پتروبراس ٢,٥ میلیارد دلار اوراق فروخت

پتروبراس ٢,٥ میلیارد دلار اوراق فروخت
شرکت دولتی نفت پتروبراس برزیل روز دوشنبه (١١ خرداد ماه) از فروش ٢,٥ میلیارد دلار اوراق ١٠٠ ساله خبر داد.

  • به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، پتروبراس روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های استقراض در پی رسوایی گسترده فساد مالی و همچنین نگرانی از بالا رفتن بدهیها، این شرکت ٢,٥ میلیارد دلار اوراق ١٠٠ ساله فروخته است.

    بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از فروش اوراق این شرکت به دلیل ارائه تخفیف حدود ٢,٠٣ میلیارد دلار بود.

    در حالی که فروش اوراق پتروبراس، تمایل سرمایه‌گذاران را برای تأمین مالی این شرکت پس از رسوایی فساد گسترده نشان می‌دهد اما با وجود کاهش نرخهای جهانی سود، آنها در ازای پرداخت این پول سود بیشتری را از پتروبراس طلب کرده‌اند.

    پتروبراس در ماه مه سال ٢٠١٣ میلادی نیز ٥,٦٢٥ درصد اوراق ٣٠ ساله به ارزش ١.٨ میلیارد دلار فروخت که ارزش آن مشابه فروش کمتر از چهار درصد اوراق فروخته شده در سال ٢٠١٢ میلادی بود. 

    بنا بر این گزارش، داچ بانک آلمان و بانک جی‌پی‌مورگان فروش این اوراق را برعهده داشتند.

    پتروبراس که بارها برای تأمین مالی به بانکهای چین درخواست داده است، ماه گذشته در جریان سفر لی ککیانگ، نخست‌وزیر چین به برازیلیا، یک قرارداد دریافت وام به ارزش هفت میلیارد دلار امضا کرد.

    در همین حال، پتروبراس روز دوشنبه اعلام کرد که یک وام پنج ساله صادرات به ارزش سه میلیارد رئال (٩٤٥,٣ میلیون دلار) را از دومین بانک بزرگ خصوصی برزیل، بانکو برادسکو، برای واحد پخش و بازاریابی خود، پتروبراس دیستریبیودورا، نهایی کرده است.

    پتروبراس، سومین شرکت بدهکار در جهان به شمار می‌رود. 

    در پی رسوایی مالی پتروبراس و اتهاماتی از قبیل پولشویی و رشوه‌خواری به این شرکت، پلیس برزیل سال گذشته پس از انجام تحقیقات ویژه ٢٧ نفر را به اتهام شرکت در رسوایی مالی چند میلیارد دلاری بازداشت کرد. در میان بازداشت‌شدگان نام رناتو دوکه، مدیر سابق خدمات مهندسی این شرکت نفتی، نیز دیده می‌شد.

    در همین حال، اوایل ماه فوریه سال جاری نیز مدیرعامل و پنج مدیر بلندپایه پتروبراس استعفا دادند که به گفته منابع آگاه، آلمیر بارباسا، مدیر امور مالی پتروبراس و مدیران بخشهای گاز و انرژی، اکتشاف، پالایش و مهندسی در میان استعفا دهندگان بودند.

    شرکت نفتی پتروبراس که بخش عمده آن متعلق به دولت برزیل است، یکی از بزرگترین شرکتهای تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی، در آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۳
تعداد بازدید : ۵۴۸