خنثی‌سازی تحریم‌های میعانات گازی/ تبدیل پاشنه آشیل به ارزش افزوده در دولت سیزدهم

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طی دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی تحریم‌ها خنثی‌سازی شد، گفت: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پالایشگاه‌ کوچک‌مقیاس نفتی، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد و همه این میعانات را در داخل به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.
به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی صبح امروز (چهارشنبه، سوم مرداد) در آخرین نشست هیئت دولت سیزدهم با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت نفت در سه سال اخیر به همت کارکنان صنعت نفت و مدیریت دولت سیزدهم گفت: در آغاز به‌کار این دولت بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۰ میلیون بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در نفتکش‌ها روی آب داشتیم، این موضوع در صورت مدیریت‌نشدن از سوی دولت می‌توانست در فصل زمستان چالش‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند، در عین حال یادمان نرود که هزینه نگهداشت این کشتی‌ها سالانه برای کشور ۴۶۵ میلیون دلار هزینه داشت.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پروژه پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده و امروز به همت کارکنان صنعت نفت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده در روز است، اظهار کرد: هر ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام‌ با توان کارکنان صنعت نفت

اوجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سه سال اخیر همچون فاز دوم پالایشگاه آبادان، فاز ۱۱ و فاز ۱۴ پارس جنوبی را به همت کارکنان پر تلاش صنعت نفت و با اتکا به توان شرکت‌های داخلی دانست و گفت: طی سه سال اخیر ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در کشور جمع‌آوری شد و این رقم تا پایان سال به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی تأمین امنیت انرژی و ارز کشور را دو وظیفه اصلی وزارت نفت دانست و گفت: بر اساس تازه‌ترین گزارش مجمع بانک مرکزی، وصول درآمدهای صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی‌که این رقم در سال ۹۷ تا ۹۹ تنها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در سه سال اخیر با وجود سه مرتبه حمله سایبری و تروریستی به شبکه توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی کشور هیچ‌گاه امنیت انرژی کشور با خطر روبه‌رو نشد، گفت: صنعت نفت در شرایطی که با بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ خود روبه‌رو است با تکیه بر کارکنان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانست در سه سال اخیر به اهداف و برنامه‌های خود برسد. برای نمونه با وجود تحریم ما توانستیم ظرفیت پالایشی کشور را از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه برسانیم.

رشد ۶۳ درصدی تولید نفت در دولت شهید رئیسی

اوجی با اشاره به اینکه در دولت شهید رئیسی ۶۳درصد به تولید نفت و ۶درصد به تولید گاز کشور اضافه شد، اظهار کرد: در کنفرانس الجزایر که پارسال برگزار شد کشورهای صادرکننده گاز اعتراف کردند میانگین تولید گاز در کشورهای صادرکننده سالانه ۲.۵درصد بوده است، تنها کشوری که ۵درصد به تولید گازش اضافه کرده بود ایران بود.

وی ادامه داد: به ظرفیت پالایشگاه‌ها ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزوده شد که این به‌معنای جلوگیری از خام‌فروشی بوده و نفت به فرآورده تبدیل شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: خوراک عمده پتروشیمی‌های کشور گاز است که این موضوع نیز همان جلوگیری از خام‌فروشی به‌شمار می‌رود.

اوجی به افزایش ظرفیت تولید بنزین اشاره و بیان کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولید روزانه بنزین کشور ۹۶ میلیون لیتر بود و امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است، یعنی ۱۹درصد به تولید بنزین اضافه شده است، این‌درحالی است که مصرف بنزین نیز از ۸۷ میلیون لیتر به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده و نزدیک به ۴۰درصد مصرف بنزین در کشور اضافه شده است.

وی تصریح کرد: در بحث گازوئیل نیز رشد تولید ۹درصدی داشته‌ایم و البته مصرف نیز در این بخش اضافه شده است.

موفقیت‌های خیره‌کننده در جمع‌آوری گازهای همراه نفت

وزیر نفت به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در پروژه گازهای مشعل که مردم استان‌های جنوب کشور را آزار می‌داد موفقیت‌های خیره‌کننده حاصل شده است و پروژه‌های ارزشمندی را تعریف کرده‌ایم و تا امروز نزدیک به ۱۶میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری شده است که تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اوجی افزود: در زمینه تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌ها نیز موفقیت‌هایی حاصل شده است. گازی که امروز به صنایع می‌دهیم از عدد ۱۲۴ و ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز به ۱۶۹ میلیون مترمکعب رسیده‌ است، یعنی ۱۲درصد رشد، همچنین گازی که به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود از عدد ۱۹۲ میلیون مترمکعب در روز به نزدیک ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، یعنی نزدیک به ۲۰درصد به گاز توزیعی میان نیروگاه‌ها و صنایع افزوده شده است.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام را در این دولت در این سه سال به ارزش ۳۴ میلیارد دلار تکمیل کردیم و به بهره‌برداری رساندیم.

وزیر نفت گفت: صادرات نفت در سال ۹۹-۹۸ برابر با ۲۶۹ میلیون بشکه در سال بود که پارسال به ۵۶۵ میلیون بشکه رسید و در چهار ماه اول امسال این عدد به ۲۰۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت و میعانات گازی در سال ۱۴۰۲

اوجی اظهار کرد: ارزش صادرات این حجم از نفت خام و میعانات گازی نیز از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در چهار ماه اول امسال رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین صادرات پتروشیمی نیز از ۲۴ میلیون تن به سالانه ۳۰ میلیون تن رسید.

وزیر نفت به افزایش حجم صادرات گاز مایع اشاره کرد و گفت: در این بخش واقعاً انقلابی رخ داده است که این حاصل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش است. در دنیا جایی نیست که ایران صادرات ال‌پی‌جی نداشته باشد و البته مشتری این محصول در جهان زیاد است.

اوجی افزود: صنعت نفت در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها با وجود تشدید تحریم‌ها موفقیت‌های بسیاری داشته است. در بحث میعانات گازی امروز می‌گوییم هیچ‌گونه احتیاجی به صادرات نداریم و مشتری زیاد است، اما آن‌قدر در داخل تقاضا ایجاد کرده‌ایم که به ارزش افزوده تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ صنعت نفت و گاز با رشد منفی ۱۴ و ۳۵درصد مواجه شد، اما پارسال و به گواه مرکز آمار به رشد مثبت ۲۰درصد رسیدیم.

وزیر نفت به جهش گازرسانی در دولت شهید رئیسی اشاره و بیان کرد: دوره‌ای مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بودم و طی چهار سال ۵ هزار روستا را گازرسانی کردیم، اما در این سه سال نزدیک به ۶ هزار و ۷۰۰ روستای محروم، سخت‌گذر و سرد را گازرسانی کردیم و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک جدید گاز نیز اضافه شد، همچنین به ۵۰ شهر جدید و ۱۲۱ هزار واحد صنعتی گازرسانی شده است و بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز ایجاد کردیم.

اوجی به موضوع بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: روزی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۵۰ شرکت نبود، اما امروز و به گواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، وزارت نفت سه سال پی‌درپی رتبه نخست استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت کالای داخل را کسب کرده است، همچنین واردات بیش از ۲۵۰ کالایی را که از خارج وارد می‌شد منع کردیم تا از توان سازندگان داخلی استفاده شود.

وی همچنین به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی بیش از ۶ هزار پروژه را تقبل کرده‌ایم که ارزش آن ۴۵ هزار میلیارد تومان است، درصورتی‌که در دولت قبل شاید بیش از ۲ هزار پروژه هم نبود.

وزیر نفت سرمایه اصلی صنعت نفت را سرمایه انسانی آن دانست و افزود: از فرار و مهاجرت نخبگان در صنعت نفت جلوگیری و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشکده نفت را جذب کردیم، همچنین بیش از ۳۴ هزار نفر از ایثارگران این صنعت تبدیل وضعیت شدند و در بحث پرداخت حقوق هم اتفاق‌های مهمی رقم خورده است.

اوجی اظهار کرد: به‌عنوان فردی که ۳۵ سال در این صنعت فعالیت داشته است باید بگویم اتفاق‌های این دوره در صنعت نفت بی‌نظیر بوده است.
۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۱۹