ایفای نقش رگولاتوری از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند افزایش صادرات محصولات پتروشیمی را درپی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران برای تحقق جهش دوم خود نیازمند همدلی و همگرائی بیشتر است و در صورت نهادینه شدن نقش رگولاتوری NPC می توان به بسیاری از هدف های پیش بینی شده دست یافت.
مهدی شریفی نیک نفس افزود: تنظیم بازار و نیز عرضه و تقاضا باید برای تامین نیاز داخل و نیز صادرات هدفمند شود و در صورت رقابت سالم و نیز برنامه ریزی برای صادرات می توانیم بازارهای از دست رفته را احیا کنیم.
وی با بیان این که به دلیل خصوصی سازی های انجام شده و افتراق به وجود آمده متاسفانه در صادرات چالش هایی پدید آمده و برخی رقابت ها می تواند منجر به تضعیف صادرات محصولات پتروشیمی شود گفت: رگولاتوری با توجه با کارکردهای خود می تواند روند صادرات را تسهیل کند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی افزود: باید در بازارهای بین المللی با زبانی یکسان حضور یابیم و منافع تمام شرکت های پتروشیمی را مورد توجه قرار دهیم تا جایگاه کشورمان در عرصه بین المللی تقویت شود.
شریفی نیک نقس تصریح کرد: شناخت درست از بازار برای تداوم حضور و صادرات پایدار ضروری است و باید بر اساس شرایط موجود در بازار اقدام به صادرات کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش های انجام شده برای رفع موانع و محدودیت های بین المللی بعد از اجرای برجام بتوانیم به جایگاه اصلی و توسعه هر چه بیشتر صنعت پتروشیمی دست یابیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: امید است بزودی با رفع کامل برخی موانع بانکی، بیمه ای و حمل و نقل، شرایط برای صادرات تسهیل شود.
نیک نفس اظهار کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال های آینده، حجم و ارزش صادرات محصولات مجتمع های پتروشیمی ایران افزایش قابل خیره کننده ای خواهد داشت و پتروشیمی ها افزون بر تامین نیاز داخل رونق صادرات را تجربه خواهند کرد.
وی افزود: تکمیل زنجیره ارزش و تنوع در تولید می تواند کشورمان را به یک قطب صادراتی مطمئن در صنعت پتروشیمی تبدیل کند و کشور از ارزش افزوده بالای این صنعت بهره مند شود.
وی تقویت کانالهای رسمی، حضور در بازارهای هدف و ایجاد تنوع در مشتریان را از مهمترین اولویت های شرکت های پتروشیمی عنوان کرد و افزود: این موارد سبب می شودکه امنیت صادرات ایجاد شده و محصولات به موقع به بازار برسد.