درخواست عجیب روسیه از اعضای اوپک در آستانه اجلاس ١٦٧

درخواست عجیب روسیه از اعضای اوپک در آستانه اجلاس ١٦٧
روسیه که در ماه های اخیر بدون توجه به سقوط بی سابقه قیمت نفت، تولید نفت خود را به طور بی سابقه ای افزایش داده و حتی رکورد بالاترین میزان تولید در دوران بعد از فروپاشی شوروی سابق به ثبت رسانده، به سایر تولیدکنندگان توصیه کرد که تولید نفت خود را افزایش ندهند.

  • به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپکی، در پی سقوط قیمت نفت در سال گذشته خواستار همکاری نزدیکتر با اعضای اوپک شده، اما اعلام کرده که تمایل ندارد تولید و صادرات خود را کاهش دهد.

    روسیه که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان به شمار می رود و در اوپک عضویت ندارد، با تولید روزانه ١٠,٥٨ میلیون بشکه نفت خام سهم قابل توجهی از عرضه نفت مازاد در بازارجهانی را به خود اختصاص داده است.

    براین اساس، چندی پیش پایگاه خبری ایندیا تایمز گزارش داد، آلکساندر نواک اظهار داشته: روسیه از سایر تولیدکنندگان نفت می خواهد تا از افزایش حجم تولید نفت خود، بپرهیزند.

    نواک البته تاکید کرد که مسکو به دنبال امضای توافقنامه ای با سازمان کشورهای صادر کننده نفت برای تعیین سطح خاصی از تولید نیست.

    قرار است وزیر انرژی روسیه، ماه آینده میلادی با برخی مقامهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، دیدار و گفتگو کند. این دیدارها تنها دو روز قبل از برگزاری نشست آتی اوپک در وین در ٥ ژوئن (١٥ خردادماه ٩٤)، انجام خواهند شد.

    درخواست روسیه از دیگر تولیدکنندگان نفت برای حفظ سطح تولید خود در حالی است که مسکو پیش از این تاکید کرده بود که با اوپک در خصوص سیاست های نفتی خود همکاری نمی کند.

    همچنین مدیرعامل لوک اویل (دومین تولیدکننده بزرگ نفت در روسیه) چند هفته پیش از این گفت که روسیه سیاستهای نفتی خود را با اوپک هماهنگ نمی کند.

    روسیه در سال های گذشته، در اغلب موارد ساز ناسازگاری با اوپک زده و با صادرات گسترده تلاش می کرد که به درآمد حداکثری نفتی دست پیدا کند. این کشور در طی سال های گذشته با افزایش صادرات نفت در صدد تقویت جایگاه خود در بازار جهانی نفت و کسب سهمیه بیشتر در بازار داشته است.

    حتی در ماه های پایانی سال ٢٠١٤ که سقوط قیمت جهانی نفت باعث کاهش قابل توجه درآمدهای ارزی مسکو شد، این کشور برای حفظ جایگاه خود در بازار حاضر به کاهش تولید و صادرات نفت نشد.

    تخمین زده می شود که سقوط قیمت نفت و تحریم ها، ١٦٠ میلیارد دلار به اقتصاد روسیه ضرر زده است به طوری که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این خصوص می گوید: اگرچه تحریم های همزمان با سقوط قیمت نفت برای روسیه ١٦٠ میلیارد دلار هزینه داشت، اما اقتصاد کشور همچنان قدرتمند است و در حالی که برخی منتظر فروپاشی اقتصادی روسیه بودند، چنین اتفاقی رخ نداد و اقتصاد این کشور به خوبی از این موانع ساختگی عبور کرد.

    پوتین اظهار داشته بود: سقوط بی مهابای نفت در دو سال گذشته به این معناست که ١٦٠ میلیارد دلار از ٥٠٠ میلیارد دلار پیش بینی شده، وارد اقتصاد روسیه نشد و 'شبه شرکای' اروپایی ما نیز با محدود کردن دسترسی بانک های روسیه به بازارهای سرمایه ای اروپا، شرایط را بدتر می کنند.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۴۳۳