آزمون فعالیت جمعی برای بخش خصوصی

آزمون فعالیت جمعی برای بخش خصوصی
گردهمایی دو روز پیش فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، شاید اولین یا حداقل کم‌نظیرترین گام جدی بخش خصوصی ایران در طرح منافع و مطالبات خود در عرصه عمومی بود.

طرح مطالبات به صورت صریح، شفاف، محدود و با استناد به اسناد بالادستی یا الحاقی، مدرن‌ترین، کارآترین و اثربخش‌ترین نوع پیگیری مطالبات در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. این حرکت می‌تواند حاوی چند پیام و البته اثر مهم برای بخش خصوصی و مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار باشد: 1-اتاق بازرگانی به جد قصد دارد نقش هدایت بخش خصوصی را عهده‌دار شود. 2- اتاق، ابزارها و صلاحیت‌های لازم برای تحقق این امر را دارد. 3- اتاق فراگیری و مشروعیت لازم برای این نمایندگی را دارد. 4- سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان کشور به اتاق بازرگانی اعتماد دارند. 5-بخش خصوصی را حول یک محور واحد منسجم کند. به این ترتیب، حرکت اخیر با محوریت هیات‌رییسه اتاق ایران قابل تقدیر و البته پشتیبانی و حمایت است. در عین حال، بهتر است اتاق بازرگانی ایران برای تاثیرگذاری بیشتر، چند سوال را پاسخ دهد: آیا مطالبات طرح‌شده، مطالبات و منافع مشترک همه فعالان کسب‌و‌کار است؟ یعنی مطالبات تولیدکنندگان، صادرکنندگان، شرکت‌های بزرگ و کوچک، تهرانی و شهرستانی، صنعت، معدن و بازرگانی و... است؟ آیا این سه خواسته مطرح‌شده، چاره بخش عمده‌ای از دردها است؟ یعنی خواسته‌های اصلی بخش خصوصی را پوشش می‌دهد؟ آیا تحقق این خواسته‌ها، نفع عموم جامعه را نیز در پی دارد؟ یعنی می‌توان در مقابل منافع سایر گروه‌ها از آن دفاع کرد و سیاست‌گذاران را در این شرایط اقتصادی به نفع آن بسیج کرد؟ در صورت پاسخ منفی به هر یک از پرسش‌های فوق، اتاق باید تلاش کند ویرایش بعدی مطالبات بخش خصوصی را که فراگیرتر و محکم‌تر است؛ با مشارکت همه ذی‌نفعان تنظیم و منتشر کند. اگر این مطالبات عمومی است، اتاق باید آن را به‌صورت یک سند رسمی منتشر کرده و در ابعاد وسیع عمومی‌سازی کند، تا سه هدف زیر تحقق یابند: 1- این سند خواست و مطالبه همه صاحبان کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاران قرار گیرد و در نشست‌ها و جلسات بین خود و با دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری آن را طرح و جلب حمایت کنند. 2- نمایندگان سایر گروه‌های اجتماعی از جمله کارگران با این مطالبات همسو شوند. 3- سیاست‌گذاران و نمایندگان قانونی منافع مردم اعم از مجلس و دولت، آن را در دستور کار خود قرار دهند. نکته آخر اینکه، همه کارآفرینان و مدیران و تشکل‌های کسب‌و‌کار در عرصه‌های صنعت و تجارت، وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای دارند که اگر این سند مطالبات در راستای منافع آنها قرار دارد، حمایت و امضای خود را با روش‌هایی مانند نوشتن مقاله و ارائه سخنرانی زیر این سند مطالبات گذارند در جلسات جمعی بین خود و با دولتمردان و مجلسیان حوزه انتخابیه خود از این مطالبات حمایت کنند؛ این خواسته‌ها را در رسانه‌های خود منتشر کنند و به علاوه تلاش کنند که حمایت کاندیداهای ریاست‌جمهوری را برای حمایت از این مطالبات جلب کنند.

 

ارائه دهنده: هادی حدادی

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ۰۲:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۲۰۰