دریک کشور کاملا صادراتی تنظیم بازار داخلی امور ثانویه است

دریک کشور کاملا صادراتی تنظیم بازار داخلی امور ثانویه است
وزیر بازرگانی مسیر توسعه اقتصادی را از طریق صادرات دانست وگفت ‌: ‌دریک کشور کاملا صادراتی تنظیم بازار داخلی از امور فرعی و ثانویه محسوب می شود.
به گزارش ایرنا از وزارت بازرگانی ،‌' مهدی غضنفری' در مراسم معارفه رئیس کل جدید سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت:‌آن دسته از تولیدات داخلی که در بازارهای هدف نفوذ کرده و قادر به ماندگاری باشند به راحتی قادر می شوند در تنظیم بازار داخلی نیز جوابگوی نیازمشتریان باشند .
وی تصریح کرد: هر چند در شرایط فعلی تنظیم بازار داخلی یک چالش محسوب می شود اما اگر تولید با محور صادرات مدیریت شود آنگاه چالش بزرگتری که همانا مدیریت بازارهای هدف است خودنمایی می‌کند.
وزیر بازرگانی ادامه داد: همانطور که در تنظیم بازار داخلی مجموعه‌ای از هماهنگی‌ها از جمله با جامعه اصناف و جامعه فعالان اقتصادی، اتحادیه و تشکل‌ها لازم است، برای حضور ماندگار در بازارهای خارجی نیز باید بتوان ازتمام ابزارهای قانونی برای تنظیم روابط پایدار اقتصادی بهره برد.
وی افزود: همانگونه که ما موظف به تعامل با شورای اصناف و اتاق‌های بازرگانی داخلی هستیم باید هماهنگی مشابهی با اتاق‌های بازرگانی و سایر نهادهای اقتصادی در بازارهای هدف صورت گیرد.
غضنفری ادامه داد : درصورت داشتن تجربه کار با تعداد زیادی از اتاق‌های بازرگانی و جامعه فعالان اقتصادی در خارج از کشور می توان با جامعه اقتصادی داخلی تعامل بهتری داشت .
وی صادرات را هدف اصلی حوزه فعالیت وزارت بازرگانی برشمرد وگفت :‌هر چند وزارت بازرگانی، در امر تنظیم بازار مجدانه تلاش می‌کند اما باید هرچه سریع‌تر از آن عبور کرد و به امر صادرات پرداخت. چرا که باید سرانجام تولید، صادرات باشد.
وزیر بازرگانی توضیح داد: اگر تولید فراتر از نیاز بازار داخلی باشد هیچ‌گاه با مشکل گلوگاهی بنام کمبود در بازار داخلی مواجه نخواهیم شد. دراین صورت مسیر تولید از طریق صادرات به بازارهای هدف وصل می‎شود.
به باور غضنفری ،‌باید صادرات را جدی گرفت تاعلاوه بر تامین نیاز داخلی ، تولید نیز از روال عادی برخوردار شود.
اطلاع‌رسانی از صادرات
وزیر بازرگانی با اشاره به نقش رسانه‌های در تبیین و ترویج اندیشه‌های صادراتی، از رئیس و مدیران سازمان توسعه تجارت خواست با اطلاع‌رسانی مستمر از وضعیت صادرات غیرنفتی کشور، مردم، مسئولین و نهادهای اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی را در جریان این امر مهم قرار دهند تا مبادا چنین موضوع راهبردی به فراموشی سپرده شود.
وی افزود: گزارشات از موفقیت‌های صادراتی هم جذاب است و هم امیدبخش بنابراین باید به طور مرتب مورد توجه قرار گیرد.
همکاری نهادهای پشتیبان
غضنفری در ادامه از سه نهاد صندوق ضمانت توسعه صادرات، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت سخن گفت و افزود:‌ این سه مجموعه باید به کمک یکدیگر مثلث پشتیبانی قدرتمند از صادرات غیرنفتی تشکیل دهند .برنامه ای ‎ مشترک در امر پیشبرد صادرات و تجارت کشور تدوین کنند که آثار آن در سال 90 به بعد برای ذینفعان مشهود باشد.
غضنفری در ادامه، مدیریت ذینفعان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما در قبال حقی که ذینفعان برگردنمان دارند مسئول هستیم آنها باید مورد احترام باشند و امورشان به سرعت سامان گیرد‌.
وزیر بازرگانی ادامه داد: هنگامی که شما به حقوق ذینفعان احترام می‎گذارید در مقابل هم، این ذینفع است که با دادن اطلاعات‎‎، شما را از بسیاری از هزینه‎هایی که باید صرف جمع‎آوری اطلاعات شود بی‎نیاز می‎کند.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم سازمان توسعه تجارت مدیریت اطلاعات است. این یک فرصت است که ذینفعان به سازمان مراجعه کرده و تمام اطلاعات خود را در اختیار شما قرار می‎دهند. در نتیجه باید یک تعامل دو طرفه ایجاد شود که هر دو طرف به یکدیگر خدمت می‎کنند.
وزیر بازرگانی افزود:‌ مدیریت ذینفعان نیازمند ارایه طرح و مدل سنجشی است که مشخص شود به کدامیک از شاخص‎های آن توجه کمتری شده و براساس آن بازنگری در رفتار مدیران و کارشناسان نسبت به ذینفعان صورت گیرد.
طرح آمایش تجاری
به گفته غضنفری ،‌ برای عملیاتی کردن طرح آمایش تجاری باید توجه بیشتری به توسعه زیرساخت‌های خاص آن بشود .
وی افزود:‌به دلیل کم توجهی به توسعه زیرساختارهای تجارت خارجی گاهی اوقات مشاهده می‌شود بخشی از عملیات تجارت خارجی در یکی دو کشور همسایه انجام می‌شود و منافع خوبی را نصیب آنان کرده است.
وزیر بازرگانی ، ادامه داد: این وظیفه سازمان توسعه تجارت است که با استان‌ها در تعامل باشد تا هر استانی بداند که برای توسعه تجارت خارجی خود به چه زیرساخت‎هایی نیازمند است.
وزیر بازرگانی تاکید کرد: وزارت بازرگانی نیز همچون سایر وزارتخانه‎های زیربنایی نیازمند پروژه‎های زیرساختی است که باید نقشه راه آن طراحی، تدوین و عملیاتی شود.
وی توضیح داد :‌هدف از ایجاد معاونت بازرگانی داخلی، توسعه بازرگانی داخلی بوده نه ورود به جزئیات تظیم بازار. بنابراین برای توسعه بازرگانی داخلی نیازمند توسعه انواع سازوکارها مانند ایجاد فروشگاه‎های بزرگ، نمایشگاه‎های بزرگ و فروشگاه‎های زنجیره‎ای هستیم.
غضنفری تاکید کرد :‌خرده‎فروشی کار وزارت بازرگانی نیست . تنظیم بازار و خرده‎فروشی را اصناف در دست دارند و خیلی خوب به سامان می‌رسانند.
در این مراسم، با معرفی 'حمید صافدل ' به عنوان معاون وزیر در توسعه روابط اقتصادی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، از خدمات 'بابک افقهی '‌در دوران فعالیتش در این حوزه قدردانی کرد.
۱ اسفند ۱۳۸۹ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۲۶۵