در دیدار نمایندگان شرکت اشمیتز آلمان با دبیرکل اتاق تهران، دو طرف در مورد پتانسیلهای سرمایهگذاری درایران به گفتوگو پرداختند. شرکت اشمیتز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تریلی در آلمان است که در سال 1892 تاسیس شده است.
در دیدار نمایندگان شرکت اشمیتز آلمان با دبیرکل اتاق تهران، دو طرف در مورد پتانسیلهای سرمایهگذاری درایران به گفتوگو پرداختند. شرکت اشمیتز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تریلی در آلمان است که در سال 1892 تاسیس شده است. این شرکت که در کشورهایی نظیر لیتوانی و اسپانیا سایت تولیدی ایجاد کرده، ظاهرا در نظر دارد، بازار ایران را نیز مورد ارزیابی قرار دهد. در همین رابطه مشاور اموربینالملل و مدیر ادغام و تملک این شرکت، به ملاقات بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران آمدند تا در گفتوگویی دوجانبه با زمینههای سرمایهگذاری در ایران بیشتر و دقیقتر آشنا شوند.
در ابتدای این نشست، راین هارد ابرله، مدیرادغام و تملک شرکت اشمیتز، توضیحاتی درباره وضعیت تولید این شرکت ارائه کرد و گفت: شرکت اشمیتز سالانه 50 هزار دستگاه تریلی تولید میکند و گردش مالی آن حدود 2 میلیارد یورو برآورد می شود. خطوط تولید شرکت نیز در سه حوزه جنرال کارگو، باکس تریلر و دک ( DECK) فعال است.
ابرله در ادامه افزود: شرکت اشمیتز، در10 سال گذشته، توسعه بازار در حوزه اروپا و کشورهایی نظیر روسیه را مورد پیگیری قرار داده و برای 10 سال آینده در نظر دارد، منطقه خاورمیانه، چین و هند را تحت پوشش قرار دهد. او در ادامه سخنانش، نسبت به همکاری با ایران ابراز تمایل کرد.
در ادامه این جلسه، دبیرکل اتاق تهران نیز به تشریح وضعیت حمل و نقل ایران پرداخت. عشقی با اشاره به اینکه حدود 95 درصد حمل و نقل ایران از طریق جاده صورت میگیرد، افزود: با احتساب سهم 95 درصدی حملونقل جادهای، سهم حملونقل ریلی وهوایی در ایران اندک است. البته دولت ایران تصمیم دارد، در افق 2025 سهم حمل و نقل جادهای را به ۸۰ درصد رسانده و سهم حمل و نقل ریلی را نیز به 20 درصد افزایش دهد. به این ترتیب قرار است، تمام مراکز استانها به شبکه خطوط ریلی متصل شوند. او ادامه داد: اما بررسیها نشان میدهد که سهم حمل و نقل جادهای رو به افزایش بوده و این برخلاف سیاستهای دولت، مبنی بر توسعه حمل و نقل ریلی است.
دبیر کل اتاق تهران افزود: معمولا 6 تا 7 درصد افزایش در تولید در ناخالص داخلی ایران، موجب می شود، تقاضای سالانه حمل و نقل حدود 25 درصد افزایش پیدا کند.
عشقی سپس فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نیز تردد کامیون ها و تریلر های یک سر پر را به عنوان دو چالش اصلی حمل و نقل جاده ای ایران برشمرد و گفت: تعداد تریلیها در ایران به 250 هزار دستگاه میرسد و ظرفیت حمل آنها از 6 تا 40 تن متغیر است. او با اشاره به تلاش های صورت گرفته در جهت نوسازی ناوگان، گفت: دولت ایران در سالهای گذشته تلاش کرد ناوگان را نوسازی کند و بر این اساس، تعدادی از شرکتهای ایرانی با ارتقا تکنولوژی خود نسبت به افزایش سهمشان در بازار کوشیدند. آنها اقدام به واردات تکنولوژی کردند که بتوانند این نیاز بازار ایران را پاسخ دهند. نتیجه آنکه ، اکنون بیش از 80 درصد سهم بازار دراختیار دو شرکت ایرانی و مابقی آن در اختیار برخی واحدهای کوچک است.
دبیرکل اتاق تهران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی تمایل بسیاری دارند که پروژه توسعه و نوسازی ناوگان را براساس ظرفیتهای داخلی به پیش برانند. بازار تشنه است و تقاضا وجود دارد. در واقع، پتانسیل بالقوهای برای تولید خودروهای سنگین در ایران نهفته است.
او با تاکید بر بالا بودن تقاضا در ایران نسبت به تولیدات شرکت اشمیتز ، خطاب به مدیران این شرکت گفت: ایران میتواند بازار خوبی برای این تولیدات باشد، مشروط بر اینک کیفیت و قیمت این محصولات، قابل رقابت با تولیدات داخلی باشد.
عشقی گفت: شرکت اشمیتز تجربه خوبی در تولید بوژی (نوعی کفی تریلی) دارد. از آنجا که این محصول در ایران تولید نمیشود، برای آن تقاضای بالایی وجود دارد. بنابراین، اگر روی تولید بوژی برای محمولههای با سایز بزرگ سرمایهگذاری کنید، در ایران کاربرد بسیاری خواهد داشت.
دبیر کل اتاق تهران با ارائه این توضیحات به نمایندگان شرکت اشمیتز پیشنهاد کرد که نسبت به سرمایه گذاری روی تریلرهای سبک و بوژی و نیزحمل کالاهای پر مخاطره برای بازار ایران متمرکز شوند. او گفت: استانداردهای تولیدات داخلی در رابطه با حمل جاده ای کالاهای پر ریسک، چندان با استانداردهای حمل این کالاها در جهان(ADR) منطبق نیست و رانندگان ایرانی معمولا به دلیل عدم رعایت این استانداردها در خارج از مرزهای ایران، با مشکل مواجه میشوند.