سعید مداح مروج در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر توان تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 وجود دارد اما توزیع این بنزینها در آینده ممکن خواهد شد.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه مصرف بنزین در کشور به دلیل پایان تابستان و افزایش مسافرتها زیاد بود و مصرف بالا با بازگشایی مدارس ادامه یافت، فعلاً توزیع بنزینهای یورو 4 و یورو 5 را به آینده و کمتر شدن نسبی مصرف بنزین موکول کردیم.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اضافه کرد: در حال حاضر پالایشگاههای اراک، آبادان و تهران توان تولید بنزین با استانداردهای بالا را در اختیار دارند اما به دلیل مصرف بالا فعلاً بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 در جایگاهها توزیع نمیشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزانی از مصرف که امکان توزیع بنزین با استانداردهای یاد شده را فراهم میآورد، گفت: نمیتوان عدد دقیقی اعلام کرد اما باید به گونهای باشد که از یک تعادل نسبی خوبی در مصرف برخوردار باشیم تا بتوانیم هم بنزین با اکتان 87، هم بنزین با اکتان 95 و هم بنزین با استانداردهای اروپایی را در جایگاهها توزیع کنیم.
مروج اظهار داشت: در حال حاضر بنزین با اکتانهای 87 و 95 توزیع میشود و توزیع بنزین یورو را برای زمانی گذاشتهایم که تعادل نسبی در مصرف ایجاد شده و امکان توزیع این بنزین فراهم شود.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه فصل مدارس به تازگی آغاز شده است در یک ماه آینده مصرف بنزین بالا خواهد بود اما پس از آن مصرف کاهش مییابد و همزمان طرحهای جدید پالایشگاه اراک نیز مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت و امکان توزیع بنزینهای یورو 4 و یورو 5 در کشور فراهم خواهد شد.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار توزیع بنزینهای یورو 4 و یورو 5 گفت: طبیعتا اولویت اول کلان شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز بوده و به تدریج در کل کشور توسعه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه تا پایان سال ظرفیت تولید روزانه بالغ بر 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و یورو 5 در کشور فراهم خواهد شد، گفت: اگر همه پروژههای در دست اجرای پالایش و پخش به بهرهبرداری برسد طبعا حجم تولید بنزین با استاندارد بالا بسیار فراتر خواهد رفت اما عدد دقیق آن را نمیتوان عنوان کرد چرا که روند اجرایی بعضی پروژهها خیلی خوب و به موقع پیش میرود و روند اجرایی بعضی پروژهها نیز به دلایلی تا حدودی کند است.
مروج اضافه کرد: به هر حال مسائل و مشکلاتی در زمینه تأمین مالی پروژه وجود دارد اما به طور کلی بخشی از این منابع با کمک پالایش و پخش تأمین میشود و شرکتهایی که به بخش خصوصی واگذار شدهاند خود مسئول تأمین منابع هستند و کار با جدیت دنبال میشود.
*مدیریت کلان پالایشگاههای خصوصی شده تا مثبت شدن تراز تولید بر عهده پالایش و پخش
وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر از 9 شرکت پالایش 7 شرکت واگذار شدهاند و آنهایی را نیز که سازمان خصوصیسازی هنوز واگذار نکرده در آینده به تدریج کاملا واگذار میشوند و پالایش و پخش تنها دو پالایشگاه آبادان و امامخمینی شازند را در اختیار خواهد داشت.
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهها نفتی تصریح کرد: بعد از واگذاریها روند نظارت پالایش و پخش بر تولیدات این پالایشگاهها مانند قبل از واگذاری ادامه خواهد یافت و برنامههای تولید، برنامههای تعمیرات و سیاستهای کلی این پالایشگاه ها بر عهده پالایش و پخش خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تعادل خوبی بین تولید و مصرف برقرار شده و تراز تولید مثبت شود یعنی عملا میزان تولید از میزان مصرف به مراتب بالاتر برود این وظایف برعهده پالایش و پخش خواهد بود، افزود: دلیل این امر آن است که اگر واحدی وارد تعمیرات شد یا مشکل پیشبینی نشدهای به وجود آمد اختلالی در تأمین سوخت کشور ایجاد نشود.
مروج اضافه کرد: مدیریت کلان صنعت پالایش در پالایشگاههای خصوصی تا زمان مثبت شدن تراز تولید فرآوردهها در اختیار پالایش و پخش خواهد بود و حتی پس از رسیدن به تعادل نیز شرایط تفاوت چندانی نخواهد داشت چرا که نظارت و حاکمیت پالایش و پخش به دلیل مصالح و حفظ پیوستگی تأمین فرآورده در کل کشور ادامه خواهد یافت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تأمین این نظارت با توجه به مدیریت پخش خصوصی در این شرکتها گفت: دستورالعملهای مشخصی در این زمینه وجود دارد و خود شرکتهای خصوصی نیز این دستورالعملها را امضا کردهاند و تعاملات طبق گذشته بود و تفاوت زیادی نکرده است.
وی تاکید کرد: البته شرکتها واگذار شدهاند و بعضی اختیارات در اختیار اعضای هیئت مدیره و صاحبان سهام آن است اما سیاستگذاری کلی برعهده پالایش و پخش خواهد بود.