راهکارهای تقویت و افزایش اثرگذاری نمایشگاه پایین دست نفت

راهکارهای تقویت و افزایش اثرگذاری نمایشگاه پایین دست نفت
مجتبی اسلامی انجمن استصنا
اولین دوره نمایشگاه پایین دست صنعت نفت با متولی گری بخش خصوصی که برای اولین بار برگزار خواهد شد، قطعا رویکرد مناسبی در جهت تقویت حضور فعالان و صنعتگران بخش خصوصی در عرصه تولید و صادرات خواهد داشت. اما در این بین نیاز است تا با انجام برخی امور، تاثیرگذاری این رویداد و تحقق اهدافش دوچندان شود. یکی از مواردی که لزوم اجرایی شدن آن در حاشیه این نمایشگاه احساس می‌شود، برگزاری پنل های تخصصی با محوریت صادرات و نوآوری است. البته باید توجه داشت که در این پنل ها، تکامل زنجیره ارزش رعایت شود. بطور مثال اگر بحث و محوریت پنل در مورد ساخت تجهیزات در داخل است، خدمت رسانان در حوزه لجستیک مانند بانک و بیمه نیز در این پنل حضور داشته باشند و پیرامون موضوع مورد بحث پنل اظهارنظر کنند. همچنین در مورد خدمات خاصی که می توانند به فعالان این بخش دهند، مواردی را بیان کنند. چراکه در بخش فعالان و صنعتگران خصوصی به شدت جای خالی شرکت ها و نهادهای پشتیبان احساس می شود که از این قبیل می تواند به تسهیلات مناسب، فاینانس، بیمه های مسئولیت و غیره اشاره کرد که این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی برای ایجاد فضای تعامل و هم اندیشی در خصوص ارائه راهکارهای مناسب خدمت رسانی به بخش خصوصی است. پیشنهاد دیگر برای مفیدتر شدن این نمایشگاه، ایجاد فضای B to B در جهت شناخت توانمندی ها، ظرفیت و افزایش فرصت های همکاری است. در این فضا می تواند تفاهمات بسیار مفید و سودمندی برای دو طرف یعنی سازنده تجهیزات و همچنین شرکت های پتروشیمی و سایر اعضای اتحادیه بوجود آید. به نحوی که شرکت های متقاضی تجهیزات و قطعات اطمینان پیدا کنند که می توانند نیازمندی های خود را با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه تامین کنند.
یکی دیگر از انتظاراتی که قطعا باید در این نمایشگاه برآورد شود، بحث ورود هیات های تجاری کشورهای همسایه به این فضا است. باتوجه به حضور اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در این نمایشگاه، بحث صادرات و زمینه سازی برای افزایش بازارهای هدف صادراتی از طریق هیات های تجاری باید به جدیت دنبال شود. از آنجاکه اولین دوره برگزاری نمایشگاه صنعت پایین دست نفت است، چندان منطقی نیست که انتظار داشته باشیم شرکت های خارجی در این رویداد غرفه داشته باشند، اما باید فضایی فراهم شود تا تجار کشورهای همسایه بصورت مهمان در این نمایشگاه حضور داشته و پتانسیل های بازار ایران از نظر تامین قطعه و محصول بیشتر برایشان بازگو شود. همچنین باید هدف گذاری شود تا در سال های آتی و دوره های بعدی برگزاری نمایشگاه، شرکت های خارجی فعال در حوزه پایین دست نفت نیز در این رویداد شرکت کنند تا وزن بین المللی نمایشگاه دوچندان و اهداف صادارتی فعالان بخش خصوصی تامین شود. همچنین برای شناسایی فرصت ها و تهدیدها در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه، حتما باید خروجی نمایشگاه در این دوره مورد بررسی و بحث قرار بگیرد تا میزان دستیابی به اهداف در سال جاری تعیین شود. این کار کمک می کند تا در سال آینده با چشمی بازتر به تبیین استراتژی ها و اهداف مورد نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه پایین دست صنعت نفت بپردازیم.
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۳۰۹