یک فعال حوزه صادرات گفت : از گذشته تا به امروز همه ملتها و دولتها سعی در توسعه بازارهای خود داشتهاند. اهمیت رشد بازارهای جهانی به توسعه زیرساختهایی همچون حمل و نقل انجامیده است .
اسفندیاری فعال حوزه صادرات و دانش آموخته دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،گفت : از گذشته تا به امروز همه ملتها و دولتها سعی در توسعه بازارهای
خود داشتهاند. اهمیت رشد بازارهای جهانی به توسعه زیرساختهایی همچون
حمل و نقل انجامید. ورود به بازارهای جدید ملتها را به تولید کالاهای
تخصصیتر و علمیتر الزام کرد.
او گفت : تغییر نگاه به تولید باعث ایجاد محصولات با کیفیت و ارزانتر
شد. کالاهای که با تولید بیشتر و قیمت کمتر نیاز به بازارهای جدید
داشتند.
این فعال بازرگانی افزود : تولید تخصصی و علمی و مبتنی بر مزیتهای نسبی
و رقابتی است اینکه ما با توجه به دانش و توانمندیهای محوری و استفاده
مناسب از داشتههای خود سعی در تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و با
کیفیت و قیمت مطلوب کنیم.
این فعال حوزه صادرات افزود : متاسفانه در سالهای گذشته ما با محدود
کردن بازارهای صادراتی خود از تجارت جهانی عقب مانده ایم ورود بیشتر به
تجارت جهانی باعث میشود تولیدات ما با رشد کیفی و رقابتی مواجه شوند و این
واضح است که در این شرایط تولید غیر رقابتی جایگاهی نخواهد داشت.
این صادرکننده گفت : استفاده بیشتر از بازارهای جهانی باعث ورود ثروت
بیشتر به کشور ما میشود و این خود باعث رشد و آبادانی و بهبود سطح کیفیت
مردم و کاهش فقر میشود نتیجه این نگاه را در کشورهایی که با ورود هر چه
بیشتر به بازارهای جهانی جامعه خود را توسعه داده اند میتوان ملاحظه و
بررسی کرد.
اسفندیاری گفت : رشد بازارهای صادراتی به ما در گسترش نفوذ سیاسی کمک
میکند و برعکس محدود بودن بازارهای صادراتی ما را از دستیابی به ثروت
جهانی، رشد پیشرفتی متوازن با جهان، رقابتیتر شدن صنعت و نیز تخصصی و علمی
شدن تولید عقب نگه میدارد.
او افزود : در جهان امروز خودکفایی بیشتر بر محوریت کالاهای اساسی
ضروری و استراتژی تعریف میشود کالاهایی که تاثیر گذار بر امنیت ملی
دارند.
این فعال حوزه اقتصاد ادامه داد : خودکفایی به معنی تولید همه نوع کالا و
ایجاد انواع صنایع غیر رقابتی نیست در دنیای امروز بسیار اندکی کشورهایی
هستند که در همه صنایع پیشرو، نوآور و توانمند هستند.
این فعال صادرات گفت : تولید ما میبایست مبتنی بر مزیتهای نسبی،
توانمندیها و دانش تخصصی ما باشد، و تبدیل اینها به مزیتهای رقابتی در
سطح جهان تعریف شود.
اسفندیاری گفت : در تولیدی هوشمندانه باید هزینه تولید، بازار مصرف،
سلیقه و نیاز مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد تولید کالاهای غیر استراتژیک
که بازار مصرف بسیار اندکی دارند بسیار هزینه بر بوده و صرفه اقتصادی
ندارد تولید اینها باعث از بین رفتن منابع مالی و داراییهای ما میشود.
او گفت : زمانی که هدف ورود به بازارهای جهانی میباشد تولید انبوه،
تولید کالای با کیفیت کاهش هزینه تمام شده و تنوع محصولات، بازارهای مصرف،
رضایتمندی مصرف کننده را در دستور کار خود قرار میدهیم که این موجب رشد و
ارتقاء صنعت ما میشود.
اسفندیاری افزود : اصولاً امنیت بدون توسعه تجارت جهانی، کشف و ایجاد
بازارهای جدید و ورود هر چه بیشتر به بازارهای جهانی ایجاد نخواهد شد.
او افزود : تقریباً همه کشورهایی که امنیت داخلی و خارجی مطلوبی دارند
همزمان از همکاریهای اقتصادی گستردهای بهره میبرد.برای مثال چین روسیه و
هند همزمان که در توسعه صنایع نظامی سرمایه گذاری میکنند به گسترش ورود
به تجارت جهانی و ایجاد همکاریهای اقتصادی بیشتر روی میآورند تنش میان
آمریکا و چین تنش نظامی نبوده بلکه توسعه سریع اقتصاد و زیرساختهای
اقتصادی و افزایش میزان تجارت جهانی چین است که این کشور را به یک تهدید
برای آمریکا در آورده است.
این فعال حوزه صادرات ادامه داد : در واقع محدود بودن بازارهای صادراتی
عدم وجود همکاریهای گسترده و متنوع اقتصادی با جهان است که ما را وابسته
میکند و این تنوع سازی سرمایه گذاریهای خارجی و گسترده بودن بازارهای
صادراتی است که ما را از وابستگی دور میکند.
او ادامه داد : در این شرایط کشورها برای توسعه همکاریهای اقتصادی با ما سعی در گسترش مناسبات سیاسی خواهند داشت .