انواع فرآورده: سوخت های هوایی

سوخت جت JP4

این سوخت دارای استاندارد DERD 2454, MIL-T-5624K است. دامنه تقطیر وسیع (Wide-Cut )، شامل برش بنزینی و نفتی، همراه با مواد افزودنی مناسب، شرائط ویژه­ای را به منظور استفاده در موتور توربینی هواپیماهای جنگی و انواع هلیکوپتر به این سوخت می بخشد.

مشخصات:

TEST METHOD

LIMIT

UNIT

ANALYSIS

ASTM D4052 or D1298

751-802

Kg/m3

Density @ 15°c

ASTM D156 or D6045

Report

-

Color Say bolt

ASTM D86

"

"

"

"

"

"

"

"

"

-

Report

Report

100min

125min

Report

270max

1.5 max

1.5 max

-

°c

°c

°c

°c

°c

°c

٪vol

٪vol

Distillation:

I.B.P

10% Recovered

20% Recovered

50% Recovered

90% Recovered

End point

Residue

Loss

ASTM D4294,D1266,D2622,D3120 or D5453

0.4max

m%

Sulfur Total

ASTM D3227

0.002max

m %

Sulphur Mercaptan

IP30

Negative

-

Doctor Test

ASTM D323,D4953,D5190 or D5190

14-21

2-3

Kpa

Psi

Vapor pressure,(Reid) @ 37.8 °c

ASTM D2388

-58max

°c

Freezing Point

ASTM D3701 or D3343

13.5min

m %

Hydrogen content

ASTM D4809,D3338 or D4529

42.8min

Mj/kg

Heating value, heat of combustion

ASTM D1319

25max

٪vol

Aromatic

ASTM DD1322

20min

mm

Smoke Point

ASTM D130

1 max

-

Copper corrosion

(2hr @ 100°c)

TEST METHOD

LIMIT

UNIT

ANALYSIS

ASTM D3241

260min

°c

Test temperate

Thermal Stability JFTOT

Less than 3

-

Tube rating visual

25max

mmHg

Pressure differential

ASTM D1094

1b max

-

Water reaction interface rating

ASTM D3242

0.015max

mg KOH/g

Total acid number

ASTM D5452 or D2276

1.0max

mg/lit

Particulate matter

ASTM D5452 or D2276

10max

minute

Filtration time

ASTM D2624

150-600

pS/m

Fuel electrical conductivity

ASTM D5006 or IP277

0.1-0.15

٪vol

Fuel system icing inhibitor

ASTM D3948

Table 1

min

Micro separometer rating

ASTM D381

7max

mg/100ml

Existent Gum

Table 1.Microseperometer

MSEP rating, min

Additive

90

Antioxidant (AO), Metal deactivator(MDA)

85

AO, MDA, and fuel system icing inhibitor (FSII)

80

AO, MDA, and corrosion inhibitor /lubricity improver(CI/LI)

70

AO, MDA,CI, LI, and FSII

  

سوخت جت ATK

این سوخت دارای استاندارد DERD 2494 بوده و از نظر دامنه تقطیر، مشابه نفت سفید است. سوخت مذکور با استفاده از افزودنی­های مناسب، پالایش و تصفیه ویژه تولید می­شود. نقطه اشتعال بالا (بیش از 40 درجه سلسیوس)، این سوخت را مناسب استفاده در کلیه موتورهای توربینی هواپیماهای مسافربری و همچنین بعضی هواپیماهای جنگی می­سازد. ( JET A-1 ) نام دیگری برای این فرآورده می­باشد.

مشخصات:

TEST METHOD

LIMIT

UNIT

ANALYSIS

Visual

Clear, bright and visual free from solid matter and undissolved water at ambient temperature

-----

Visual Appearance

ASTM D156 OR D6045

Report

-----

Color

ASTM D4052/IP365

775-840

Kg/m3

Density @ 15°c

ASTM D86

"

"

"

"

"

"

"

-----

Report

205max

Report

Report

300max

1.5 max

1.5 max

-----

°c

°c

°c

°c

°c

٪vol

٪vol

Distillation:

I.B.P

10% Recovered

50% Recovered

90% Recovered

End point

Residue

Loss

ASTM D56 or IP170

38min

°c

Flash Point

ASTM D445 or IP71

8max

mm2/s

Viscosity Kinematic @ -20°c

ASTM D2386 or IP16

-47max

°c

Freezing Point

ASTM DD1322/IP57

25min

mm

Smoke Point

ASTM D1322

ASTM D1840

19min

3max

mm

v/v %

Smoke Point and Naphthalene

TEST METHOD

LIMIT

UNIT

ANALYSIS

42.8min

Mj/Kg

Specific energy

ASTM D3242

0.015max

mg KOH/g

Total Acidity

ASTM D1319

ASTM D6379

25max

v/v %

Aromatic

Aromatic Hydrocarbon Type

26.5max

v/v %

Total aromatic

ASTM D2622,D1266 or IP336

0.30max

m/m %

Sulfur Total

ASTM D3227

0.003max

m/m %

Sulphur Mercaptan

IP30

Negative

-----

Doctor Test

ASTM D130/IP342

1max

Class

Copper Strip

IP540

7max

mg/100ml

Existent Gum

ASTM D5452/IP423

1.0max

mg/lit

Particulate Contamination

ASTM D2624

50-600

pS/m

Electrical conductivity

ASTM D5001

0.85max

mm

Lubricity

ASTM D3241

260min

°c

Test temperate

Thermal Stability JFTOT:

Less than 3

-----

Tube rating visual

25max

mmHg

Pressure differential

85min

Rating

MSEP without SDA

Microseparometer at point of manufacture

70min

Rating

MSEP with SDA

بنزین هواپیما 100 LL

این سوخت دارای استاندارد b(b) ASTM D910-89,(a) DERD 2485 است. سوخت مذکور دارای برش بنزینی با اکتان بیش از 100 (به روش AVIATION ) و همچنین اکتان اجرایی (PERFORMANCE ) بیش از 130 بوده و در ساخت آن از اختلاط برشهای ویژه تولید پالایشگاه، همراه با مواد افزودنی مناسب استفاده می­شود. این سوخت در هواپیماهایی که دارای موتور از نوع پیستونی (احتراق داخلی) هستند، استفاده می­شود.

مشخصات:

TEST METHOD

LIMIT

UNIT

ANALYSIS

visual

Clear,Bright,Free From solid matter and undisolved water at ambient temperature

Appearance

ASTM D2700

100 min

Oct.NO

Aviation

Knock rating

ASTM D909

130 min

Perf.No

supercharge

ASTM:D3341,D2547,D2599

0.56

g pb/lit

LEAD

IP17

Blue

______

Color

0.8-1.56

Mg/lit

Dye content:

Blue

ASTM D1405 or D2382

43.5 min

Mj/Kg

Calorific value ,net

ASTM D611 & D1298

7500 min

______

Aniline Gravity Product

ASTM D1298

Report

Kg/m3

Density @ 15°c

ASTM D86

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

Report

10-40

50min

90min

170max

135min

97min

1.5max

1.5max

°c

٪vol

٪vol

٪vol

°c

°c

٪vol

٪vol

٪vol

Distillation:

I.B.P

Evaporated@75

Evaporated@105

Evaporated@135

End Point

10 Sum of

Evaporated ٪ 50

Recovery

Residue

Loss

ASTM D323 or D2551

38.0(5.5)min

48.5(7)max

Kpa(psi)

Reid vapor pressure

ASTM D2385

-60max

°c

Freezing point

ASTM D1266 or D2622

0.05max

٪ wt

Sulphur Total

ASTM D130

1a max

______

Copper corrosion

(2hr @ 100°c)

ASTM D381

3max

Mg/100ml

Gum Existent

(Air jet)

ASTM D873

6max

Mg/100ml

Potential gum

Oxidation stability

(16hr)

2max

Mg/100ml

precipitate

ASTM D1094

2max

ml

Volume change

Water reaction

2max

______

Interface rating

Sharp separation, no emulsion or precipitate within or upon either layer

______

separation

۱ اسفند ۱۳۹۳ ۲۲:۳۲
تعداد بازدید : ۳,۰۸۸