ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است

ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ایران گلوگاه حمل ونقل انرژی جهان است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، امیردریادار حبیب الله سیاری، امروز ( دوشنبه، چهارم خردادماه) در بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی با اشاره به این که ٩٠ درصد صادرات و ٨٥ درصد واردات هم اکنون از طریق دریا انجام می شود، گفت: ایران هم اکنون با ١٢ همسایه خود که حدود ٨٠ درصد مرزهای آن را شامل می شود، مرز دریایی دارد.

  • وی با بیان این که موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی سواحل، وسعت دریایی سرزمینی، جمعیت کشور در سواحل و ویژگی مردم مولفه های اقتدار دریایی یک کشور است افزود: حلقه اتصال این موارد نگاه دولتمردان و سیاستگذاران کشور به حوزه دریاست که خوشبختانه موضعگیریهای مثبتی را در این زمینه شاهد هستیم. 

     فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که تسلط بر آبها و دور کردن مردم از سواحل سیاست استعماری است تصریح کرد: مهمترین ساحل کشورما که سواحل مکران است، تنها ٤٥٠ هزار نفر جمعیت دارد.

    سیاری با اشاره به سرمایه گذاریهای چین در جهت توسعه بندر گوآدر پاکستان و ایجاد کریدور شمال - جنوب خواستار تسریع در برنامه های توسعه ای بندر چابهار و ایجاد راه آهن شرق کشور شد و اظهار کرد: به دلیل ناامنی در برخی مناطق کشورهای افغانستان و پاکستان بندر چابهار و مسیر ایران، دارای مزیت بالایی برای ایجاد کریدور شمال حنوب است.

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۴۹۲