پیام اوپکس منتشر شد

#امیر_عباس_امامی
پیام اوپکس، خبرنامه الکترونیکی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران شماره دهم هفته سوم بهمن ماه 1401 منتشر شد .

· جلسه هم اندیشی با معاونت تشکل های اتاق ایران

شنبه اول بهمن ماه دبیرکل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه جلسه ای را با معاونت تشکل های اتاق ایران جهت همفکری و همکاری های جدید برگزار کردند . در این نشست معروفخانی رئیس هیئت مدیره بر ظرفیت و جایگاه اتحادیه در کشور اشاره کرده و فراز و فرود های یکساله با اتاق را تشریح نمود . زمانی معاونت تشکل ها نیز ضمن اشاره به اینکه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی یکی از تشکل های بسیار مهم و بزرگ از نگاه اتاق بازرگانی محسوب می شود گفت : اتاق بازرگانی حساب ویژه ای را برای اتحادیه باز نموده و در فضای جدید همکاری، آماده هرگونه هم اندیشی برای مباحث توسعه ای اتحادیه هستیم و قول خواهیم داد از ظرفیت اتاق و تشکل ها برای پیگیری مطالبات به حق اتحادیه در حوزه‌هایی چون تعهدات ارزی، تامین خوراک پایدار واحد ها و ... بهره بگیریم .

پیام


· برگزاری کمیسیون روغن

کمیسیون فراورده های روغن در تاریخ دوم بهمن ماه برگزار شد، در این جلسه امین صدرنژاد از انجمن بازیافت دعوت به عمل آمده بود و در خصوص همکاری های دو طرف مباحث و پیشنهادات خوبی ارائه شد . تسهیلات رفع آلایندگی، اصلاحیه ارزش افزوده از جمله این مباحث بود . اسعدی دبیر کل در این نشست خاطرنشان ساخت ابعاد بودجه ۱۴۰۲ بند ن تبصره ۶ که به مواد خام و نیمه خام اشاره دارد مقرر است اثرات این لایحه از طرف اتحادیه بررسی و طی پیشنهاداتی ارائه شود .همچنین درباره مالیات بر ارزش افزوده با همکاری اتحادیه و انجمن بازیافت با وزارت صمت وارد شور شده و شرایط مورد بحث و بررسی قرار گیرد .


· تعامل سازنده اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بانک مرکزی

مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی با حضور در اتحادیه پاسخگوی مشکلات صادرکنندگان در رفع تعهدات ارزی شد .

پیام

بهزاد لامعی به نمایندگی از بانک مرکزی در حاشیه این جلسه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس اهم این جلسه که با حضور اعضای اتحادیه برگزار شد را تشریح نمود : این جلسه در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و دیدگاههای صادر کنندگان درباره ابهامات آیین نامه هیات وزیران و نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد . در این نشست بعضی ایرادات به آیین نامه مربوط به مواد خام و نیمه خام گرفته شد که مقرر شد اتحادیه نکات را جمع بندی کرده و برای سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ارسال نماید که مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادات اصلاحیه آن به هیات وزیران ارائه شود . همچنین تفاوت نرخ ها در حوزه حواله ها و اسکناس از دیگر موارد گفتگو بود که نکاتی که شمولیت آیین نامه را به صادرکنندگان داشت را به آنها تعمیم دادیم و ملاحظات از بازار و تامین نیازهای کالایی کشور و اصابت ارز از حاصل از صادرات برای تامین نیازهای واقعی کشور جزو مطالبات این آیین نامه محسوب می شود .

مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی در ادامه افزود : در این مباحث مواردی که مطرح شده بود مرتبط با تفاوت نرخ ها در حوزه شرکتهای قیر و پالایشی عضو اتحادیه بود که قرار شد مشخص بررسی شود آیا شمول بند یک برای شرکت های عضو اتحادیه جزو صادرکنندگان بزرگ پتروشیمی و فولادی محسوب می شوند یا نه که به آنها هم پاسخ داده شود .

لامعی در پایان گفت : موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۹۷ و ۹۹ و موارد مرتبط با حوزه مالیاتی نیز مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد پس از اصلاح فرآیندهای اطلاعاتی سال ۹۷ بحث مصالحه اعلام شود و تعهدات را رفع نماییم و مشکل صادر کنندگان رفع شود .


· فراخوان جلب مشارکت به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم آسیب‌دیده زلزله خوی

بدنبال وقوع زلزله در شهرستان خوی و براساس مصوبه هیئت‌مدیره محترم اتحادیه اوپکس مبنی بر "جلب مشارکت اعضاء برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی با هدف تأمین تجهیزات و رفع کمبودهای اقلام ضروری هم‌وطنان آسیب‌دیده"، بدین‌وسیله از اعضاء محترم درخواست می‌شود، همانند گذشته ما را در مسیر ایفای تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی در این امر خیرخواهانه یاری فرمائید. بدین منظور باتوجه‌به فرصت محدود و ضرورت تسریع در اعلام مشارکت همکاران محترم، بدین‌وسیله‌ شماره‌حساب 3948100108839271 (شماره شبا: 110570039481010883927101 IR و شماره کارت: 5684-0007-2970-5022) ‌نزد بانک پاسارگاد شعبه بهار شمالی به نام اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشی جهت واریز مبالغ اهدایی اعلام می‌گردد.

پیام


· برگزاری کمیسیون فرآورده پارافینی

این کمیسیون در تاریخ نهم بهمن ماه برگزار شد و بنا به گفته کوهنورد رئیس این کمیسیون در این جلسه موضوعات مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت از جمله موضوعات، تغییر زمان برگزاری کمیسیون از روز یکشنبه به روزهای دیگر بود که با توجه به اینکه اعضای این کمیسیون در این روز خرید هفتگی بورس انجام می دهند لذا با تغییر ساعت برگزاری این کمیسیون موافقت شد. در ادامه چگونگی پایش قیمت گذاری در بورس بر اساس دستورالعمل شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به مشکل تامین خوراک و اجرایی شدن دستورالعمل وزارت صمت تا زمان عرضه صددرصد خوراک در رینگ داخلی به خودی خود منجر به شکسته شدن قیمت خوراک خواهد شد


· کاهش عرضه مواد اولیه روغن موتور در بورس کالا و پیامدهای آن

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: کاهش عرضه روغن موتور در بورس کالا موجب ایجاد پیامدهای متعددی همچون تعطیلی کارخانه ها شده که باید جلوی آن گرفته شود.

پیام

محسن رفعت در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه وقتی شرکتی هم تامین کننده اصلی ترین ماده اولیه است و هم در سطح بازار رقیب به حساب می آید نتیجه کار انحصار و مهندسی بازار می شود: اظهار کرد: در چنین شرایطی که هدف انحصار طلبی است شرکت عرضه کننده با عنوان قاچاق عوام فریبی کرده و عرضه در بورس را مهندسی می کند و این در شرایطی است که بورس قوانینی را پیش بینی کرده است که به راحتی می توان با اعمال آنها سواستفاده را به حداقل رساند.

وی افزود: شرکت عرضه کننده مدعی افزايش عرضه در بازار بوده این در شرایطی است که دو نوع از روغن پایه های مخصوص تولید روغن موتور از بورس حذف شده اند و این موضوع باعث تعطیلی بخش وسیعی از کارخانه های تولید روغن موتور شده است.

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه علیرغم ادعای این شرکتها بی شک تاثیر خود را در بازار مصرف می گذارد، گفت: این اتفاق کاملا برنامه ریزی شده است چرا که از شهریور روند عرضه فراز نشیبهای بسیاری داشته است و در آذر ماه بصورت ناگهانی اعلام شد که دیگر عرضه نخواهیم داشت.

رفعت افزود: با یک نگاه ساده به دو سال گذشته متوجه می شویم در سال ۱۳۹۹ عرضه این روغن ۹۷۵۲ تن است در سال ۱۴۰۰ عرضه ۹۵۲۲ تن بوده با افزایش مصرف و خروج از بحران کرونا که مسافرتها بیشتر می شود عرضه امسال که باید ۲ برابر شود به ۵۱۰۶ تن کاهش یافته است. وی با تاکید بر اینکه حتی اگر چنین برنامه ایی هم وجود داشت باید از ۶ ماه قبل بصورت پلکانی اعلام و کاهش عرضه صورت می گرفت. وی تاکید کرد: تصمیمات انحصار طلبانه یکی از شرکت های روغن موتور منجر به نابودی تولید و بیکاری عده ایی کارگر در این شرایط سخت اقتصادی می شود که این موضوع خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است.

رئیس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه به هر روی نتیجه این تصمیمات انحصار طلبانه اجبار به واردات روغن پایه و افزایش هزینه تولید و خروج ارز و پر کردن جیب کشورهای حاشیه خلیج فارس است که منتظر چنین فرصتهایی هستند ، گفت: انصاف نیست که در این شرایط تورم از یک سو تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ارز مملکت که به سختی حاصل می شود پای تصمیم های نادرست از بین برود بی شک برای حل مشکلات وجلوگیری از سواستفاده عده ایی فرصت طلب راه حل هایی هم وجود دارد اما شرط اصلی آن نداشتن پیش فرض و نیت حل مشکلات است. رفعت اظهار کرد: که در این راه اتحادیه همیشه پیشگام و آماده است و دست همکاری بسوی همه مدیران دراز می کند، امیدوارم تا دیر نشده بجای درمان پیشگیری اتفاق بیفتد و مسوولان اقدام اساسی برای حل این مشکل بزرگ بکنند.


· جلسه تنظیم بازار روغن پایه

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس از جلسه ای مهم با شورای رقابت در خصوص تنظیم بازار روغن پایه خبر داد.

اسعدی گفت : بر اساس مصوبه آبان‌ماه شورای رقابت در خصوص تنظیم بازار روغن پایه، جلسه مهمی با حضور نایب رئیس اتحادیه، نمایندگان وزارت صمت، وزارت نفت و انجمن پالایشگاه های روغن سازی برگزار شد. در ابتدای این نشست نمایندگان شورای رقابت گزارشی از آخرین وضعیت بازار روغن ارائه کردند، در این گزارش هر آنچه در مورد روغن پایه در بورس اتفاق افتاده بود به تصویر کشیده شده بود. بر اساس این گزارش بعضی از پالایشگاه های روغن سازی در ارائه خوراک تعلل داشته و از شهریورماه سال جاری مقید به عرضه نشده اند. آقای صفدری از وزارت صمت در این نشست با تاکید بر اجرای دقیق ابلاغیه اخیر وزارت صمت گفتند: در اجرای این مصوبه مصمم بوده و هر تعللی از سوی پالایشگاه‌ها به تعزیرات معرفی خواهند شد. در ادامه فرزان گلچین نایب رئیس اتحادیه نیز یادآور شد تولیدکنندگان روغن اتحادیه که مجموعا ۲۰۴ شرکت هستند، شرایط بدی را از لحاظ دستیابی پایدار به خوراک دارند و ما خواهان شفافیت در عرضه روغن پایه در بورس هستیم که این اقدام می‌تواند منافع چهار پالایشگاه روغن سازی، واحدهای تولیدی و در نهایت کشور را تامین کند. در پایان این نشست به اتحادیه این وظیفه داده شد که با همکاری وزارت صمت میزان ظرفیت مورد نیاز واحدهای تولید کننده روغن و روان کارها را دریافت نموده و اطلاعات دریافتی را با دفتر صنایع پلیمری وزارت صمت به اشتراک بگذارد.



* پنجمین کنفرانس تخصصی فرآورده های نفتی

اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در راستای اهداف بلندمدت خود خواهان حضور در کنفرانس ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی بوده تا زمینه معرفی اعضا به شرکتهای خارجی را در این رویدادها فراهم آورد . پنجمین کنفرانس تخصصی فرآورده های نفتی با عنوان SOLVEX 2023 در تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژانویه در دبی و هتل اینترکنتینانتال برگزار شد

پیام
هادی ابراهیمی مدیر روابط عمومی که در این کنفرانس حضور داشت گفت : تعداد ۱۰۰ شرکت ایرانی، هندی و روسی و .. از این کنفرانس حمایت کرده و به طور تقریبی ۴۷۰ بازدیدکننده از ملیت های مختلف در آن حضور داشتند . دیدار تجار و تولیدکنندگان و جلسات نتورکینگ و B to B از جمله اهداف آن به شمار رفته و اتحادیه صادرکنندگان ضمن حمایت از این کنفرانس، شرایط مساعدی را جهت برندینگ اتحادیه برای مدعوین بین المللی فراهم نموده است .


· جلسه هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا برگزار شد

در این نشست کارگروه همایش سالانه اتحادیه تعیین گردید و ساختار اتحادیه در چارت سازمانی و شاخص های ارزیابی پرسنل دبیرخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت . حامد حسینی عضو هیئت مدیره مقرر شد در این خصوص با همکاری کارشناسان و مشاوران منابع انسانی بازنگری فنی را انجام دهد تا در راستای ارتقای بهره وری دبیرخانه گام برداشته شود . همچنین نمایندگان در سازمانهای متعامل تعیین شدند و مقرر گردید در جلسه آتی هیئت مدیره اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها نیز حضور داشته باشند .


· جلسه شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین همایش سالانه اتحادیه

اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین همایش سالانه اتحادیه در تاریخ هفدهم بهمن برگزار شد.دستور جلسه این جلسه عبارت بودند از : ارائه گزارش از برگزاری پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه، انتخاب رئیس، نایب‌رئیس و دبیر همایش همچنین تعیین تاریخ و مکان برگزاری همایش .

پیام

در این نشست مباحثی چون نقاط ضعف و قوت همایش های سال‌های گذشته، شعار و محورهای همایش، تغییر اسم همایش به کنفرانس سالانه اتحادیه، پیشنهاد زمان برگزاری همایش در هفته دوم تیرماه و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

اعضای شورای سیاست گذاری عبارتند از : احمد معروفخانی، سید حمید طباطبایی، سید حمید حسینی، رضا پدیدار، علی نقوی، حسین بابلی، فرهاد رحمانی، محسن رفعت، محمدرضا مجلل، سید مهدی حسینی، سعید رفیعی‌فر و فریدون اسعدی

 

پیام

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
تعداد بازدید : ۴۷۷