و توسعه صنعتی بدون تولید و بهره‌وری صنعت ممکن نیست.
در سال های اخیر نیاز کشور به صنعتگران بیشتر شده است
علی اکبر نیکواقبال اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادسرآمد با اشاره به اینکه در دوران تحریم توجه به بخش صنعت اهمیت بیشتری دارد، گفت: در سال های اخیر که ارز کافی برای واردات کالا وجود نداشته است نیاز کشور به صنعتگران بیشتر شده است. به عبارت دیگر اگر صنعتگران به اندازه نیاز کشور تولید نمی کردند. یا کالاهایی که واردات آن میسر نبود را تولید نمی کردند در شرایط کنونی اقتصاد کشور با مشکلات بیشتری روبرو بود.
در مسیر خودکفایی باید از صنعتگران حمایت کرد
او افزود: همچنین باید توجه داشت در سال های گذشته بخشی از واردات کالاها به کشور ماحصل درآمد ارزی صادرکنندگان بوده است. به همین دلیل در مقطع کنونی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر خودکفایی باید از صنعتگران حمایت کرد.
نیکواقبال با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کنونی صنعتگران تولید غیر رقابتی است، اظهار کرد: دلیل گران تمام شدن تولیدات داخلی به هزینه بالای تامین مالی مربوط می شود. وقتی شرکت ها مجبور می شوند تسهیلات با نرخ سود بالای 35 درصد بگیرند چگونه می توانند محصول رقابتی تولید کنند؟ چگونه از صنعتگران باید انتظار صادرات کالا داشته باشیم در حالی که تولیدکنندگان خارجی تسهیلات با نرخ سود چند درصد دریافت می کنند و شرکت های ایرانی ده ها برابر سود بیشتر برای تسهیلات پرداخت می کنند. بنابراین در مقطع کنونی باید از فرصت ها استفاده کرد و موانع پیش پای صنعت را در راستای اهداف کلان کشور در مسیر توسعه رفع کرد.
۱۰ تیر ۱۴۰۳ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۱۴