در بیستوسومین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران بر تعیین جایگاه و نقش اتاق تهران در انجام پروژههای سهگانه ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید شد و در عین حال، اعضای این کمیسیون تشکیل شرکت ملی مدیریت صادرات را در دستورکار و پیگیری قرار دادند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست محمد عیدیان نماینده اتاق بازرگانی تهران در قرارگاه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران به برخی تصمیمات اتخاذ شده از سوی این ستاد اشاره کرد و گفت: طی یکی از مصوبات این ستاد، شرایط اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد ریالی به واحدهای تولیدی بر این مبنا مقرر شده است که بنگاه متقاضی باید سودآور بوده و از مزیت نسبی برخوردار باشد، همچنین فروش داخلی مناسبی داشته و تولیدات آن نیز باید دارای کیفیت قابل قبول باشد.
به گفته وی، 2749 پرونده در استان تهران برای دریافت این تسهیلات به ثبت رسیده است که پس از چندین مرحله بررسی و پایش، 80 پرونده مجاز به دریافت تسهیلات و اخذ قرارداد شدند. عیدیان تصریح کرد که در استان تهران 2.9 درصد از مجموع پروندههای ثبتنامی برای دریافت تسهیلات 16 هزار میلیارد ریالی موفق به اخذ قرارداد برای دریافت این تسهیلات شدهاند.
محمد عیدیان در بخش دیگری از سخنانش، به عزم دولت برای جمعآوری لوازم خانگی قاچاق اشاره و آن را اقدامی مناسب و امیدوارکننده دانست. عیدیان تصریح کرد که به دنبال این اقدام ضربتی از سوی دولت، نمایندگیهای رسمی لوازم خانگی در کشور میتوانند مدیریت و هدایت بازار را به دست گیرند.
قائممقام دبیر شورای گفتوگوی استان تهران در ادامه، بخشهایی از گزارش ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران را بیان کرد. عیدیان با بیان اینکه در سال 94 میزان کشفیات کالای قاچاق 0.17 درصد بود که این رقم در سال جاری به 1.7 درصد رسید، افزود: مقابله با قاچاق نیاز به استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید نیز دارد که در این زمینه میتوان با استقرار ماهوارههای اطلاعاتی و مخابراتی، تمامی مرزهای کشور را زیر نظر گرفت. وی همچنین با اشاره به اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران، 58 طرح و 257 پروژه تعریف شده است، افزود: در این ستاد، 12 برنامه ملی تببین شده که از این میان، اجرای 3 برنامه به اتاق بازرگانی سپرده شده است.
محمد عیدیان این سه برنامه را توسعه ظرفیت تولید و تکمیل زنجیره توسعه پاییندستی، مردمی کردن اقتصاد و نیز پیشبرد برونگرایی اقتصاد و توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد. به گفته وی، پنج پروژه نیز برای استان تهران تعریف شده است که باید تا سال 1399 اجرایی شود و در عین حال، مقرر شده است که شرکت تخصصی در حوزه صادرات صنایع کوچک نیز ایجاد شود.
در همین زمینه، محسن بهرامی ارضاقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، به نقش اتاق بازرگانی به عنوان هدایتگر اقتصاد آزاد و تقویت و توسعه نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: حال که ستاد اقتصاد مقاومتی بخشی از برنامههای خود را به اتاق بازرگانی محول کرده است، باید از این فرصت استفاده کرد و برنامههای واگذار شده را تا دستیابی به نتایج مطلوب آن پیگیری کرد. محمد پارسا دیگر عضو این کمیسیون نیز به موضوع نرخ ارز و برابری در این بازار اشاره کرد و لازمه تحقق اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی و برنامههای تببین شده برای اتاق بازرگانی را تشکیل کمیتههایی برای رسیدگی به نرخ ارز عنوان کرد.
محمدرضا فیاض نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به موضوع تشکیل نهادی مستقل برای توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و افزود: از این فرصت باید استفاده کرد و با تشکیل شرکت ملی صادرات، تحولی در نظام صادرات غیرنفتی کشور ایجاد کرد. معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در همین زمینه استفاده از تجربیات افراد موفق را مورد تاکید قرار داد.
مهدی شریفینیکنفس دیگر عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات نیز با اشاره به ایجاد شرکت ملی مدیریت صادرات، گفت: در این زمینه، شرکت بازرگانی پتروشیمی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت ملی صادرات را به صورت پایلوت به مرحله اجرا درآورده است که میتوان این تجربه را به اتاق بازرگانی منتقل کرد.
در پایان این نشست مقرر شد که جایگاه و نقش اتاق تهران در اجرای پروژههای محول شده از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران مشخص شود و همچنین موضوع تشکیل شرکت ملی مدیریت صادرات نیز از سوی این کمیسیون مورد پیگیری قرار بگیرد.