دولت برنامه‌ای برای آزاد‌سازی نرخ بنزین ندارد

برگزاری اجلاس اضطراری؛ پیش از اجماع اعضای اوپک به ضرر بازار است و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک موجود در تهران به کمترین میزان در طول ٢٠ سال اخیر رسیده است. با این حال نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند که میزان آلایندگی ناشی از سوخت بالا رفته است.
دولت از هفته آینده آماده تقدیم لایحه بودجه سال ٩٥ به مجلس می‌شود. به نظر می‌رسد که یکی از بخش‌های مهم این لایحه تعیین قیمت نفت برای یک سال آتی باشد چراکه قیمت نفت در بازار جهانی مدام در حال تغییر است و بودجه کشور وابستگی ویژه‌ای به فروش این کالای سرمایه‌ای دارد. در این خصوص وزیر نفت، بهترین قیمت برای بودجه سال آینده و آنچه دولت در لایحه در نظر گرفته است را ٤٠ دلار برای هر بشکه عنوان می‌کند.
بیژن زنگنه با بیان اینکه پیشنهادی برای قیمت ٣٥ دلاری نفت در بودجه سال ٩٥ ارائه نشده است، گفت: سعی شده قیمتی که پیشنهاد می‌شود نزدیکترین عدد به بازار باشد. 
وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه فعلاً مطرح شده نفت ٤٠ دلاری است. زنگنه ادامه داد: منتهی باید ببینیم که در بازار چه پیش می‌آید، ما نمی‌توانیم از قبل علائم بدی به بازار بدهیم؛ بنابراین سعی شده قیمت نزدیکترین عدد به بازار باشد. وزیر نفت درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال نیز گفت: این بودجه تقریباً تأمین می‌شود. چندماه نخست امسال قیمت نفت حدود ٥٤ دلار بود و رقم صادرات نیز مقداری بالاتر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه بود.
تشکیل اجلاس اضطراری اوپک فایده‌ای ندارد
زنگنه درباره برگزاری نشست اضطراری اوپک به دلیل سقوط قیمت نفت گفت: بارها اعلام کرده ام که برگزاری اجلاس اضطراری؛ پیش از اجماع اعضای اوپک به ضرر بازار است و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. بنابراین باید از قبل اجماع صورت بگیرد.
وی ادامه داد: عده‌ای گمان می‌کنند هرچه در جلسات اوپک درباره قیمتها بیشتر صحبت کنیم بیشتر اثرگذار است، این در حالی است که تصمیم‌ها در مورد قیمت در اوپک در مراکز بالاتر از وزارت نفت کشورها گرفته شده است و زمانی که وزیران به اجلاس می‌آیند تصمیم درباره قیمتها از قبل در کشورشان گرفته شده است. وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر ادبیات رفتاری دولت می‌تواند در رسیدن به اجماع مؤثر باشد، تصریح کرد: این یک مسأله سیاسی است که دولت هم به آن توجه داشته و در سطح عالی آن را پیگیری می‌کند.
نرخ بنزین امسال تغییر نمی‌کند
زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم گرفته اید قیمت بنزین را تغییر دهید، تصریح کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در این باره گرفته نشده است، تعیین نرخ بنزین در اختیار ما نبوده و در اختیار دولت است که در دولت هم هیچ بحثی در این خصوص مطرح نبوده است.
دولت برنامه‌ای برای آزادسازی بنزین ندارد
زنگنه در پاسخ به این سؤال که باتوجه به قیمت بنزین آیا اکنون بهترین زمان برای آزادسازی نرخ بنزین نیست، گفت: نمی‌شود تنها یک قیمت را آزاد کرد؛ اما دولت فعلاً برنامه‌ای برای آزادسازی ندارد؛ از سوی دیگر الآن قیمتها بیش از ٢٠٠ تومان زیر قیمت فوب خلیج فارس است بنابراین باید قیمت همسنگ شده را در این باره در نظر گرفت. وی تأکید کرد: دولت امسال هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد.
میزان بنزن، آروماتیک وگوگرد در تهران کاهش یافته
وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که گفته شده علت آلودگی هوا توزیع بنزین‌های بی‌کیفیت است، گفت: در تهران بنزین و گازوییل یورو ٤ توزیع می‌کنیم، در چند روز اخیر نیز در کمیسیون انرژی در این باره صحبت و گزارش‌هایی ارائه شد که براساس آن بنزن، گوگرد و آروماتیک موجود در تهران بشدت کاهش یافته و در حد معقولی است. زنگنه با اشاره به عوامل مؤثر در آلودگی هوا، ادامه داد: برای نمونه بنزین نسوخته موتورسیکلت‌ها و خودروهای ما که بیشتر از میزان بنزین مصرف می‌کنند در آلودگی نقش دارند.وی افزود: تا جایی که به من گزارش شده است، بیشترین آلودگی مربوط به٢ CO است که گاز آلاینده نیست بلکه مقدار زیاد آن در شرایط ویژه که وارونگی ایجاد می‌شود، مشکل ایجاد می‌کند. زنگنه گفت: براساس گزارش ارگان‌های دیگر مانند سازمان هواشناسی و معاون امورپالایش و پخش که در کمیسیون انرژی حضور داشتند، میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک موجود در تهران به کمترین میزان در طول ٢٠ سال اخیر رسیده است. وی افزود: با این حال نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند که میزان آلایندگی ناشی از سوخت بالا رفته است.
بنزین برندسازی نمی‌شود
زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است بنزین برندسازی شود، گفت: خیر؛اما با توجه به اینکه نزدیک به چهارهزار جایگاه داریم و نمی‌توان به صورت دقیق به نظارت و کنترل این چهارهزار جایگاه پرداخت بنابراین باید شرکت‌هایی باشند تا بتوانند این جایگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند. وی ادامه داد: زمانی که شرکت‌هایی برای تحت پوشش قرار دادن جایگاه‌ها ایجاد شوند، می‌توانیم فرآورده را از انبار نفت به آنها تحویل داده و حمل ونقل و مخزن داری را به آنها منتقل کنیم. زنگنه گفت: می‌توانیم از این شرکت‌ها بخواهیم استانداردها را رعایت کرده و کیفیت خدمات در پمپ بنزینها، اچ اس ایی و رعایت مسائل زیست محیطی را از طریق آنها پیگیری کنیم. زنگنه با تأکید بر رعایت اچ اس ایی در جایگاه‌های سوخت افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم از هر جایگاه بنزین بخواهیم که یک مأمور اچ اس ایی در جایگاه خود مستقر کند، چرا که این کار برای جایگاهدار صرفه اقتصادی ندارد؛ اما زمانی که شرکتی ایجاد شود و مثلاً ٥٠ جایگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد در آن صورت می‌توان برای این جایگاه‌ها یک مأمور اچ اس‌ایی تعیین کرد. وزیر نفت افزود: انجام چنین کاری برای بالا بردن کیفیت بهترین خدمت است و قرار نیست از این بابت هزینه‌ای به مردم تحمیل شود، به این ترتیب اگر برندی هم در این ارتباط تشکیل شود مربوط به آزادسازی نرخ بنزین نیست و ایجاد این برند به جایگاه‌ها ارتباط دارد. وی با بیان اینکه با شرکت‌های خارجی برای برندسازی در جایگاه‌ها صحبتی نشده است، افزود: برندها روی کیفیت و امنیت کار خواهند کرد.
۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۵
تعداد بازدید : ۴۹۲