سوخت
جت JP4
این
سوخت دارای استاندارد DERD 2454, MIL-T-5624K است.
دامنه تقطیر وسیع (Wide-Cut )،
شامل برش بنزینی و نفتی، همراه با مواد افزودنی مناسب، شرائط ویژهای را به منظور
استفاده در موتور توربینی هواپیماهای جنگی و انواع هلیکوپتر به این سوخت می
بخشد.
مشخصات:
TEST
METHOD |
LIMIT |
UNIT |
ANALYSIS |
ASTM D4052
or D1298 |
751-802 |
Kg/m3 |
Density @ 15°c |
ASTM D156
or D6045 |
Report |
- |
Color Say bolt |
ASTM
D86
"
"
"
"
"
"
"
"
" |
-
Report
Report
100min
125min
Report
270max
1.5
max
1.5
max |
-
°c
°c
°c
°c
°c
°c
٪vol
٪vol |
Distillation:
I.B.P
10% Recovered
20% Recovered
50% Recovered
90% Recovered
End point
Residue
Loss |
ASTM
D4294,D1266,D2622,D3120 or D5453 |
0.4max |
m% |
Sulfur Total |
ASTM
D3227 |
0.002max |
m
% |
Sulphur Mercaptan |
IP30 |
Negative |
- |
Doctor Test |
ASTM
D323,D4953,D5190 or D5190 |
14-21
2-3 |
Kpa
Psi |
Vapor pressure,(Reid) @ 37.8 °c |
ASTM
D2388 |
-58max |
°c |
Freezing Point |
ASTM D3701
or D3343 |
13.5min |
m
% |
Hydrogen content |
ASTM
D4809,D3338 or D4529 |
42.8min |
Mj/kg |
Heating value, heat of combustion |
ASTM
D1319 |
25max |
٪vol |
Aromatic |
ASTM
DD1322 |
20min |
mm |
Smoke Point |
ASTM
D130 |
1
max |
- |
Copper corrosion
(2hr @ 100°c) |
TEST
METHOD |
LIMIT |
UNIT |
ANALYSIS |
ASTM
D3241 |
260min |
°c |
Test temperate |
Thermal Stability JFTOT |
Less than
3 |
- |
Tube rating visual |
25max |
mmHg |
Pressure differential |
ASTM
D1094 |
1b
max |
- |
Water reaction interface rating |
ASTM
D3242 |
0.015max |
mg
KOH/g |
Total acid number |
ASTM D5452
or D2276 |
1.0max |
mg/lit |
Particulate matter |
ASTM D5452 or D2276 |
10max |
minute |
Filtration time |
ASTM
D2624 |
150-600 |
pS/m |
Fuel electrical conductivity |
ASTM D5006
or IP277 |
0.1-0.15 |
٪vol |
Fuel system icing inhibitor |
ASTM
D3948 |
Table
1 |
min |
Micro separometer rating |
ASTM
D381 |
7max |
mg/100ml |
Existent Gum |
Table 1.Microseperometer
MSEP rating,
min |
Additive |
90 |
Antioxidant (AO), Metal deactivator(MDA) |
85 |
AO, MDA, and fuel system icing inhibitor (FSII)
|
80 |
AO, MDA, and corrosion inhibitor /lubricity improver(CI/LI)
|
70 |
AO, MDA,CI, LI, and FSII |
سوخت
جت ATK
این
سوخت دارای استاندارد DERD 2494 بوده
و از نظر دامنه تقطیر، مشابه نفت سفید است. سوخت مذکور با استفاده از افزودنیهای
مناسب، پالایش و تصفیه ویژه تولید میشود. نقطه اشتعال بالا (بیش از 40 درجه
سلسیوس)، این سوخت را مناسب استفاده در کلیه موتورهای توربینی هواپیماهای مسافربری
و همچنین بعضی هواپیماهای جنگی میسازد. ( JET A-1 )
نام دیگری برای این فرآورده میباشد.
مشخصات:
TEST
METHOD |
LIMIT |
UNIT |
ANALYSIS |
Visual |
Clear,
bright and visual free from solid matter and undissolved water at ambient
temperature |
----- |
Visual Appearance |
ASTM
D156 OR D6045 |
Report |
----- |
Color |
ASTM
D4052/IP365 |
775-840 |
Kg/m3 |
Density
@ 15°c |
ASTM
D86
"
"
"
"
"
"
" |
-----
Report
205max
Report
Report
300max
1.5
max
1.5
max |
-----
°c
°c
°c
°c
°c
٪vol
٪vol |
Distillation:
I.B.P
10%
Recovered
50%
Recovered
90%
Recovered
End
point
Residue
Loss |
ASTM
D56 or IP170 |
38min |
°c |
Flash
Point |
ASTM
D445 or IP71 |
8max |
mm2/s |
Viscosity Kinematic @ -20°c
|
ASTM
D2386 or IP16 |
-47max |
°c |
Freezing
Point |
ASTM
DD1322/IP57 |
25min |
mm |
Smoke
Point |
ASTM
D1322
ASTM
D1840 |
19min
3max |
mm
v/v % |
Smoke
Point and Naphthalene |
TEST
METHOD |
LIMIT |
UNIT |
ANALYSIS |
|
42.8min |
Mj/Kg |
Specific
energy |
ASTM
D3242 |
0.015max |
mg
KOH/g |
Total
Acidity |
ASTM
D1319
ASTM
D6379 |
25max |
v/v % |
Aromatic |
Aromatic
Hydrocarbon Type |
26.5max |
v/v % |
Total
aromatic |
ASTM
D2622,D1266 or IP336 |
0.30max |
m/m % |
Sulfur
Total |
ASTM
D3227 |
0.003max |
m/m % |
Sulphur
Mercaptan |
IP30 |
Negative |
----- |
Doctor
Test |
ASTM
D130/IP342 |
1max |
Class |
Copper
Strip |
IP540 |
7max |
mg/100ml |
Existent
Gum |
ASTM
D5452/IP423 |
1.0max |
mg/lit |
Particulate Contamination |
ASTM
D2624 |
50-600 |
pS/m |
Electrical conductivity |
ASTM
D5001 |
0.85max |
mm |
Lubricity |
ASTM
D3241 |
260min |
°c |
Test
temperate |
Thermal
Stability JFTOT: |
Less
than 3 |
----- |
Tube
rating visual |
25max |
mmHg |
Pressure
differential |
|
85min |
Rating |
MSEP
without SDA |
Microseparometer at point of manufacture
|
70min |
Rating |
MSEP
with SDA |
|
|
|
|
|
|
بنزین
هواپیما 100 LL
این
سوخت دارای استاندارد b(b) ASTM D910-89,(a) DERD 2485 است.
سوخت مذکور دارای برش بنزینی با اکتان بیش از 100 (به روش AVIATION )
و همچنین اکتان اجرایی (PERFORMANCE )
بیش از 130 بوده و در ساخت آن از اختلاط برشهای ویژه تولید پالایشگاه، همراه با
مواد افزودنی مناسب استفاده میشود. این سوخت در هواپیماهایی که دارای موتور از نوع
پیستونی (احتراق داخلی) هستند، استفاده میشود.
مشخصات:
TEST
METHOD |
LIMIT |
UNIT |
ANALYSIS |
visual |
Clear,Bright,Free From solid matter and undisolved water at ambient
temperature |
|
Appearance |
ASTM
D2700 |
100
min |
Oct.NO |
Aviation |
Knock rating |
ASTM
D909 |
130
min |
Perf.No |
supercharge |
ASTM:D3341,D2547,D2599 |
0.56 |
g
pb/lit |
LEAD |
IP17 |
Blue |
______ |
Color |
|
0.8-1.56 |
Mg/lit |
Dye content:
Blue |
ASTM D1405
or D2382 |
43.5
min |
Mj/Kg |
Calorific value ,net |
ASTM D611
& D1298 |
7500
min |
______ |
Aniline Gravity Product |
ASTM
D1298 |
Report |
Kg/m3 |
Density @ 15°c |
ASTM
D86
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
|
Report
10-40
50min
90min
170max
135min
97min
1.5max
1.5max |
°c
٪vol
٪vol
٪vol
°c
°c
٪vol
٪vol
٪vol
|
Distillation:
I.B.P
Evaporated@75
Evaporated@105
Evaporated@135
End Point
+٪
10 Sum
of
Evaporated ٪
50
Recovery
Residue
Loss |
ASTM D323
or D2551 |
38.0(5.5)min
48.5(7)max |
Kpa(psi) |
Reid vapor pressure |
ASTM
D2385 |
-60max |
°c |
Freezing point |
ASTM D1266
or D2622 |
0.05max |
٪
wt |
Sulphur Total |
ASTM
D130 |
1a
max |
______ |
Copper corrosion
(2hr @ 100°c) |
ASTM
D381 |
3max |
Mg/100ml |
Gum Existent
(Air jet) |
ASTM
D873 |
6max |
Mg/100ml |
Potential
gum |
Oxidation stability
(16hr) |
2max |
Mg/100ml |
precipitate |
ASTM
D1094 |
2max |
ml |
Volume
change |
Water
reaction |
2max |
______ |
Interface
rating |
Sharp
separation, no emulsion or precipitate within or upon either
layer |
______ |
separation |
|
|
|
|
|
|