تحریمهای اتحادیه اروپا علیه محمولههای نفتی روسیه، هزینههای حملونقل دریایی را بالا برده و این موضوع سبب شد تا انتقال کشتی به کشتی نفت اورال روسیه رکورد بزند. بلومبرگ با استناد به آمارهای رهیابی نفتکشها نوشت، انتقال کشتی به کشتی نفت روسیه در آغاز ماه ژانویه در بحبوحه افزایش هزینههای حملونقل ناشی از تحریمهای اتحادیه اروپا، رکورد بیسابقهای را ثبت کردهاست.
انتقال کشتی به کشتی نفت موسوم به «استیاس»، یک روش معمول تجارت نفت است و معمولا برای انتقال نفتخام یا فرآوردههای نفتی از کشتیهای بزرگ به کشتیهای کوچکتر در دریا استفاده میشود. به نوشته این خبرگزاری پنج نفتکش بسیار غولپیکر موسوم به «ویالسیسی» که بزرگترین کشتیهای صنعت نفت بهشمار میروند، تاکنون در انتقال کشتی به کشتی نفت اورال مشارکت داشتهاند. بر اساس آمارهای رهیابی نفتکشها، بهطور کلی ۱۹میلیون بشکه نفت اورال روسیه در ماههای دسامبر و ژانویه منتقل شدهاند. رقم انتقال کشتی به کشتی در ماه ژانویه به رکورد ۱۴میلیون بشکه رسیده است. بهدنبال تحریمهای غرب بر صادرات نفت روسیه، انتقال در دریا، راه بهصرفهتری برای تحویل نفت روسیه به مشتریان محسوب میشود. ممنوعیت محمولههای نفتی روسیه بههمراه تعیین سقف قیمتی ۶۰دلار برای آنها توسط اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا در ۵ دسامبر اجرایی شد.
تحریم جدید دیگری نیز که تقریبا تمام واردات محصولات نفتی روسیه را ممنوع میکند، از ۵ فوریه آغاز میشود. این اقدامات، هزینههای حملونقل دریایی از جمله بیمه را افزایش داده و به کمبود کشتی منجر شدهاست. در عین حال، کشتیهایی که در انتقال کشتی به کشتی در دریا مشارکت میکنند، درصورتیکه محمولههای نفتیشان با قیمت زیر ۶۰ دلار خریداریشده باشند، اجازه دارند خدمات بیمه دریافت کنند. نقاط مهم برای انتقال کشتی به کشتی مکانهایی مانند شهر سئوتا در ساحل شمالی آفریقا و بندر یونانی کالاماتا هستند. دادههای ردیابی ماهوارهای نشان میدهد که بیشتر نفتخام اورال روسیه از شهر سئوتا به آسیا میرود.