سرازیر شدن نفت خام روسیه به آسیا

سرازیر شدن نفت خام روسیه به آسیا

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه در پنجم دسامبر اجرا شد و عملا نزدیک‌ترین بازار نفت این قاره را بست. اروپا در آغاز سال جاری میلادی تقریبا نیمی از عرضه نفت روسیه را دریافت می‌کرد و حالا جریان نفت روسیه به قاره سبز غیر از بخش کوچکی که به بلغارستان می‌رود متوقف شده‌ است. نفتی که اروپا رد می‌کند، به سمت آسیا تغییر مسیر داده است. ناوگانی از نفت‌کش‌ها از طریق کانال سوئز محموله‌های خود را به هند و چین می‌رسانند. جریان نفت روسیه به آسیا در هفته منتهی به نهم دسامبر، تا ۳میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود که حدود ۸۹درصد از کل نفت صادرشده از بنادر روسیه را طی آن هفته تشکیل می‌داد. بیش‌از نیمی از این نفت خام که از بنادر بالتیک، دریای سیاه و قطب شمال به سمت کانال سوئز بارگیری می‌شود، هیچ مقصد نهایی ندارد.
مسکو هنوز پاسخی به تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمت ۶۰دلاری که برای نفت آن تعیین‌شده نداده است. با اینکه پوتین تهدید کرده نفت خود را به کشورهای حامی این طرح نمی‌فروشد، اما این تهدید اثر چندانی ندارد چون این کشورها از قبل واردات نفت از روسیه را متوقف کرده‌اند. حجم نفتی که به سمت چین، هند و ترکیه به‌عنوان سه کشور بزرگ خریدار نفت روسیه می‌رود، به‌علاوه مقادیری که هنوز مقصد نهایی برای آن‌ها مشخص نشده، در یک ماه منتهی به نهم دسامبر تا متوسط ۷۳/ ۲میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، یعنی ۴برابر بیشتر از یک ماه قبل از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه. در اولین هفته بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، حجم نفت صادرشده از این کشور، ۴۶۸هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۴۵/ ۳میلیون در هفته منتهی به نهم دسامبر رسید.

صادرات نفت خام دریایی روسیه به کشورهای اروپایی در یک‌ماهه منتهی به نهم دسامبر تا ۲۱۵هزار بشکه در روز کاهش یافت و بلغارستان تنها مقصد اروپایی برای نفت این کشور در ۳ هفته پایانی این ماه بود. این آمار صادرات نفت روسیه به ترکیه را شامل نمی‌شود. صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی به‌علاوه کشتی‌هایی که هیچ مقصد نهایی برای آن‌ها تعیین نشده و در آخر به هند یا چین می‌رسند، بیش‌از ۵/ ۲میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. تعداد نفتکش‌هایی که مقصد خود را پورت سعید یا کانال سوئز اعلام می‌کنند، ۸۰۰هزار بشکه در روز بالا رفته است. نفت این نفت‌کش‌ها معمولا به بنادر هند می‌رسد.محموله‌هایی که به سمت آسیا می‌روند و بالاتر از سقف قیمت ۶۰دلار در هر بشکه در زمان بارگیری معامله شده‌اند، باید قبل ‌از ۱۹ژانویه به مقصد برسند تا بتوانند از خدمات بیمه بین‌المللی استفاده کنند.

۲۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۴
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۳۳