با کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تحریم های آمریکا، اهمیت چین و هند به عنوان شرکای تجاری ایران روز به روز افزایش یافته است و مسلما اختلال در حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز به نفع هیچ کشوری نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسیا تایمز، دو هفته پس از توقیف کشتی ایرانی در نزدیکی جبل الطارق توسط انگلستان به اتهام صادرات نفت به سوریه در نقض تحریم های اتحادیه اروپا ، تهران دو نفتکش انگلستان را در خلیج فارس در نوزدهم جولای توقیف کرد. ایران که تهدید کرده بود پاسخ توقیف کشتی خود را خواهد داد، یک کشتی اماراتی را هم به جرم قاچاق توقیف کرد.
انگلستان که با سایر کشورهای اروپایی برای نجات قرارداد برجام با ایران کار می کند، پس از واقعه جبل الطارق هدف تهران قرار گرفت.
مسلما اختلال در حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز به نفع هیچ کشوری نیست.
ولی استراتژی ایران به معدود شرکای تجاری آن هم مثل هند، چین و عراق آسیب می رساند. چندین تن از خدمه کشتی های توقیف شده هندی بوده اند و یکی از کشتی هایی که موقتاً توقیف شد متعلق به چین بود. درست در زمانی که بغداد تبدیل به یک شریک تجاری کلیدی برای تهران و کانال ارتباطی آن با غرب می شود، ایران یک کشتی عراقی را به جرم قاچاق توقیف کرد.
با کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تحریم های آمریکا، اهمیت چین و هند به عنوان شرکای تجاری ایران روز به روز افزایش یافته است. الجزایر روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده است و مخالف تحریمهای یک طرف علیه جمهوری اسلامی است.
نیروهای سپاه پاسداران ایران در نوزدهم جولای وارد کشتی مصدر با پرچم لیبریا شدند ولی بعد متوجه شدند که مالک اصلی این کشتی الجزایر است. تعجب آور تر از همه این بود که این نفتکش طی قراردادی نفت را برای یونیپک، یک شرکت انرژی دولتی چین حمل می کرد.
این شرکت چینی در میدان نفتی یادآوران ایران سرمایهگذاری کرده است . با توجه به این که تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران بزرگترین مشتریان آن در اروپا و هند را عقب رانده است، چین هنوز اصلی ترین خریدار ایران است. چین در ماه ژوئن 208205 بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که یک سوم سال گذشته است.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت :« چین و ایران همکاری دوستانه ای با هم دارند. روابط معمول بین چین و ایران در بخش انرژی قانونی است و ما امیدواریم این حقوق قانونی مورد احترام قرار گیرند و حفظ شوند».