کاهش ذخیره‌سازی آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

به‌دنبال کاهش ذخیره‌سازی نفت خام و سوخت آمریکا، قیمت نفت در معامله‌های روز چهارشنبه افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از افت قیمت‌ نفت در سه روز گذشته، کاهش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا و بالا رفتن خطر عرضه به‌دلیل آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا سبب شد قیمت‌ نفت در معامله‌های روز چهارشنبه (سوم مرداد) افزایش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه تا ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه به‌ وقت گرینویچ با ۴۲ سنت یا ۰.۵درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا روز چهارشنبه با ۴۲ سنت یا ۰.۶درصد افزایش با قیمت ۷۷ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه معامله شد. قیمت‌ نفت خام آمریکا و برنت در معامله‌های سه روز گذشته به‌ترتیب ۷درصد و ۵درصد کاهش یافته بود.

منابع بازار به نقل از مؤسسه نفت آمریکا اعلام کردند ذخیره‌سازی نفت خام، بنزین و فرآورده‌های میان‌تقطیر آمریکا هفته گذشته برای چهارمین هفته پیاپی کاهش یافت که تثبیت تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را نشان می‌دهد.

آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های کانادا هم سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است. به گفته تحلیلگران مؤسسه آی‌ان‌جی، آتش‌سوزی بعضی از تولیدکنندگان را مجبور به کاهش تولید کرده است و حجم زیادی از عرضه را تهدید می‌کند.

تحلیلگران این مؤسسه در یادداشتی بیان کردند: بازار به محدوده فروش مازاد نزدیک می‌شود و ما همچنان بر این باوریم که به‌دلیل کمبود عرضه، عوامل بنیادین بازار تمایل دارد قیمت‌ها تا پایان سه ماهه سوم از سطح کنونی افزایش یابد.

منابع بازار اعلام کردند رقم‌های منتشرشده از سوی مؤسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخیره‌سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۹ ژوئیه (جمعه، ۲۹ تیر) ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافت، همچنین ذخیره‌سازی بنزین این کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و فرآورده‌های میان‌تقطیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

این نخستین بار از سپتامبر ۲۰۲۳ است که ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا برای چهار هفته پیاپی کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، قیمت‌ نفت روز سه‌شنبه (دوم تیر) به پایین‌ترین سطح در ۶ هفته اخیر رسید. مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس سبب شد قیمت نفت خام شاخص برنت به پایین‌ترین سطح از نهم ژوئن (یکشنبه، ۲۰ خرداد) تاکنون برسد.

همچنین تداوم نگرانی‌ها از کُند شدن رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان و در نتیجه افت تقاضای جهانی نفت، قیمت‌های نفت را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.
۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۲۱