دی ماه سال گذشته بود که واردات بنزین متوقف و از خروج یک میلیارد دلار سرمایه کشور جلوگیری شد؛ این در حالی است که با توجه به افزایش مصرف بنزین کارشناسان پیشبینی میکنند که اگر این روال ادامه یابد، ممکن است ایران دوباره وارد کننده بنزین شود اما از سوی دیگر کارت سوخت میتواند سدی برای این امر باشد.
بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایسنا، راهاندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پرونده واردات بنزین را بست و ایران در تولید بنزین خودکفا شد؛ این اتفاق در حالی افتاد که قبل از خودکفایی در تولید بنزین، روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد میشد. بهتازگی نیز دولت برای اینکه کنترل مصرف را در دست داشته باشد، طرح کارت هوشمند سوخت را احیا کرد.
آنطور که مسوولان نفتی اعلام کردهاند، سوخترسانی از 13 روز دیگر تنها با کارت سوخت شخصی صورت میگیرد؛ حسین آقایان - کارشناس حوزه انرژی - در این باره به ایسنا گفت: باتوجه به این که میزان مصرف بنزین در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است، ممکن است که سال آینده شاهد واردات مجدد بنزین به داخل کشور باشیم.
وی با بیان اینکه احیای کارت سوخت میتواند سدی باشد برای واردات مجدد بنزین، اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی و نظارت بر میزان مصرف، بیشک مانع ازدیاد مصرف بنزین میشود.
این کارشناس افزود: در بحث قاچاق نیز احیای کارت سوخت میتواند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد و با اجرای این طرح، پیشبینی میشود که میزان قاچاق تاحد قابل توجهی کاهش یابد.
کارت سوخت را جدی بگیرید
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که با توجه به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزامی شدن عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی از بیستم مردادماه امسال، لازم است مالکان خودرو و موتورسیکلت که دارای کارت هوشمند سوخت شخصی هستند، به منظور شناسایی مشکلات احتمالی و کسب اطمینان خاطر از صحت عملکرد کارت سوخت، ظرف ۱۰ روز آینده حداقل یک نوبت سوختگیری از طریق کارتهای سوخت شخصی خود انجام دهند و در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، موارد را به سامانه ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند.
طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان، اجرایی خواهد شد.