الف : فله بر Dry Bulk
BDI: در طول ماه خرداد، شاخص BDI با 8/11 درصد کاهش از سطح 1034 واحد به 912 واحد رسید.
هندی ماکس(Handymax):
BSI: در طول ماه خرداد، شاخص BSI با 7 درصد کاهش از سطح 1118 واحد به 1038 واحد رسید.
در طول ماه مورد گزارش، در ابتدای ماه در حوزه آتلانتیک به خصوص در مسیرهای خلیج مکزیک و سواحل آمریکای جنوبی به سمت شرق، روند بهبود نرخها با سرعت کمی ادامه داشت، در حوزه پاسیفیک نیز به دلیل کاهش نسبی محمولات صادراتی سنگ نیکل و زغالسنگ از بنادر کشور اندونزی و مازاد ظرفیت حمل در سایر مناطق حوزه پاسیفیک، روند نرخها همچنان منفی بود. با نزدیک شدن به پایان ماه، سطح اعتماد بازار به کشتیهای هندی ماکس به خصوص در منطقه آتلانتیک شمالی افزایش یافت، در حوزه پاسیفیک نیز با کاهش تعداد کشتیهای حاضر در بازار، نرخها در مسیرهای رفت و برگشت از بهبود برخوردار گردید.
میانگین درآمد: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو با 3/8 درصد کاهش از روزانه 11,313 دلار به 10,375 دلار رسید.
مسیر آسیا به اروپا: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو در مسیر آسیا به اروپا با 33 درصد کاهش از 4,500 دلار به 3,000 دلار و در مسیر برعکس با 5/2 درصد افزایش از 19,500 به 20,000 دلار رسید.
پاناماکس(Panamax):
BPI: در طول ماه خرداد، شاخص BPI با 4/3 درصد کاهش از سطح 1083 واحد به 1046 واحد رسید.
در طول ماه مورد گزارش، کمبود محمولات در بازار و وجود ظرفیتهای حمل مازاد در هر دو حوزه پاسیفیک و آتلانتیک سبب کاهش نرخهای مربوط به کشتیهای پاناماکس گردید. این امر در حوزه پاسیفیک مشهودتر بود بهطوری که موجب حرکت بسیاری از کشتیها از این منطقه به سمت حوزه آتلانتیک شد. در اواخر ماه نرخها در منطقه آتلانتیک بهبود یافت ولی انتقال ظرفیتهای حمل به این منطقه منجر به افزایش عرضه کشتیهای پاناماکس و نهایتاً کاهش نرخها گردید.
میانگین درآمد: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری charter-Trip) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با 7 درصد کاهش از روزانه 8,750 به 8,125 دلار رسید.
مسیر آسیا به اروپا: در دوره زمانی مورد گزارش، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری charter-Trip) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو در مسیر آسیا به اروپا با 233 درصد کاهش از 750 دلار به 1000- دلار و در مسیر برعکس با 3/4 درصد افزایش از 17,250 به 18,000 دلار رسید.
کیپ سایز(Capesize):
BCI: در طول ماه خرداد، شاخص BCI با 4/18 درصد کاهش از سطح 1424 واحد به 1162 واحد رسید.
در طول ماه مورد گزارش، نرخهای مقطعی در هر دو حوزه پاسیفیک و آتلانتیک با کاهش مواجه بود. در مقابل این روند نزولی، کاهش قیمت سوخت خبر خوشی برای صاحبان کشتی بود، البته این امر نتوانست پیامدهای ناشی از کاهش نرخها را جبران کند. روند نزولی نرخها و کاهش سطح اعتماد به بازار کشتیهای کیپسایز تا پایان ماه ادامه یافت و بسیاری از قراردادهای اجاره را با مشکلات عدیدهای مواجه کرد.
در دوره زمانی مورد گزارش، متوسط درآمد روزانه برای یک کشتی کیپ سایز، با 5/45 درصد کاهش، از روزانه 5,500 دلار به 3,000 دلار رسید.
ب : کانتینر (Container):
• براساس شاخص SCFI شانگهای، نرخ های کرایه حمل کانتینری از بندر شانگهای به اروپا در طول هفته اول ماه با کاهش 31 دلاری به ازای هر Teu مواجه بود و در روز 25 ماه مه به 1،711 دلار به ازای هر کانتینر 20 فوتی رسید. این کاهش 5/11 درصدی نسبت به هفته قبل از آن، کمتر بود و در حالی به وقوع پیوست که در روز 4 ماه مه، کرایه حمل در این مسیر به 1،934 دلار به ازای هر Teu، رسیده بود. براساس همین شاخص، نرخهای کرایه حمل در مسیر شانگهای به اروپا در روز اول ژوئن 2012، با 45 دلار کاهش به ازای هر Teu، به سطح 1666 دلار رسید و سطوح نرخهای کرایه حمل کانتینری در این مسیر نسبت به روز 4 ماه مه، 9/13% کاهش داشت. این نرخها 240% بیشتر از سطوح نرخها در روز 9 دسامبر 2011 (490 دلار به ازای هر Teu) بود. در مسیر شانگهای به بنادر غربی آمریکا نیز، نرخهای حمل با کاهش مواجه بود و به 2،333 دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی رسید.
• شرکت های حمل کانتینر APL و PIL، مبادرت به برقراری سرویس حمل مشترک در مسیر شرق دور- حوزه دریای سرخ، نمودهاند. این سرویس از 8 فروند کشتی حمل کانتینری به ظرفیت 6000 Teu، استفاده خواهد نمود. اولین سفر این سرویس مشترک قرار است در روز 21 ژوئن و از بندر شانگهای، آغاز شود.
• شرکتهای Maersk و Hapag- Lloyd در میان شرکتهایی میباشند که قصد ندارند سطوح نرخهای حمل خود را در مسیر آسیا – اروپا، افزایش دهند. افزایش نرخ 350 دلار به ازای هر کانتینر 20 فوتی Maersk که قرار بود از اول ژوئن، اتفاق بیافتد تا 15 ژوئن به تاخیر افتاده است و افزایش نرخ 400 دلار به ازای هر Teu شرکت Hapag- Lloyd نیز به 18 ژوئن موکول شده است.
• شرکت مرسک با بکارگیری 12 فروند کشتی کانتینری 4000 تا 6200 Teu ، مبادرت به راهاندازی یک سرویس جدید حمل کانتینری از بنادر شرق دور آسیایی به بنادر کشورهای پرو، شیلی، مکزیک و کلمبیا نموده است. این سرویس 12 هفتهای قرار است کانتینرهای جذب شده از اروپا و آمریکای شمالی را نیز تحت پوشش قرار دهد.
• شرکتهای هامبورگ سود، هانجین، CSCL، CCNI و HMM در شرف راه اندازی خط جدید مشترک FE-WCSA میباشند. این خط با بکارگیری یازده فروند کشتی 4،250 الی 4،600TEU شروع به فعالیت مینماید را شامل میگردد و بنادر اصلی آسیای دور را به بنادر سواحل غرب آمریکای جنوبی ارتباط میدهد.
• کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا، قانونی را وضع نموده است که از ابتدای ماه ژوئیه 2012، کلیه کانتینرهای وارداتی به کشور آمریکا، میبایستی در بندر مبداء مورد اسکن قرارگیرند. این تصمیم در حالی گرفته شده است که لابی فعالان دریایی و فورواردرها ادعا نموده بودند که اجرای کامل این الزام، هزینهبر، بعضاً ناممکن و میتواند دولتهای دیگر را به اقدام مقابله به مثل تشویق نماید.
در دوره مورد بررسی، درآمد متوسط کشتیهای 1،000 و 3,500 Teu ، با 8/1 درصد افزایش به ترتیب از سطح 5,500 و 8,000 دلار به سطح 5,600 و 8,150 دلار رسید و درآمد متوسط کشتیهای 2,000 Teu ، بدون تغییر در سطح 6,700 دلار باقی ماند.
ج: تانکر Suezmax :
در طول ماه مورد گزارش، کاهش حجم محمولات در بازار و افزایش کشتیهای آماده بکار و تعطیلات پیشروی در کشورهای غربی سبب شد که علیرغم تلاش صاحبان کشتیهای سوئز ماکس جهت حفظ سطوح نرخها، این مهم محقق نگردد. نرخهای کرایه حمل کشتیهای سوئزماکس در منطقه سواحل غربی آفریقا به آمریکا ابتدا به سطح 70 WS و سپس به 5/67 WS کاهش یافت و حجم فعالیتهای مربوط به اجاره این نوع کشتیها نیز با کاهش مواجه شد. در حوزه مدیترانه نیز سطوح نرخها از 5/97 WS به 85 WS تنزل یافت ولی در روزهای پایانی ماه، با افزایش متوسط درآمد روزانه کشتیهای سوئزماکس، به خصوص در مسیر سواحل غرب آفریقا به آمریکا، نرخ کرایه حمل به سطح 70 WS رسید.
در طول این دوره، درآمد متوسط روزانه کشتیهای Suezmax با 5/23 درصد کاهش، از 29,584 به 22,612 دلار رسید.