رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه هدف از طرح جامع انرژی، ترسیم نقشه انرژی و پیش بینی سبد سوخت برای 30 سال آینده است، تاکید کرد: در این طرح، به دو مقوله شدت مصرف و عرضه انرژی توجه ویژه شده است.
حسین ایرانمنش طرح جامع انرژی کشور را متشکل از چند طرح فرعی دانست و به شانا گفت: هم اکنون برخی از طرح های فرعی مانند مدل سازی اقتصاد ملی به اتمام رسیده و در این رابطه به یک مدل جامع در عرضه و تقاضای انرژی دست پیدا کرده ایم.
وی تاکید کرد: طرح جامع انرژی برای کلیه بخش های کشور که با این مقوله انرژی سر و کار دارند، تدوین شده و این طرح قرار است پس از اتمام مراحل تدوین و تصویب در سطح ملی و با مشارکت وزارتخانه های نفت و نیرو، سازمان انرژی های نو، دولت و مجلس اجرایی شود.
به گزارش شانا، شدت مصرف انرژی در کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش کارآیی انرژی با به کارگیری راهکارهای بهینهسازی و مدیریت انرژی در قالب اصلاح الگوی مصرف، تدوین طرح جامع انرژی کشور را که مدت ها پیش مسکوت مانده بود، ضروری کرد.
به این ترتیب این طرح از دو سال پیش با تصویب دوباره مجلس و واگذاری انجام امور به وزارت نفت در دستور کار موسسه مطالعات بین المللی انرژی قرار گرفت. این طرح دارای ابعاد و سطوح مختلفی مانند عرضه و تقاضای انرژی، جنبههای فنی، اقتصادی، محیط زیستی، اجتماعی، حقوقی و ارزشی است که در ابعاد استانی، ملی، منطقه ای و بینالمللی مطرح و اجرا می شود.
در بخش عرضه های انرژی این طرح روی حاملهای اولیه انرژی شامل نفت، گاز، برق، زغال سنگ، انرژی هستهای، انرژیهای نو و تجدیدپذیر و در بخش تقاضا نیز به روی مصرفکنندگان انرژی شامل بخش های ساختمان، حمل و نقل، صنعت و کشاورزی بررسی های لازم انجام شده است؛ افزون بر این که نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز نیز در این طرح جزء مصرفکنندگان دیده شده اند.
عواملی مانند سطح درآمد جامعه، سطح فعالیتها در جامعه، نرخ تورم، نرخ بهره و... شاخصهای کلان اقتصادی هستند که سیستم عرضه و تقاضای انرژی را در کشور تحت تاثیر قرار میدهند، ضمن این که در بخش بینالملل قیمتهای جهانی نفت خام، سهمایران در سبد اوپک و نقش ایران در بازارهای جهانی نیز میتواند روی عرضه و تقاضا و بالانس انرژی در کشور تاثیرگذار باشد.
در بخش اجتماعی این طرح، بر فرهنگ و رفتار مصرفکننده به خصوص در بخشهای حمل و نقل، خانگی و شرایط آب و هوایی منطقهای که از عوامل مهم در مصرف است، مطالعاتی شده است.