لزوم طراحی نظام نوآوری ملی در کشور

لزوم طراحی نظام نوآوری ملی در کشور
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به این که متاسفانه در کشور نظام نوآوری ملی طراحی نشده است، گفت: نظام نوآوری ملی می تواند کشوری دانش بنیان و در نتیجه اقتصاد دانش بنیان به وجود آورد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم امروز سه شنبه (١٩ خردادماه) در چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت ایران با اشاره به اهمیت بنیادی این کنگره و اثرات آن در منابع طبیعی نفت و گاز به عنوان بزرگترین سرمایه و دارایی کشور اظهار کرد: ارزش کل ذخایر نفت و گاز کشور ٣٠ هزار میلیارد دلار است که تاکنون ٨ هزار میلیارد دلار با احتساب نفت ١٠٠ دلاری، از ذخایر نفت وگاز بهره برداری شده است.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری افزود: ضریب برداشت از میدانها در دنیا هم اکنون به سمت ٧٠ درصد در بلند مدت هدایت می شود در نتیجه ایران نیز با توسعه فناوری می تواند ارزش این دارایی را به دو برابر افزایش دهد.

وی با اشاره به این که در اکتشافهای گازی، کشور در ابتدای کار است و ذخایر ما بسیار بالاست، گفت: میدان وسیعی برای فعالیت در افزایش ضریب برداشت گاز در کشور وجود دارد.

مقدم با بیان این که دنیا به این باور رسیده که رشد اقتصادی متعادل در رابطه مستقیم با امنیت انرژی است، یادآور شد: رشد فناوری در حوزه های مختلف می تواند این تعادل را به وجود آورد و در صورت عدم برقراری تعادل، مشکلات سیاسی و اجتماعی شکل می گیرد.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با بیان این که براساس پیش بینی ها، نفت سهم اصلی را در سبد انرژی جهان دارد، مجموع سهم نفت و گاز در سبد انرژی جهان را ٥٠ درصد عنوان کرد، گفت: شیل اویل و شیل گس رقیب قدری برای نفت و گاز متعارف از لحاظ سهولت برداشت و ارزانی نیستند.

وی با اشاره به این که باید به روشهای مصرف انرژی توجه ویژه ای شود، ادامه داد: نفت و گاز دارایی است و تولید نیست و نباید به عنوان درآمد وارد اقتصاد کلان کشور شود و یک حقوق بین نسلی است که با توسعه فناوری می توان برداشت درست، مصرف صحیح و تبدیل آن به ارزش افزوده بالاتر را داشته باشیم.

مقدم با بیان این که باید در کشور از علم سیاستگذاری و فناوری بهره کافی برده شود و با تکیه بر این سیاستها به قدرت خلق فناوری و نوآوری رسید، تصریح کرد: متاسفانه هنوز در کشور نظام نوآوری ملی طراحی نشده است؛ نظامی که دارای زیرساختها، قواعد و با تکیه بر شبکه ای از بازیگران کار می کند و نه به صورت انفرادی.

به گفته وی، با داشتن نظام نوآوری ملی می توان کشوری دانش بنیان و در نتیجه اقتصاد دانش بنیان داشت که این نیز تنها در صورتی محقق می شود که به نفت و گاز به عنوان درآمد دیده نشوند بلکه دارایی به حساب آیند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به واگذاری ٥٤ مخزن اساسی به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها اظهار کرد: این معاونت سعی بر تغییر روشها برای انجام کاری متفاوت با گذشته دارد و تصمیم دارد تا تفکر را متکی بر نظام نوآوری فناورانه انجام دهد.

مقدم با اشاره به تأکید وزیر نفت در دستورالعمل ابلاغی به این معاونت بر حوزه سیاستگذاری و نظارتی یادآور شد: براساس برنامه ریزی انجام شده، معاونت پژوهش و فناوری باید حدود ٣٤ آیین نامه و یک حوزه نظارتی و یک حوزه زیرساختها برای انجام نظام نوآوری و توسعه فناوری تهیه کند.

وی به تشکیل شورایی در این معاونت برای ایجاد رابطه تنگاتنگ میان حوزه سیاستگذاری و نظارتی اشاره کرد و افزود: ابلاغ دستورالعمل ساختار سازمان اجرای طرح دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، نخستین دستاورد این معاونت است که امیدواریم کاری جدید در حوزه عرضه ایجاد شود.

مقدم با بیان این که سامانه حوزه بالادستی برای سهولت انتقال اطلاعات به عنوان سرمایه اصلی دانش نیز در این معاونت دنبال می شود، اظهار کرد: همگی باید برای پیوند ایجاد شده میان دانشگاه و صنعت برای ایجاد فضای نوآوری فناورانه و توسعه فناوری تلاش کنیم تا به حقوق نسلها و حفظ این منابع عظیم نفت و گاز دست یابیم.

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۰۷
تعداد بازدید : ۵۶۳