مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و طراح اصلی بند قانونی مربوط به توسعه اتوگاز در کشور معتقد است که تبصره۱۴ لایحه بودجه۱۴۰۱ بسیار نگرانکننده است. وی میگوید: « سال قبل مجلس مبلغ ۷هزار میلیارد تومان از درآمد صادراتی اتان و LPG شرکت گاز را به بودجه آورد که امسال بهجای افزایش حداقل تا سه برابر، کاملا حذف شده و جای خود را به ۷هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی قیمت LPG در داخل داده است، در واقع بهجای اینکه بودجه۱۴۰۱ درباره قیمتگذاری LPG در مسیر بودجه ۱۴۰۰ حرکت کند و امکان تامین LPG موردنیاز خانوارها و خودروها را با قیمت مناسب و کارشناسیشده فراهم کند، طبق جدول منابع تبصره۱۴ قرار است قیمت LPG در داخل کشور به کلی آزاد شده و به نرخ صادراتی عرضه شود و یارانه آن بهطور کامل حذف شود و فقط سهمیهای را بر اساس طرح «سدف» در اختیار خانوارها قرار دهند.»
شریعتی در ادامه افزود: مدیر گروه انرژی سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون انرژی توضیح داد که دولت میخواهد قیمت LPG را آزاد کند و برای برخی خانوارها توزیع با کارت الکترونیک صورت بگیرد. عملا این ردیف منابع در لایحه بودجه بدین معناست که قیمت هر کیلوگرم گازمایع بالغ بر ۱۵برابر خواهد شد و خودروهایی که تاکنون از LPG استفاده میکردند ناگهان با افزایش قیمت نجومی سوخت خود مواجه میشوند. اگر با این شیوه افزایش قیمت LPG برای صاحبان این خودروها فکری نشود و معیشت آنها تحتتاثیر قرار بگیرد، این احتمال وجود دارد این افراد که صاحب بین یک تا ۵/ ۱میلیون خودرو بوده و عمدتا از طبقات محروم جامعه نیز هستند، دست به اعتراض بزنند و دشمن طمع کند که حوادثی مانند حوادث فعلی قزاقستان در کشور ما نیز رخ بدهد. این عضو کمیسیون انرژی اظهار کرد: درباره بحث هزینه و فایده توسعه اتوگاز، آنچه که ما محاسبه کردیم و اعداد و ارقام آن نیز در بودجه۱۴۰۰ آورده شده است، افزودن ۲میلیون تن LPG به سبد سوخت به حدود هزارمیلیارد تومان سرمایهگذاری برای ایجاد جایگاههای LPG نیاز دارد. همچنین ۵۰۰میلیارد تومان نیز باید بهعنوان یارانه به خانوارهایی که LPG مصرف میکنند پرداخت شود. این مبلغ ۱۵۰۰میلیارد تومانی با اصلاح قیمت LPG به دوسوم قیمت بنزین یارانهای بهطور کامل تامین خواهد شد و نیاز به منابع جدیدی نیست. وی میگوید که مخالفان طرح توسعه اتوگاز برای اینکه وانمود کنند که این طرح قابلیت اجرا ندارد، فرض میکنند که مدل توسعه LPG همانند CNG است و باید ۲هزار جایگاه مستقل در سراسر کشور احداث شود و با بیشبرآوردی ادعا میکنند ۶ هزار میلیارد تومان هزینه دارد؛ درحالیکه اولا نیازی به این تعداد جایگاه نیست و طبق قانون بودجه۱۴۰۰ احداث حدود ۱۰۰جایگاه برای مصرف ۲میلیون تن LPG کفایت میکرد. ثانیا بر فرض صحت این محاسبات، طبق آمار وزارت نفت قیمت صادراتی بنزین ۸۰درصد بیشتر از قیمت صادراتی LPG است، یعنی قیمت هر لیتر بنزین حدود ۴۳سنت دلار است و قیمت هر لیتر LPG هم ۲۴سنت دلار است. در نتیجه با جایگزینی LPG به جای بنزین و صادرات بنزین معادل، درآمد ارزی دولت افزایش خواهد یافت.