مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: ناترازیها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال۹۷، راهاندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیجفارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است، باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.
علیاکبر نژادعلی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابلقبولی رسید و در سال۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولینباری بود که ما در چندین سالگذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان میداد. وی اضافه کرد: با راهاندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۵/ ۱۲درصد نسبت به سالقبل از آن کاهش پیدا کرد و ۲/ ۱۰درصد رشد مصرف در سال۸۵ نسبت به سال۸۴ بود و این منفی ۵/ ۱۲درصد یعنی تقریبا ۵/ ۲۲درصد کاهش مصرف داشتیم.
نژادعلیافزود: با ابزار غیرقیمتی رفتهرفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هرساله به تعداد خودروهای کشور اضافه میشدند ادامه بدهیم و در سال۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰میلیون لیتر در روز رسیده بود و با بهکارگیری سامانه هوشمند سوخت و سهمیهبندی مجدد، باعث شد که مصرف به ۷۲میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربهای که در ارتباط با سهمیهبندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیرقیمتی میتواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.
سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه میدهد و بحث اعتبار سهمیهای را که در نرخ دوم کارتهای هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید، آنهم یکی از اعمال سیاستها است و باز سیاستهای مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرایی برسد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره را ببریم.