بخش نفت ، گاز و پتروشیمی، اولین و بارزترین مزیت نسبی کشور و نقطه اتکای اقتصاد ایران محسوب می شود. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم هماهنـگی و سازمانـدهی هر چه بیشتـر فعـالان حوزه تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی عده ای از دور اندیشان و کارآفرینان بخش خصوصی کشور تصمیم گرفتنـد به منظور بهره گیری از توان و خرد جمعی و اقدامات جمعی و برخورد یکپـارچه با فرصت ها وتهدیدات گرد هم آیند.
بدین منظور در مهر ماه سال 1382 «اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی ایران» با حضور 54 شرکت تولید کننده و صادر کننده فرآورده تأسیس گردید و سپـس در خرداد ماه 1384 به پیشنهـاد هیـأت مدیـره و تصویب مجمع عمومی فوق العاده، به «اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران» تغییر نام داد تا هم از نظر نوع فعالیت و هم از لحاظ عنوان اتحادیه، پوشش جامع تری نسبت به قبل داشته باشد. لازم به ذکر است که اتحادیه، در حال حاضر بیش از 150 شرکت فعال در این بخش را تحت عضویت خود دارد.
افزون بر این، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران مفتخر است که در سال 1385 و در آستانه آغاز چهارمین سال فعالیت های خود بعنوان تشکل صادراتی نمونه ملی برگزیده شد.
برخی از اهداف و وظائف اتحادیه عبارتند از :
1) تلاش برای ساماندهی صادرات و صادرات مجدد فرآوردههای نفتی از جمهوری اسلامی ایران و بهبود کیفیت خدماتدهی به اعضاء.
2) جمعآوری اطلاعات پیرامون عرضه و تقاضا و قیمت و بازارهای مصرف و تولید فرآوردههای مذکور و دردسترس قرار دادن آنها برای ارتقاء دانش اعضاء.
3) بهرهگیری از رهیافتهای جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف و گسترش فعالیتهای صادراتی فرآوردهها.
4) همکاری با مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران از طریق ارائه نظرات تخصصی در تهیه، تنظیم و تغییر قوانین، مقررات و بخشنامه های مرتبط با فراورده های نفتی و صادرات آنها
5) ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری کشور و همچنین سازمانهای مالی و پولی بین الملل جهت فراهم سازی خدمات و تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضاء .
6) ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات فراورده های نفتی من جمله حمل و نقل، امور گمرکی، انبار داری و مخازن، بسته بندی، کنترل کیفیت و استاندارد، تأمین مواد اولیه، ترانزیت، سوآپ و غیره
7) ایجـاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی، برگـزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و همچنین هماهنگی در مورد اعزام هیأتهای بازرگانی به کشورهای دیگر و دعوت از هیأت های بازرگانی کشورهای هدف و شرکت در همایش های خارجی مرتبط با فعالیت اتحادیه.
8) اطلاع رسانی شفاف و منظم به داخل و خارج اتحادیه از طریق وب سایت اتحادیه، انتشار نشریات و دیگر روشهای متداول اطلاع رسانی، در خصوص اقدامات اتحادیه، قوانین و مصوبات ملی و بین المللی مربوطه، فرصتهای صادراتی و دیگر موارد لازم از جمله تبلیغات و بازاریابی در بازارهای هدف
9) جلوگیری از انجام رقابتهای ناسالم اعضاء در بازارهای هدف از طریق اعمال ضوابط کمیته انظباطی اتاق ایران
10) ایجاد زمینه لازم جهت توسعه همکاری بین اعضاء
11) تشکیل خوشه های صادراتی در بین اعضاء
12) تعامل و دریافت تسهیلات ویژه صادرات از سازمان توسعه تجارت در خصوص روند پیشرفت اهداف اتحادیه و کمک به اعضاء
12) تعامل و دریافت تسهیلات ویژه صادرات از سازمان توسعه تجارت در خصوص روند پیشرفت اهداف اتحادیه و کمک به اعضاء