برپایی نمایشگاه نیازهای صنعت نفت در صنایع پایین دست جدی گرفته شود

برپایی نمایشگاه نیازهای صنعت نفت در صنایع پایین دست جدی گرفته شود
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی
یکی از راهکارهایی که می‌توان نمایشگاه صنایع پایین‌دست نفت را پُربارتر کرد، افزودن بخشی با عنوان نیازمندی‌های شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصولتی به تامین محصول یا دریافت خدمات است. هرساله نمایشگاه های بسیاری در قالب صنایع مختلف از جمله نفت برگزار می‌شود که عدم وجود بخشی برای عرضه نیازمندی‌های شرکت‌های دولتی به محصولات و خدمات در این نمایشگاه‌ها به چشم می‌خورد. همچنین باتوجه به ارزش افزوده محصولات صنایع پایین‌دست نفت، نیاز به تکمیل پروژها در این صنعت یبش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. از آنجاکه صنایع پایین‌دست نفت از ارزش افزوده بالاتری برخوردار هستند، این نیاز به شدت احساس می‌شود که در شرایط خطیر کنونی تمام توان را برای رشد و تعالی این صنعت بکار ببندیم. اما متاسفانه همواره شاهد نقطه ضعف‌های شدید در تکمیل زنجیره ارزش محصولات صنعتی و معدنی به ویزه در صنعت نفت هستیم و این نیز ناشی از سهل‌انگاری بخش دولتی در نادیده گرفتن توان بخش خصوصی در حوزه مشارکت های صنعتی است. یکی از نقطه ضعف‌های صنعت پایین‌دست نفت، عدم ورود تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته است و به دلیل تحریم‌ها و شراط سخت برای ورود ماشین آلات و قطعات HIGH TECH، همچنان شاهد خام فروشی در صنعت نفت هستیم. ولی برگزاری نمایشگاه صنایع پایین‌دست نفت، عرصه مناسبی برای به اشتراک‌گذاری یافته‌های جدید دانشمندان داخلی و شرکت های دانش‌بنیان در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات است. تا زمانی که زمینه‌ای برای نمایش دادن یافته ها و تجربیات نباشد نمی‌توان انتظار داشت که پیشرفتی حاصل شود.
همیشه ما شاهد برگزاری نمایشگاه برای ارائه خدمات و محصولات هستیم درحالی‌که یکی از کارکردهای اصلی نمایشگاه می‌تواند ارائه نیازمندی‌ها باشد چراکه در حال حاضر صنعت نفت ما نیازمند تولید داخل و بهره گیری از توانمندی متخصصان داخلی است. از این رو پیشنهاد می‌شود برای پربارتر شدن نمایشگاه صنایع پایین‌دست نفت، شرکتها و یا ارگان هایی که نیازمند خدمات و یا محصولات خاصی هستند در این نمایشگاه آن را عرضه کنند تا یافتن مجری مناسب برای ارائه خدمت یا محصول موردنظر سهل شود. با این کار هم به شرکت‌های ارائه دهنده کمک می‌شود تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان خاص ارائه دهند و هم رسالت اصلی نمایشگاه که همان نزدیک کردن فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است اجرا می شود
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۳۱۶