روان سازی صادرات

روان سازی صادرات
سید ابوالقاسم هاشمی- رئیس هیئت مدیره اوپکس


تشکل های اقتصادی از تجمیع بنگاههای اقتصادی متولد می شود و بنگاههای اقتصادی برای گفتگو با یکدیگر و پاسخ دهی ارگان های متعامل در جهت ایجاد تشکل ها گام برداشته و از طریق مباحثه و خردجمعی خواسته های خودشان را به نهادهای تصمیم گیر اعلام می کنند. اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی نیز از این قاعده مستثنی نیست بنگاههای اقتصادی که در اتحادیه گرد هم می آیند به این امید که بتوانند مشاوره های غنی، خرد جمعی و درخواست هایی را انتخاب کنند که بتواند منافع آنها را تامین کرده و در نهایت در جهت تامین منافع ملی گام برداشته شود امسال که بحث رونق تولید باب است و تولید با نگرش صادراتی مفهوم اصلی خود را پیدا می کند به این دلیل باید ارگانهای متعامل بیشتر و زودتر از ما در جهت روان سازی صادرات به فعالیت بپردازند. متاسفانه بعضی از ارگانهایی که در رابطه با صادرات مسئولیتهایی دارند به نحو شایسته پاسخگوی درخواستهای ما نیستند اگر توجه بیشتر باشد مطمئناً به نفع کشور و به نفع صادر کنندگان خواهد بود . دولتها نیز در گفتار و تبلیغات خودشان را حامی بخش خصوصی اعلام می کنند که فرصت مغتنمی است که باید بخش خصوصی از آن استفاده نماید و در کنار دولت بتوانند در روان سازی صادرات و چالش هایی که در حال حاضر در داخل کشور صادرات با آن مواجع است هر چقدر توان دارند در حل این مسائل قدم بردارند تا صادرات توسعه بیشتری داته باشد . با توجه به شرایط جهانی و موضع گیری هایی که ایران و تحریم ظالمانه ای که از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شده مشکلات صادرات را افزون کرده است. متاسفانه تر اینکه بازگشت ارز، ارسال کالا از طریق ناوگان های حمل و نقل دریایی بسیار محدود شده است.اکثر بنادری که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در آن مشغول به فعالیت است بازارهای هدف اجباری صادر کنندگان قرار گرفته است. این یکی از چالشهای بین المللی است که ما را دچار مشکل کرده است. بازار های هدفی که قبلاً داشتیم و سالیان سال بر روی آن کار کردیم به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل گاهاً کراس استافی (CROSS STUFF) که در سایر بنادری که در میانه راه انجام می شود یا از طریق کشورهای ثالث اشغال می شود باعث شده هزینه حمل و نقل ما نسبت به کشورهای همسایه مضاعف گردد .کما اینکه بعضی از این کشورها حتی یکی از همسایگان غربی ما به راحتی می تواند با ما در بازار های جهانی رقابت داشته باشد . اگر ما می خواهیم این چالش ها را تحمل کنیم و حتی مجبور هستیم تحمل کنیم در این سو در داخل کشور باید روانسازی صورت گیرد که صادر کننده به نقطه پشیمانی نرسد . صادر کننده ای که تمامی مشکلات خارجی را رفع می کند و انتظاری هم از دولت های غربی و آمریکا ندارد که کمکی در صادرات ما صورت دهد و همیشه به این مشکلات اضافه می شود اگر قرار باشد در داخل کشور هم بیش از اندازه با چالش های متعددی روبرو شود یاس و ناامیدی از کار خواهد داشت . مثالی از دولت بوروکرات بزنم : در نمونه برداری آزمایشگاهی گمرک موردی داریم که نمونه برای استاندارد دو نمونه ارسال شده، که یکی از طریق مرکز پژوهشهای استاندارد به پژوهشگاه صنعت نفت و دیگری استاندارد استان به پژوهشگاه ارسال کرده است دو جواب از یک کالا کاملاً با هم مغایر است که بعد از 5 ماه تاخیر و در حدود 3 میلیون تومان هزینه تست پاسخ دریافت شده است. و این نمونه برداری که در گمرک انجام می شود هزینه نمونه بردار، هزینه ظروف، هزینه مامور بدرقه از گمرک تا آزمایشگاه و انواع و اقسام هزینه هایی که به یک نمونه برداری تعلق می گیرد اصلاً قابل مقایسه با دنیا نیست اگر بخواهم مورد های دیگری را بیان کنم مثنوی هفتاد من کاغذ می گردد . ما تنها می خواهیم راه هموار شود تا صادرات افزایش یابد اگر توقع داریم مدیران کشوری توقع دارند صادرات افزایش یابدکه در این برهه برای کشور ما از ارزش زیادی برخوردار است طبعاً باید به این موارد دقت زیادی داشته باشند.اتحادیه سعی می کند غیر از برنامه های کوتاه مدت خود یک سری برنامه های بلند مدت که می تواند به اعضای خود اطلاعات مفیدی داده، و آگاهی های بیشتری ارائه دهد گام بردارد. خوشبختانه در هیئت مدیره جدید که امسال تشکیل شده این مسائل بیشتر توجه شده است . امیدواریم که بتوانیم در آینده ای بسیار نزدیک برنامه هایی که تا کنون انجام نشده به منصه انجام رسیده و باعث ارتقاء پرستیژ و اطلاعات اعضاء اتحادیه و همچنین افزایش توان صادراتی اتحادیه گردد .
۲۹ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۵۱۵