نایب رئیس هیاتمدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه شرکتهای خصوصی شده پتروشیمی توان تضمین جذب سرمایه را ندارند، میگوید زمانی فروش 20 میلیون دلاری این صنعت با عنوان یک برند اعتبار جذب سرمایه خارجی بود.
عباس شعریمقدم در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خصوصیشدن شرکتهای پتروشیمی توان تضمین سرمایه را از این بخش گرفته است، گفت: زمانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تنهایی 20 میلیون دلار با برند خود فروش محصول داشت که این پشتوانهای بزرگ و مورد قبول برای سرمایهگذاران به حساب میآمد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با قسمت شدن این صنعت به بخشهای کوچک خصوصی این تضمین وجود ندارد و موضوع یکپارچهکردن و ساختن برند یکسان تقاضایی است که ما به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.
نایب رئیس هیاتمدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: علاوه بر این میتوانیم از بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و امور دارایی بخواهیم که برای دریافت سرمایه و فاینانس خارجی به پتروشیمیهای کشور تضمینهای مورد نیاز را بدهند.
شعریمقدم در ادامه درباره مزایای ایران برای جذب سرمایهگذاری در حوزه صنعت پتروشیمی عنوان کرد: ایران با توجه به فراوانی مواد اولیه، خوراک و نیروی انسانی جوان، ارزان و آموزش دیده یکی از بهترین نقاط جهان برای سرمایهگذاری در این زمینه است.
وی افزود: از سوی دیگر ایران به حدود 2هزار کیلومتر ساحل دسترسی دارد که این مزیت مهمی به حساب میآید و همچنین ما با توجه به بازار مصرف 80میلیونی و وجود خوراک فراوان مهمترین جاذبهها را برای توسعه صنعت پتروشیمی داریم.
این عضو هیاتمدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره اولویت جذب سرمایه در پتروشیمی گفت: با توجه به مزایای ایران و اینکه صنایع پاییندستی را در هر جایی میتوان ایجاد کرد بزرگترین جذابیت ایران در صنایع بالادستی پتروشیمی است.
شعریمقدم خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی ما بیش از هر چیز به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و اینها جزو اولویتهایی بود که به دست آوردنشان در دوران تحریم امکانپذیر نبود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکتهای خارجی آماده انتقال تکنولوژی به ایران هستند، گفت: از سویی دیگر صنعت پتروشیمی ما برای اجرای طرحهایش به بیش از 500میلیون دلار سرمایه نیاز دارد که این سرمایه باید از طریق بانکهای بزرگ و معتبر تامین شود و در این بخش مشکلاتی وجود دارد.