مقامات حوزه انرژی به شائبه اینکه بنزین تولیدی پتروشیمیها باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است، واکنشهای متفاوتی را از خود نشان میدهند.
تهران همچنان آلوده است؛ هر سازمانی دلایل متفاوتی را برای پایداری آلودگی هوای تهران عنوان میکند. آنکه در حوزه مدیریت شهری است، میگوید: «صنایع باعث افزایش آلودگی هوای تهران شدهاند» و آنچه از روز اول عامل اصلی آلودگی هوای تهران شناخته شده انتشار دود ناشی از اگزوز خودروها بوده است. اما به تازگی در محافل صنعتی شنیده شده است که بنزین تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی یکی از مهمترین عوامل تشدید آلودگی و تولید ریز آلایندهها است. این موضوعی است که روابط عمومیهای سازمانهای مسوول نیز آن را طی دو سه روز اخیر شنیدهاند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که همچنان موضوع تداوم تعطیلیها به دلیل وضعیت هشدار هوای تهران در دست بررسی قرار دارد، گفته میشود که بنزین تولیدی پتروشیمیها عامل تشدید آلودگی است. محصولی که به تازگی کشور را از وابستگی به خرید بنزین خارجی خودکفا ساخته است. پس از تشدید محدودیتهای بینالمللی بر سر واردات بنزین، وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز کشور از اواسط تابستان امسال با اجرای طرح ضربتی تولید بنزین اقدام به تولید 17 تا 20 میلیون لیتر بنزین(معادل 30 درصد نیاز داخلی) در 6 مجتمع پتروشیمی کرد. اما همزمان با تولید و ورود این محصول به چرخه مصرف سوخت، این شائبه وجود داشت که این سوخت تازه وارد که از نظر سیاسی، برگ برنده ایران در مقابله با تحریم بنزین محسوب میشد، نسبت به بنزین پالایشگاهها از کیفیت کمتر و قدرت آلایندگی بیشتری برخودار است. عوامل زیادی دخیل است در حالی که دیروز هیچ مسوولی حاضر به پاسخگویی برای ابهام زدایی بر سر این موضوع نبود، مدیرعامل پتروشیمی جم که یکی از مجتمعهای تولیدکننده بنزین است، در این رابطه در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «بحث آلودگی هوای تهران به عوامل مختلف بستگی دارد و موضوع دیروز و امروز نیست و لازم است که براساس یک برنامه بلند مدت کلیه عوامل آلودهکننده هوای تهران مورد مطالعه قرار گیرد.» «حسن بیگی» در پاسخ به شائبه تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمیها میافزاید: «ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاهها تحویل میدهیم و پتروشیمیها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.» پالایشگران باید پاسخ دهند وی ادامه میدهد: «مواد اولیه تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاهها تبدیل به بنزین میشوند. بنابراین تولیدکنندگان بنزین باید به این موضوع پاسخ بدهند.» به گفته وی، مجتمعهای پتروشیمی که خوراک مایع مصرف میکنند یک محصول جانبی به نام «بنزین پیرولیز» را در اختیار پالایشگاهها برای تولید بنزین قرار میدهد. همچنین «لایتاند» و «رافینیت» نیز از دیگر محصولاتی است که برای تولید بنزین به پالایشگاهها داده میشود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم افزود: «در حال حاضر در تهران حدود 3 میلیون خودرو تردد میکند که قطعا در تشدید آلودگی هوای تهران نقش دارند. از سوی دیگر وجود کارخانهها در اطراف تهران نیز یکی از عوامل آلودگی هستند. بنابراین عوامل آلودگی هوای تهران مختلف است که همه باید در مقابل آن مسوول باشند.» پتروشیمی باید پاسخ دهد در این بین در حالی که این مقام مسوول، پالایش و پخش را مسوول پاسخگویی در خصوص کیفیت بنزین پتروشیمیها میداند، پیگیری خبرنگار ما برای صحبت با مقام مسوول شرکت پالایش و پخش نتیجهای نداشت و روابط عمومی این شرکت نیز در مقابل عنوان کرد که «در مورد کیفیت بنزین پتروشیمیها، شرکت پتروشیمی باید پاسخگو باشد.»در همین حال، اوایل مهر ماه امسال مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به برخی اظهار نظرات مبنی براینکه بنزین تولید شده در پتروشیمیها دارای مواد آلاینده بالا هستند، گفته بود: «این اطلاعات کذب است.» این جنس بهتر است «عبدالحسین بیات» با بیان اینکه این نظرات ناشی از عدم اطلاعات کارشناسی است، در گفتوگو با خبرگزاری «فارس» در مورد روند تولید بنزین در پتروشیمیها اظهار داشت: «در مرحله تولید بنزین در پتروشیمیها یک مرحله به عنوان مرحله تفکیک سازی نیز وجود دارد. ما محصولات پتروشیمی را که الان تبدیل به بنزین میشود، قبلا تفکیک میکردیم و میفروختیم که آلودگی و آلایندگی نیز نداشت.» به گفته وی، لیسانس فرآیند تولید مجتمعهای پتروشیمی بهروز است و نسبت به لیسانسهای مشابهی که ما در بعضی از پالایشگاههای قدیمی خودمان داریم، کیفیت بنزین تولید پتروشیمیها از پالایشگاهها مرغوبتر است. به گزارش خبرنگار ما موضوع بر سر عامل اصلی آلودگی تهران همچنان ادامه دارد و هر یک از دستگاهها از نگاه خود، دلیلی را برای آلودگی و راهکاری را برای کاهش آلودگی اعلام میکنند.