زمزمه ورود تقاضای چین به بازار، نفت برنت را به بالای ۹۳ دلار رساند

آتش نفتی اژدهای زرد در دوردست

آتش نفتی اژدهای زرد در دوردست

فرزین محمدی : هر بشکه نفت برنت در روز گذشته بیش از ۹۳دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا ۸۵دلار فروخته شد؛ آن هم در‌حالی‌که احتمال ادامه سیاست کوویدصفر چین کمرنگ شده ‌است. البته در هفته گذشته به‌دلیل خبرهایی ناشی از ادامه این سیاست، قیمت نفت برنت به ۹۰دلار نزدیک شد. درصورت تمدید قدرت شی‌جین‌پینگ، برخی احتمال افزایش تقاضا را پررنگ می‌دانند. آمریکا نیز هنوز در پی پاسخ به کشورهای اوپک‌پلاس برای کاهش تولید است. برداشت ۱۵میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک تا پایان سال میلادی اولین اقدام بایدن بود. اما به گفته تحلیلگران، به سبب اینکه این ذخایر در پایین‌ترین حد از سال ۱۹۸۴ قرار دارد و ذخایر تجاری آمریکا هم کاهش غیرمنتظره‌ای داشته ‌است، تاثیر آن‌چنانی بر بازار نمی‌گذارد. در‌حالی‌که آمریکا به دنبال کنترل قیمت‌ها در بخش خرده‌فروشی است، برخی می‌گویند برداشت از ذخایر استراتژیک تاثیر بسیار محدودی در این بخش بر قیمت‌ها می‌گذارد.
هفته پرنوسان نفت
قیمت نفت در روز جمعه با یک سقوط دو تا سه دلاری همراه بود. «افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو» و «تقاضای پایین چین» عوامل و دلایل اساسی کاهش قیمت در روز جمعه بودند. به گزارش رویترز، پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، روز پنجشنبه گفت فدرال رزرو ایالات متحده در پی آن است که «با کاهش رشد اقتصادی و (اصرار بر افزایش پایه پولی با) افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت» با تورم مبارزه کند.

این در حالی است که با کاهش روزانه ۲‌میلیون‌بشکه‌ای کشورهای اوپک‌پلاس و تحریم‌های اروپا علیه روسیه، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته. قیمت هر بشکه نفت برنت با ۲/ ۱درصد افزایش نهایتا ۵۰/ ۹۳دلار فروخته ‌شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با افزایش ۶/ ۰درصدی ۰۵/ ۸۵دلار قیمت خورد. میزان نوسان شاخص برنت بیش از نفت آمریکاست؛ چراکه معامله‌گران در آستانه پایان هفته که قرارداد نوامبر نفت آمریکا منقضی می‌شود، نوسانات را افزایش دادند. نوسانات دلار آمریکا که معمولا روندی برعکس نفت دارد نیز بر آشفتگی بازار افزوده ‌است.

در روزهای گذشته به سبب ابراز نگرانی برخی از مقام‌های فدرال‌رزرو در جهت افزایش پایه دلار، این ارز در مقایسه با مابقی ارزها کاهش را تجربه کرد که دوباره به روند افزایشی برگشت. روی هم رفته هردو شاخص غربی نفت در هفته گذشته روند کاهشی طی کردند. جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته ‌بود پاسخی «درخور و مناسب» برای کاهش تولید روزانه ۲‌میلیون‌بشکه‌ای در نظر گرفته ‌است در‌حالی‌که وزیر انرژی عربستان به عنوان یکی از بازیگران اصلی اوپک‌پلاس از این اقدام حمایت کرد: «این گروه تولیدکننده برای تضمین بازارهای نفت باثبات و پایدار کار درستی انجام داده ‌است.» اوپک‌پلاس همواره نسبت به کاهش قیمت نفت و غبارآلودگی چشم‌انداز سرمایه‌گذاری هشدار داده ‌بود.
به‌گزارش بلومبرگ، چینی‌ها به‌دنبال کاهش روزهای قرنطینه برنامه کووید صفر، از ۱۰ روز به ۷ هستند؛ خبری که باعث شد قیمت نفت افزایش یابد. در‌حالی‌که برنت در هفته گذشته ۹۰دلار هم فروخته‌ شد دیروز بیش از ۹۳ دلار قیمت خورد. البته پکن هنوز این خبر را به‌طور رسمی تایید نکرده ‌است. چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، امسال به محدودیت‌های سختگیرانه COVID-۱۹ پایبند بوده که بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت تاثیر زیادی گذاشته است. در همین حال، شرکت خدمات انرژی Baker Hughes Co گفت، تعداد دکل‌های نفت و گاز ایالات متحده، که نشانگر اولیه تولید آینده است، افزایش داشته ‌است. تعداد سکوهای نفتی ایالات متحده در این هفته با افزایش به ۶۱۲ عدد رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است، در‌حالی‌که سکوهای گازی بدون تغییر در ۱۵۷ سکوی خود باقی ماندند.

آینده بازار چگونه است؟
آمریکا در پاسخ به کاهش تولید اوپک‌پلاس، در اولین قدم به برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی روی آورد. به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد تا پایان سال میلادی ۱۵میلیون بشکه از محل ذخایر استراتژیک نفت این کشور با هدف کنترل قیمت‌ها برداشت خواهد شد. اعلام این خبر تاثیر چندانی بر قیمت نفت نگذاشت. به گفته بانک گلدمن ساکس، یکی از تحلیلگران بازار سرمایه، تزریق این ۱۵میلیون بشکه به منظور پایین‌ آوردن نرخ خرده‌فروشی است و «تاثیر محدودی بر آن‌ها می‌گذارد».
به عقیده تحلیلگران این بانک، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۴دلار در هر بشکه و برای سال ۲۰۲۳ به ۱۱۰دلار در هر بشکه بالا می‌رود، زیرا انتظار دارد کاهش دومیلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک‌پلاس، تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد تا پاتک‌های عرضه ایالات متحده. از طرفی این خبر که میزان ذخایر استراتژیک آمریکا به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۸۴ رسیده، باعث شد تاثیر عرضه این ذخایر آن‌گونه که باید نباشد؛ ذخایر تجاری آمریکا هم کاهش غیرمنتظره‌ای داشته که به بی‌اثری عرضه ذخایر استراتژیک بر بازار کمک کرده ‌است.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس درمورد فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک گفتند تاثیر ملایمی بر قیمت‌های نفت خواهد داشت. قیمت خرده‌فروشی بنزین باید بالاتر از سطوح فعلی باشد تا چنین برداشتی از ذخایر اضطراری را ایجاب کند. پس از اینکه مانع سیاسی انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در آمریکا برطرف شد، این سقف احتمالا به میزان قابل‌توجهی به سمت نفت ۱۲۵دلار در هر بشکه و بنزین پنج دلار در هر گالن بالاتر می‌رود.

آن طرف میدان، کشورهای اوپک‌پلاس با رهبری غیررسمی ریاض و مسکو هستند. مسکو یکی از سرعت‌گیرهای کاهش تولید اوپک‌پلاس بود که بعد از مدتی در ریل عربستان قرار گرفت و سیاست خود را بر حمایت از قیمت‌ها استوار کرد. این در حالی است که منافع چین به عنوان بزرگ‌ترین متحد روسیه، در قیمت‌های پایین نفت تامین می‌شود. البته چین همچنان درگیر سیاست کووید‌صفر است و تقاضا در پایین‌ترین حد قرار دارد. وزرای انرژی کشورهای عربی ازجمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی مدعی‌اند قیمت پایین نفت باعث شده چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این صنعت به‌ خطر بیفتد. بنابراین کاهش تولید ۲‌میلیون‌بشکه‌ای و حمایت از قیمت‌ها در جهت جلوگیری از رکود است. روسیه هم از اوپک‌پلاس به عنوان سلاحی برای فشار آوردن به اروپایی‌ها استفاده می‌کند. تمامی تحلیلگران و معامله‌گران بازار نفت به چین چشم دوخته‌‌اند، زیرا درصورت تمدید قدرت شی‌جین‌پینگ احتمال افزایش فعالیت‌های افتصادی این کشور بالا می‌رود و در نتیجه تقاضای آن می‌تواند از قیمت‌های نفت در بازار حمایت کند. باید دید چین به عنوان یک مهره تاثیرگذار در اقتصاد جهانی چه رفتاری از خود نشان خواهد داد.

۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۰۳
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۲۲۴