رئیس کانون کامیونداران کشور با طرح این پرسش که چرا سوخت اضطراری از کارت کامیونداران حذف شد، گفت: برخی جایگاهداران این سوخت را با قیمت ۱۰برابری به رانندگان میفروشند.
چهارشنبه گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته بررسی مشکلات تامین سوخت کامیونداران خبر داده و گفته بود: این کمیته تا سه هفته آینده طرحی را برای رفع مشکلات سوخت کامیونداران تدوین کرده و آن را به کمیسیون عمران مجلس ارائه میکند. محمدرضا رضایی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس جلسهای با کامیونداران، رئیس سازمان راهداری و مسوولان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برگزار کرد تا مشکلات کامیونداران در حوزه تامین سوخت، توزیع بار و خسارتهای احتمالی در طول مسیر مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آن چارهاندیشی شود. او افزود: مقرر شد کارگروهی با حضور مسوولان سازمان راهداری و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و نماینده کامیونداران تشکیل شده و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن تا ۳ هفته آینده طرحی برای حل مشکلات آنها بهویژه در حوزه تامین سوخت به کمیسیون ارائه کنند.
به گفته این نماینده مجلس طبیعتا میزان سوخت کامیونهای کارکرده و نو تفاوت داشته و این مهم باید در سهمیه آنها نیز لحاظ شود: «از طرفی باید میزان مصرف سوخت کامیونها نیز مطابق مسافت طیشده آنها محاسبه شود. همچنین مقرر شد خسارت کامیونهایی که در طول مسیر به دلایل مختلف دچار آسیب میشوند، توسط سازمان راهداری پرداخت و جبران شود.»
در همین رابطه فیروز خدایی، رئیس کانون سراسری کامیونداران کشور، گفت: در جلسه اخیر با حضور مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی، نهادهای نظارتی و ... جلسهای برای بررسی وضعیت کامیونداران برگزار شد. او با بیان اینکه کامیونداران در تامین سوخت به شدت در مضیقه هستند، یادآور شد: متاسفانه از سال گذشته همزمان با بروز مشکل برای سامانه هوشمند سوخت، مشکلات کامیونداران هم شروع شد. یکی از مشکلات بزرگ کامیونداران حذف سوخت اضطراری در کارتهای سوخت بوده که شرکت پخش فرآوردههای نفتی آن را انجام داده است. این سوخت در اختیار جایگاهداران قرار دارد و آنها سلیقهای آن را به رانندگان میدهند. او بیان کرد: با اینکه قیمت هر لیتر سوخت بهاصطلاح اضطراری ۶۰ تومان است اما برخی جایگاهداران این سوخت را با ۱۰برابر قیمت مصوب یعنی ۶۰۰۰هزار تومان به رانندگان میفروشند. این تخلف است، ما پیشنهاد دادهایم سوخت ناوگان کامیون مانند خودروهای شخصی اعمال شود. خودروهای شخصی پس از اتمام سهمیه ۳۰لیتری با کارت خود از سهمیه ۳۰۰۰تومانی استفاده میکنند. رانندگان سوخت را از جایگاهها دریافت میکنند و ما که نمیتوانیم از بقالی سوخت خریداری کنیم.
رئیس کانون سراسری کامیونداران یکی دیگر از مشکلات کامیوندارن در بخش سوخت را حذف سهمیه پایه اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال هر ماه ۱۰ درصد از این سهمیه را کاهش دادند تا اینکه آن را کلا حذف کردند. این کار اشتباه بود چراکه کامیونداران بار خود را اول شهر مقصد خالی نمیکنند. خدایی در اینباره به مثالی اشاره کرد و افزود: سهمیه سوخت کامیونها بر اساس پیمایش محاسبه میشود؛ به این صورت که از خروجی شهر مبدا تا ورودی شهر مقصد محاسبه شده و سوخت تخصیص مییابد. اما رانندگان که بار را در ورودی شهر خالی نمیکنند. مثلا قرار است باری از شیراز به نقطهای از شرق تهران حمل شود، آیا میتوان این بار را در میدان آزادی تخلیه کرد؟