دور جدید صادرات نفت خام عراق

دور جدید صادرات نفت خام  عراق
پس از شکایت مصرف‌کنندگان درباره کیفیت نفت عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از آغاز صادرات گرید جدیدی از نفت خود خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از اخبارنفت، پس از شکایت مصرف‌کنندگان درباره کیفیت نفت عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از آغاز صادرات گرید جدیدی از نفت خود خبر داد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: صادرات نفت خام سنگین بصره برای نخستین بار از روز دوشنبه از بندر بصره واقع در خلیج فارس آغاز می‌شود. پیش از این عراق فقط نفت خام سبک بصره را که گرانتر از نفت سنگین بصره است، از این بندر صادر می‌کرد.

وزیر نفت عراق گفت: این اقدام نه تنها ضروری است بلکه برای حفظ اعتبار و شهرت نفت عراق هم اهمیت دارد. این نخستین بار است که عراق نفت خام سنگین را از نفت سبک جدا می‌کند.

بلومبرگ می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که در ماه آوریل میزان تولید نفت خام عراق به ٣,٨ میلیون بشکه در روز (بالاترین رقم در بیش از ٣ دهه گذشته) و حجم صادراتش به رکورد ٣.١ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

نفت سبک برای تولید بنزین و گازوئیل مناسب‌تر است چون نفت سنگین برای تولید این سوخت‌ها نیازمند پالایش بیشتر است. از آنجا که با حفر چاههای جدید، نفت جنوب عراق سنگین‌تر شده بود، این کشور قادر نبود کیفیت نفت عرضه شده خود را حفظ کند و ناچار بود به خریداران نفت سبک بصره تخفیف بدهد.

عبدالمهدی گفت: فروش دو گرید نفت خام به عراق امکان می‌دهد تا کیفیت هر دو نوع نفت خام خود را حفظ کند و بیشترین درآمد را از صادراتش به دست آورد.
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۵۹۲