وزیر نفت از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با موتور دیزلی خبر داد و گفت: این وزارتخانه استفاده از خودروهای سواری با موتورهای دیزلی را مورد توجه قرار میدهد و از تولید آنها حمایت میکند. به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح دیروز در نهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت که در مرکز همایشهای بینالمللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان اینکه از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح میشود موضوع سوخت اهمیت مییابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تاثیری که مصرف روی حملونقل و کل اقتصاد کشور میگذارد توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی دارد.
وی با بیان اینکه براساس پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی (آیییای) مصرف انرژی در بخش حملونقل درصورتی که اقداماتی برای افزایش کارایی صورت نگیرد تا سال ٢٠٥٠، ٧٥ درصد افزایش مییابد، تصریح کرد: با این حال برآورد آنها این است که اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درون سوز استفاده کنیم ٢٠درصد از ٧٥درصد اشاره شده قابل کنترل است.
وزیر نفت جایگزینی سوخت کم کربنبری کاهش آلایندگی و تغییر شیوههای حملونقل را از جمله مسائل مهم تحولات مورد توجه جهان دانست و افزود: براساس پیشبینی آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا تا سال ٢٠٥٠ تغییرات عمدهای در حملونقل مسافر انجام خواهد شد، به نحوی که در حالی که تقاضای نفرکیلومتری مسافر بیش از ٤٥ درصد افزایش مییابد تقاضای حملونقل با خودروی سواری تنها ١٤ درصد افزایش مییابد.
زنگنه با اشاره به اثر تعیینکننده تکنولوژیهای جدید در حمل ونقل تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی خودروهای هیبریدی، برقی سبب میشود که بر مبنای پیشبینیهای آژانس بینالمللی انرژی تا سال ٢٠٥٠ فروش خودروهایی با سوخت بنزینی از ٩٠ درصد به ١٠ درصد محدود میشود. وزیر نفت ادامه داد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوختهای فسیلی نقش تعیین کنندهای در تامین سوخت خودروها دارند، حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تامین میشود.
وی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت در حملونقل کشور حتی با قیمتهای کنونی نفت سالانه ١٥ میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به ٦٠ دلار هم برسد، این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.
مصرف روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور
وی با اشاره به برنامههای آینده انرژی ایران تصریح کرد: با گسترش گازرسانی در کشور میتوانیم ادعا کنیم که سوختهای مایع یا فرآوردههای پالایشی فقط در حمل ونقل کاربرد خواهد داشت و از این پس تا چندسال آینده نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور حذف خواهد شد و عموم مصارف خانگی، تجاری، کارخانهها، صنایع، نیروگاهها و بخشی از حمل ونقل ریلی که از برق استفاده میکند، به گاز طبیعی متکی خواهد شد.
زنگنه با بیان اینکه سوخت خودروها مسئله اصلی از منظر نفت گاز و بنزین برای حملونقل خواهد بود، ادامه داد: با تلاشی که صورت گرفته است هماکنون ایران بالاترین مصرف جهانی سوخت گاز را بهصورت فشرده (سی ان جی) در خودروها دارد. وی اظهار کرد: هماکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود ٢٥ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل میشود که این مسئله نیز جای گسترش دارد.
زنگنه با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش آلایندگیها همسو با مباحث مطرح شده با کاپ ٢١ ادامه داد: ایران یکی از گستردهترین شبکههای گازی جهان را دارد و هماکنون ٩٠ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است؛ ضمن اینکه هماکنون سه هزار جایگاه سیانجی در کشور وجود دارد که این جایگاهها زیر ٥٠ درصد ظرفیت خود کار میکنند.
وی گفت: خواهشم این است که علاوه بر تلاشهایی که برای بهبود تولید موتور خودروهای با سوخت بنزینی صورت میگیرد، در تولید و بهینهسازی موتورهایی با پایه گازسوز نیز اقدامهایی صورت گیرد. به گفته وزیر نفت، قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوییل و بنزین است، بنابراین، چنانچه خودروها از سوخت گاز در حملونقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد.
آمادگی وزارت نفت برای ورود الپیجی به سبد سوخت
وی با بیان اینکه باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حملونقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد. زنگنه با اشاره به اینکه براین اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.
وی ادامه داد: از دو سال آینده الپیجی تولیدی پــالایـشـگاههای داخـلی مصرفکننده ندارد، زیرا با گازرسانیهای صورت گرفته دیگر نیازی برای انتقال ال پی جی به نقاط دور افتاده برای مصرف نیست. وزیر نفت تصریح کرد: اگر برای ال پی جی تولیدی برای پالایشگاهها مصارفی در بخشهای صنعتی، پتروشیمی و حمل ونقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل الپیجی با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، گفت: براین اساس تقاضا داریم موتورهایی با پایه سوخت الپیجی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد میکند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال پیجی تولید کنیم. وی با اشاره به اینکه با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بیش از دو سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوییل با گوگرد کمتر از 50 PPM، توزیع میشود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
تشکیل کارگروه دائمی بررسی سوخت مصرفی خودروها
زنگنه همچنین از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت؛ ضمن اینکه وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت میکند. وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، الپیجی و دیزلی و همچنین مباحث مورد علاقه دو طرف تشکیل شود.
زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد، گفت: امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیطزیست حاصل شود.