به منظور افزایش سهم ایران در تجارت فروش سوخت به کشتیهای عبوری در خلیج فارس، ساخت یک اسکله جدید عرضه سوخت در استراتژیک ترین جزیره خلیج فارس آغاز شد
در شرایط فعلی سالانه 15 هزار کشتی از خلیج فارس عبور میکند که از این تعداد سال گذشته، سه هزار کشتی برای دریافت سوخت در بنادر ایران پهلو گرفته اند.بر این اساس ایران برای تصاحب سهم 50 درصدی در بازار سوخت رسانی دریایی به کشتیها (بانکرینگ) در بازار خلیج فارس باید سهم خود در بازار بانکرینگ خلیج فارس را با فروش سالانه 7 میلیون و 500 هزار تن سوخت مایع به 50 درصد افزایش دهد.مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه تا پایان سالجاری باید با فروش چهار میلیون و 200 هزار تن سوخت به کشتیهای عبوری از خلیج فارس حدود 30 درصد از بازار بانکرینگ منطقه خلیج فارس به ایران اختصاص یابد.در همین حال باید سال آینده میزان سوخت رسانی به کشتیها در خلیج فارس به پنج میلیون و 54 هزار تن افزایش یابد که در این صورت تا سال 1391 این رقم با یک میلیون تن افزایش به 6 میلیون و 87 هزار تن در سال می رسد.بر اساس برنامه تعیین شده تا سال 1393 باید با فروش سالانه هفت میلیون و 500 هزار تن سوخت مایع به کشتیها در خلیج فارس علاوه بر کسب 50 درصد بازار خلیج فارس، موقعیت استراتژیک ایران را در این حوزه ژئوپولیتکی ارتقا یابد.در حال حاضر علاوه بر ایران در بندر فجیره امارات متحده عربی مراکز بانکرینگ راه اندازی شده است و این کشور تنها رقیب در بازار خلیج فارس برای کشورمان به شمار می رود.با این وجود اخیرا به منظور افزایش سهم ایران در این تجارت سودآور ساخت یک پست اسکله عظیم به منظور پهلوگیری نفتکشها و کشتیهای غول پیکر در جزیره خارگ توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در دستور کار قرار گرفته است.در حال حاضر مراحل مطالعات و امکان سنجی ساخت این اسکله نفتی در جزیره خارگ به پایان رسیده است و قرار شده با اختصاص زمینی در قالب طرح جامع توسعه جزیره خارگ برای ساخت این سازه نفتی اختصاص یابد.هم اکنون گازوئیل و نفت کوره در جزیره خارگ برای تحویل به کشتی ها و شناورهای تجاری، باربری و مسافری وجود دارد اما مهمترین مشکل برای توسعه صنعت بانکرینگ در این جزیره نفتخیز نبود اسکله استاندارد به منظور پهلوگیری کشتیهای غول پیکر است.بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده ساخت این پست اسکله جدید باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در جزیره خارگ به پایان برسد.