کاهش ۶۵ درصدی زمان عملیات جابهجایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) در میدان نفتی ابوذر واقع در آبهای خلیج فارس نسبت به میانگین دورههای گذشته، صرفهجویی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی به همراه داشته است.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، شهاب بسطامی، رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: عملیات جابهجایی دکل حفاری خلیج فارس (مورب) که از روز هشتم شهریورماه آغاز شده بود، دیروز (شنبه، ۲۶ مهرماه) با موفقیت پایان یافت و جابهجایی این دستگاه حفاری طی ۵۰ روز به پایان رسید.
وی افزود: میانگین زمان پنج بار عملیات جابهجایی دستگاه حفاری خلیج فارس، ۱۴۱ روز بوده که با تلاشهای انجامشده این میزان معادل ۶۵ درصد کاهش داشته است و این مهم، به معنای صرفهجویی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی است. کمترین زمان جابهجایی ثبتشده برای عملیات جابهجایی دکل خلیج فارس حدود ۱۰۰ روز بوده که در رکورد جدید، ۵۰ روز نسبت به رکورد پیشین بهبود یافته است.
رئیس نظارت بر عملیات حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران عنوان کرد: این مقدار بهبود در زمان جابهجایی، حاصل کار گروهی و تلاش جمعی همکاران اداره حفاری در مناطق عملیاتی و ستاد تهران، عملیات دریایی، منطقه عملیاتی خارک و تلاش بیوقفه کارکنان شرکت ملی حفاری است که با برنامهریزی دقیق در بهکار گرفتن توان لجستیکی موجود، فشرده کردن حجم فعالیتها و تمهیدات لازم برای استقرار حداکثر نیروهای عملیاتی در محل و بهکارگیری حداکثر توان آنها به ثمر رسید.
بسطامی در توضیح مشخصات دکل حفاری خلیج فارس و تفاوت آن با دیگر دستگاههای حفاری گفت: دستگاه حفاری خلیج فارس از نوع PLATFORM RIG است که صرفاً برای کار روی سکوهای دریایی خاص با چاههای مورب (SLANT) طراحی شده است. بهطور کلی این دستگاه از دو قسمت دکل حفاری (و اجزای متعلق به آن) و کمپ مسکونی (شامل چهار طبقه) تشکیل میشود که با توجه به محدودیت فضای سکوها، چیدمان اجزا و کامپوننتهای دستگاه بهصورت بسیار فشرده انجام میگیرد و عامل ایجاد محدودیت در انجام عملیات حفاری چاهها و جابهجایی دستگاه است. برای جابهجایی دکل حفاری یادشده، به دلایل محدودیت توان جرثقیل و فضای سکو، ابتدا در مبدا، عملیات از هم باز کردن (DISMANTLE) کامل اجزای هر بخش آغاز و همزمان بارگیری آنها روی شناور انجام شد و در ادامه پس از انتقال اجزا به سکوی مقصد، با چیدمان به ترتیب از آخر به نخستین قسمتهای از هم باز شده، به پایان رسید که با توجه به وزن زیاد اغلب اجزا (که وزنی در حدود ۳۰ تا ۳۵ تن دارند) باید جابهجایی با رعایت کامل نکات ایمنی و دقت فراوان انجام شود.