خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه با اشاره به ادامه صادرات نفت تهران به سئول از ماه آینده میلادی ابتکار ایران را برای تحویل محموله های نفتی با تانکرهای خود در بنادر چین، ژاپن، هند و کره جنوبی را دلیل ترغیب آنها برای ادامه صادرات دانست.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، مقامات دولتی و صنعت نفت کره جنوبی گفتند پالایشگاه های این کشور مانند پالایشگاه های چین و هند از ایران خواسته اند تا نفت خام را با کشتی های خود در بنادر این کشور تحویل دهد. در این شرایط دولت ایران مسئولیت بیمه تانکرهای نفتی را به عهده می گیرد و کشورهای یادشده را از تحریم های اتحادیه اروپا که بیمه تانکرهای نفتی را هدف قرار داده است، رها می کند.
کره جنوبی، چین، هند و ژاپن چهار مشتری عمده نفت ایران محسوب می شوند و بیش از نیمی از صادرات نفت تهران را وارد می کنند.
به گفته مقام های آگاه پالایشگاه های کره جنوبی و شرکت ملی نفت کش ایران در حال نهایی کردن توافق نامه ای هستند که بر اساس آن صادرات نفت به آن کشور از ماه سپتامبر از سرگرفته می شود
یکی از مقامات دولت این کشور با اطلاعات موثق از روند این توافق نامه گفت: پالایشگاه ها از ایران خواسته اند نفت خام را به این کشور تحویل دهد و می توان گفت تقریبا دو طرف به تعامل رسیده اند.
این مقام دولت که خواست نامش فاش نشود، افزود: در صورتی که این توافق نهایی شود، اولین محموله نفت ایران باید تا پایان ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر (اواخر شهریور تا اواسط مهر) در بنادر کره جنوبی تحویل مسئولان پالایشگاه های این کشور شود.
دو تن از مسئولان پالایشگاهی در کره جنوبی نیز یادآور شدند درخواست به شرکت ملی نفت کش ایران برای حمل محموله های نفتی مورد نیاز سئول ارائه شده اند. پالایشگاه های 'اس کی انرژی' و 'هیوندای اویل بانک'، نفت خام از ایران وارد می کنند.
به گفته مقامات آگاه میزان واردات نفت ایران توسط پالایشگاه ها به همان اندازه پیش از ماه ژوئن است و تنها به دلیل اختلاف ظرفیت تانکرهای نفت کش ایران ممکن است هر ماه متفاوت باشد.
کره جنوبی در شش ماهه اول سال 2012 میلادی روزانه به طور متوسط 190 هزار بشکه نفت از ایران خریده است. چین نیز با تحویل نفت در بنادرش توسط ایران موافقت کرده و قرار است در ماه جاری (اوت/مرداد و شهریور) روزانه 520 هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کند.
پالایشگاه های هند نیز از ایران خواسته اند نفت را در بنادر این کشور تحویل دهد، شرکت های بیمه هندی پوشش محدودی برای بیمه تانکرهای نفتی ارائه می دهند اما میزان بیمه آنها کافی نیست.
ژاپن نیز رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده و قرار است با ارائه بیمه دولتی به تانکرهای حامل نفت ایران به صادرات از این کشور ادامه دهد.