صورتهای مالی پتروشیمیهای گازی با تغییر نرخ گاز تحویلی و رسیدن نرخ خوراک به ۱۳ سنت و قیمت سوخت به ۴ سنت نشانگر آن است، گرچه سودآوری افسانهای این واحدها تا حدی کاهش یافته، اما هنوز این پتروشیمیها سودآوری فوقالعاده دارند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از فارس، اکبر ترکان مشاور رئیسجمهور با اشاره به نامه چهار وزیر به رییس جمهوری، گفته است: « وجه مشترک همکارانی که این نامه را نوشته اند، پتروشیمی است. ما خوراک ارزان به پتروشیمی ها می دهیم، به طوری که پتروشیمی ها خوراک را به یک سوم قیمت جهانی تحویل می گیرند. سود پتروشیمیها خوب است، چنانکه در برخی موارد شاهد هستیم برخی پتروشیمیها سالانه تا ٨٠ درصد مبلغ سرمایه گذاری سود کردهاند.»
ترکان تصریح کرده است:« اینکه ما انتظار داشته باشیم، خوراک با نرخ زیر ١٣ سنت به پتروشیمی ها داده شود، به این معنا است که از بودجه وزارت نفت، برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم.»
با این وجود صاحبان سهام پتروشیمیهای گازی از تاثیر منفی تغییر قیمت خوراک بر سود این شرکتها و کاهش جذابیت این نرخ برای سرمایهگذاری آینده سخن میگویند.
بدون اینکه به این واقعیت اشاره کنند که نرخ پایین قیمت خوراک گاز پتروشیمیها باعث شده است، چنان حجم سرمایهگذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع نهادهای عمومی غیر دولتی به سمت پتروشیمیهای گازی متمایل شود که افزایش بیسابقه تولید متانول ایران به عنوان یکی از محصولات پتروشیمیهای گازی در چند سال آینده قیمت جهانی متانول را در بازارهای جهانی دچار سقوط شدیدی خواهد کرد.
اما سؤال اینجا است که وضعیت سودآوری پتروشیمیهای گازی بعد از تغییر قیمت خوراک از ٢,٧ سنت به ١٣ سنت چگونه بوده است که صاحبان سهام این پتروشیمیها را به فغان واداشته است؟
در جدول زیر وضعیت سودآوری ٦ پتروشیمی گازی در سالهای ٩٢ و ٩٣ مقایسه شده است. (ارقام بر اساس میلیون ریال)
همان گونه که از جدول بالا مشخص است، صورتهای مالی پتروشیمیهای گازی با تغییر نرخ گاز تحویلی به پتروشیمیها و رسیدن قیمت خوراک به ١٣ و قیمت سوخت به نزدیک ٤ سنت (متوسط ١٠ سنت) سودآوری افسانهای این پتروشیمیها تا حدی کاهش یافته، اما هنوز هم این پتروشیمیها سودآوری فوقالعاده مطلوبی دارند.
اگرچه در جدول فوق میزان سودآوری به نسبت سرمایهگذاری محاسبه نشده است، اما یک محاسبه ساده نشان میدهد، میزان سودآوری واحدهای پتروشیمی گازی نسبت به سرمایهگذاری انجام شده برای احداث آنها نیز بسیار کلان و قابل توجه بوده است.
بر این اساس به نظر میرسد، به جای فشار بر وزارت نفت برای کاهش دادن نرخ خوراک به منظور ایجاد رشد مصنوعی در شاخص بورس، بهتر است دولت از کسانی که بورس را برای افزایش منفعت و سود خود به گروگان گرفتهاند، بخواهد رفتار خود را به جای تلاش برای کسب سود راحت و بادآورده به سرمایهگذاری برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در زنجیره ارزش پتروشیمی تغییر دهند.