گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، به نقل از روزنامه شرق : براساس این قانون که از سوی IMO (نهاد بینالمللی کشتیرانی) وضع شده، تمامی کشتیها از اول ژانویه 2020، باید از سوخت مازوت به سوخت گازوئیل شیفت میکردند یا حداقل درصد گوگرد مازوت (نفت کوره) راه به کمتر از یک تا نیمدرصد کاهش میدادند. در چنین شرایطی بسیاری از صاحبان کالا نگران بارهای خود هستند و بیم آن میرود که نبود کالاهای این کشتیها در بازار، عرضه و تقاضا را متأثر کند. بهترین راهکار، اجاره کشتی برای جابهجایی بار و ارسال آن به ایران است تا زمانیکه تکلیف این کشتیها روشن شود اما مسئله کمی پیچیده شده است. بهدلیل همین محدودیتهای اعمالشده، خطوط کشتیرانی دیگر که امکان حمل این کالاها را دارند، هزینه بارگیری را بهشدت افزایش دادهاند که اثر قابلتوجهی روی قیمت نهایی آن کالاها خواهد گذاشت. در این میان، گلهها فراوان است؛ آنطورکه برخی صاحبان کالاها گفتهاند، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هزینهای را در قالب EFS (هزینهای مازاد برای تأمین هزینههای تغییر سوخت کشتیها به سوختی سازگار با محیط زیست) از آنها دریافت میکند که هزینهای مجزا مربوط به افزایش هزینه حمل بار به سبب ارتقای کیفیت سوخت برای هماهنگی با قوانین بینالمللی است اما نکته آنجاست که این هزینه بر صاحبان بار تحمیل شده اما در قبال آن، قانون اجرا نشده و سرانجام هم این صاحب کالاست که برای انتقال بار خود باید به این و آن، متوسل شود.
مسئولان غیرپاسخگو
نکته تأملبرانگیز آن است که در طول یک هفته اخیر که این موضوع در حال پیگیری بود، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را حلشده قلمداد کرد و حاضر به گفتوگو درباره آن نشد. مشکلی که البته گویا فقط از دیدگاه آنها حل شده است و نتیجه آن تنها توقف کشتیها در بنادر چین برای چیزی در حدود دو هفته است. معاون امور دریا سازمان بنادر ایران نیز با وجود پیگیریهای مستمر در این زمینه، حاضر به گفتوگو نشد. این موضوع تا اندازهای عجیب بود که به نظر میرسد امور دریایی در ایران، متولی مسئولیتپذیری برای پاسخگویی ندارد.
حل مشکل کشتیها، زمانبر است
مسعود دانشمند، رئیس هیئتمدیره کانون سراسری انجمنهای حملونقل بینالمللی، میگوید: «شرکتهای کشتیرانی باید از سال ۲۰۲۰ به اینسو، مطابق با قوانین نهاد بینالمللی کشتیرانی، مازوت مصرف نمیکردند اما شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با استفاده از مازوت، این قانون را نقض کرده و سیستم موتور کشتیها را با سوخت با گوگرد پایین تنظیم نکرده است». دانشمند با بیان اینکه توقف کشتیها در بنادر چین تا زمان تعیین تکلیف ادامه خواهد داشت، میافزاید: «این کشتیها هم باید مسئله تخلف را برطرف کنند و هم برای تغییر در موتور خود اقدام کرده و آن را با سوخت با گوگرد پایین هماهنگ کنند».
او با اشاره به اینکه حداقل دو کشتی به مقصد ایران بارگیری کرده و اکنون در بندر متوقف شدهاند، میافزاید: «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بهدنبال حل این موضوع و کرایه کشتی برای انتقال بار بود، اما مشخص نیست این موضوع تا کجا پیش رفته است».