در دورهمی اعضای جدید شورای سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی برای تولید محتوا،

اجماع نظر اعضا شورای سیاستگذاری به همکاری بین المللی برای توسعه انرژی کشور

اجماع نظر اعضا شورای سیاستگذاری به همکاری بین المللی برای توسعه انرژی کشور

* فقط با نگاه داخلی نمی توانیم تجزیه و تحلیل بین المللی داشته باشیم. از سوی دیگر با نگاه ایدئولوژیک هم نمی توانیم مسائل بین المللی را حل کنیم باید ببینیم رفتن به سمت موضوعات بین المللی تا چه حد به کسب و کار داخلی تاثیر می گذارد.

* طی سالیان سال، دولتمردان ما به اهمیت قضیه ای که ما دارای بزرگترین منابع نفت و گاز جهان هستیم توجهی نکردند و ارتباطشان را با دنیا کم کردند، درحالیکه نباید این دیالوگ و گفتمان امروز را با دنیا داشته باشیم. به ایدئولوژی بیش از منافع ملی اهمیت داده ایم.

 

جلسه شورای جدید سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی با حضور حداکثری این اعضا در محل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت و گاز و پتروشیمی تشکیل شد. در این جلسه هر یک از اعضا ابتدا دیدگاه های خود را مبنی بر ارتقا کیفی محتوای ماهنامه بر پایه موضوعات مختلف صنعت نفت ابراز کردند و با همپوشانی نقطه نظرات یکدیگر به تشریک مساعی در زمینه در اولویت قرار دادن موضوعات پرداختند. نقطه نظراتی که هر یک از اعضا مطرح کرده اند در مجموع می تواند سکان این رسانه را با نگاهی نو در دست بگیرد تا در نهایت رسانه ای بیطرف اما ساختارمند در حوزه منافع ملی کشور بویژه در حوزه صنعت نفت به کار آید. در ادامه، نقطه نظرات اعضا در خصوص هر چه پربارتر شدن ماهنامه دنیای انرژی می آید.

بهینه سازی مصرف انرژی باید دنبال شود  

سید حمید حسینی مدیرمسئول ماهنامه دنیای انرژی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی(اوپکس) در ابتدای جلسه به مسائل مرتبط با انرژی و نقش اتحادیه به عنوان هدایتگری بخش خصوصی پرداخت و گفت: بیست سالی از فعالیت اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی می گذرد و اتحادیه همگام با تولید بخش خصوصی نفت و گاز بوده است. از سال 1375 امکان حضور بخش خصوصی نفت و گاز فراهم شد. ابتدا در مورد قیر، روغن، ترانزیت وسوآپ فعالیت می کردیم اما بعد تبدیل به اتحادیه شد. 350 شرکت صادراتی عضو اتحادیه هستند و این تشکل صادراتی نزدیک به نه میلیارد دلار از صادرات فرآورده های نفتی را به خود اختصاص داده است . سیاست اصل 44 قانون اساسی بر پایه توانمند سازی بخش خصوصی بنا شده است و ما عملا می بینیم خیلی ها در کشور به فکر توانمند سازی بخش خصوصی کشور کاری انجام نمی دهند، اما در اتحادیه ما وظیفه داریم با ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل موضوعات به توانمند سازی اعضا کمک کنیم.

وی در ادامه افزود: وظیفه دیگر اتحادیه است تا به نمایندگی از اعضا مشکلات آن ها را حل و فصل کند و وجود نشریه اتحادیه با نام دنیای انرژی، رسانه ای با محتوایی غنی می تواند به پیشبرد و فعالیت اتحادیه اوپکس کمک کند. همچنین اهرم رسانه با دیدگاه های کارشناسی می تواند نقش مطالبه گری را ایفا کند که این موضوع به رفع مشکلات صنفی اعضا اتحادیه کمک می کند. بازارسازی و شبکه سازی از اهم موضوعات اتحادیه اوپکس است که نشریه دنیای انرژی این نقش را به درستی برای اعضا هدایت می کند. همچنین انتشار تبلیغات برای اعضا اتحادیه در مجله دنیای انرژی نیز یک بستر مناسبی برای بازارسازی به حساب می آید.

مدیرمسئول ماهنامه دنیای انرژی بیان کرد: نشریه دنیای انرژی در فضایی منتشر می شود که بیشتر نشریات مکتوب در کشور یا تعطیل شده اند و یا در شرف تعطیلی هستند و پایداری این رسانه در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است، و با وجودی که پنجاهمین شماره نشریه را پشت سرگذاشته ایم بنا داریم با اعضا جدید شورای سیاستگذاری، محتوایی پربار تولید کنیم و اعضا این شورای سیاستگذاری در تولید مقاله، یادداشت، مصاحبه و میزگرد می توانند به ارتقا کیفی نشریه کمک کنند. وی به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان مهم ترین مسئله امروز کشور اشاره کرد و برای تولید محتوای این موضوع از اعضا جدید درخواست کرد تا با ارائه راهکارهایی بهینه و انتشار آن ها در ماهنامه دنیای انرژی به اتحادیه اوپکس، وزرات نفت و در نهایت اقتصاد ملی را یاری دهند. حسینی به اختصاص دو صفحه در ماهنامه دنیای انرژی تحت عنوان توئیت های منتخب نفتی اشاره کرد و گفت: دو صفحه توئیت نفتی در ماهنامه راه اندازی کردیم و با توجه به اینکه این روزها بحث های تخصصی توییتری داغ است و ارائه نقطه نظرات متعدد در حوزه انرژی در توییتر انعکاس می یابد، بنابراین انتشار اهم آن ها در مجله می تواند به وظایف اطلاع رسانی مجله کمک کند. 

دنیای انرژی رسانه ای بیطرف و تخصصی است

احمد معروفخانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در این جلسه نیز ضمن تشکر از حضور اعضا جدید شورای سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی، این نشریه را به عنوان رسانه ای مستقل و مورد قبول همه طیف ها و مدیران شرکت ها عنوان کرد و گفت: با بررسی صورت گرفته دریافتیم که همه ارگان ها و نهادهای تخصصی ذهنیت خوبی از این رسانه دارند و این نشریه نشان داده است که موضع گیری بیطرفانه ای در انتشار محتوا داشته است. مدیریت و خط و مشی شورای سیاستگذاری همواره منطقی و به نفع صنعت انرژی کشور بویژه نفت و گاز و پتروشیمی بوده است. معروفخانی حضور اعضا جدید و خط سیر کارشناسی این شورا را بسیار برای کیفیت ماهنامه دنیای انرژی مغتنم شمرد تا با انتشار محتوای جدید و کارشناسی برای این نشریه، بهره مندی قابل توجهی حاصل آید.

خصوصی سازی حلقه مفقوده اقتصاد امروز کشور

منصور معظمی معاون و مشاور سابق وزیر نفت و از مدیران ارشد حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز از دیگر عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی، در این جلسه شورا به تبعات و موضوعات اقتصاد کشور به ویژه صنعت نفت اشاره کرد و الگوسازی را به عنوان اهرم حرکتی در هر نوع اقتصادی دانست و گفت: نگاه بین المللی داشتن و تجزیه و تحلیل کردن موضوعات بسیار به اقتصاد انرژی کمک می کند. برای این موضوع در ابتدا شناخت بسیار مهم است. اینکه ببینیم موفقیت دیگر کشورها در چه بوده است و چه اقداماتی را انجام دادند. البته مدیریت یکی از اهرم های حرکت است اما باید ببینیم در پیشبرد دیگر عوامل چه کردیم.

وی ادامه داد: فقط با نگاه داخلی نمی توانیم تجزیه و تحلیل بین المللی داشته باشیم. از سوی دیگر با نگاه ایدئولوژیک هم نمی توانیم مسائل بین المللی را حل کنیم، باید ببینیم رفتن به سمت موضوعات بین المللی تا چه حد به کسب و کار داخلی تاثیر می گذارد. ما هستیم تا شانسمان را برای موفقیت بیشتر کنیم. برای این موضوع چه کاری انجام دادیم. این کارشناس ارشد گفت: برای برندینگ و کسب موقعیت برتر شرکت هایمان چه کرده ایم. مثلا برند شرکت آمازون 400 میلیارد دلار ارزش دارد و یا فورد و فیس بوک و دیگر شرکت هایی که به نوبه خود اعتبار بین المللی کسب کرده اند. به گفته معظمی اگر همچنان به مسائل تحریم ها فکر کنیم و نگران باشیم این موضوع به کسب وکار و خلق ثروت برای کشور تاثیر می گذارد که قطعا مشکلات چند برابر می شود باید با وجود چنین مسائلی حرکت کنیم. شما در اتحادیه و نشریه نباید سخنگوی دولت باشید. به عبارتی کاری نکنید که مخاطب شما فکر کند بلندگوی دولت هستید این در تاثیرگذاری مخاطب نقش دارد و اثر پیام شما در مخاطب کمتر می شود.

وی تاکید کرد: جای تاسف است که امروز در حوزه انرژی هر روز شاهد کم شدن و یا تعطیل شدن بخش های خصوصی در کشور هستیم. متاسفانه خصوصی سازی حلقه مفقوده اقتصاد است و تصدی گری دولت همچنان حاکم بر اقتصاد است. به عبارتی خصوصی سازی به فراموشی سپرده شده است. در گزارش هشت ماهه دولت ببینید به چه میزان خصوصی سازی و فروش صورت گرفته است؟ بیش از 90 درصد واحدهایی که باید واگذار می شده اند، متاسفانه واگذار نشده اند. در سال های اخیر، به دلیل اینکه هر کدام از واگذاری ها مسائل خود راداشته اند پس به نظر می رسد خیلی رغبتی برای واگذاری و خصوصی سازی وجود نداشته باشد. مدیران دولتی انگار می ترسند واگذار کنند. پس باید در مورد خصوصی سازی بیشتر کار کنیم.  بازارسازی و توانمند سازی اتحادیه و نشریه باید با توجه به نگاه ملی باشد؛ اگر هست بیشتر هایلایت شود که این شیوه بهتر است. معظمی بررسی موضوع بودجه 1402 در بخش انرژی را به عنوان بررسی سوژه ای مهم برای شماره آینده ماهنامه دنیای انرژی برشمرد.

گفتمان توسعه را جدی بگیریم  

جهانبخش محبی نیا نماینده پنج دوره مجلس شورای از دیگر اعضا شورای سیاستگذاری با بیان نکاتی اظهار کرد: روابط بین الملل موضوع بسیار مهمی است که باید در این برهه از زمان به آن توجه کنیم. مشکلات ما گویاست و باید بپذیریم همه موضوعات با هم در ارتباط هستند. آشفتگی اقتصادی که در کشور وجود دارد به این دلیل است که ما مسائل را جزیره ای وتوصیفی پیش می بریم. وی به پرداختن موضوعات متعدد در مجله دنیای انرژی اشاره کرد و ادامه داد: ما می توانیم همه موضوعات را همسو با هم در مجله پیش ببریم و حق مطلب را در طرح موضوعات انرژی ادا کنیم. قالب مجله دنیای انرژی بسیار خوب است و در مقایسه با دیگر مجلات از محتوای بالایی برخوردار است اما می خواهیم با تیم سیاستگذاری جدید به یک ظرفیتی برسیم که کلیه مباحث انرژی اعم از نفت و گاز و پتروشیمی و آب وبرق را با هم ببینیم. به عبارتی در نظر داریم فراتر از اخبار انرژی را هم ارزیابی کنیم یعنی دستاوردهای علوم انسانی را در کنار موضوعات انرژی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای داشتن گفتمان توسعه باید همه موضوعات را با هم ارزیابی کنیم. باید بپذیریم همه در قدرت سهم داشته باشند. جایگاه مجله باید تبدیل به گفتمان توسعه شود و ایدئولوژی هسته مرکزی گفتمان است و دوم حکمرانی است که باید برای این موضوع استراتژی داشته باشیم تا بتوانیم حکمرانی خوبی را پیش ببریم. به گفته محبی نیا در حال حاضر بخش خصوصی شرایط بسیار اسفناکی دارد و مجله دنیای انرژی می تواند بیش از گذشته نسبت به این موضوع مطالبه گری کند.

به دنبال اعتبار بین المللی و همکاری با دنیا باشیم

سید مهدی حسینی قائم‌مقام سابق مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، دیگر عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی درباره وضعیت حوزه انرژی در کشور گفت: برای پیشرفت در حوزه انرژی باید هم داخل و هم خارج از مرزها را با هم ببینیم. بیاییم از دنیا الگو بگیریم و ببینیم حتی کشورهایی با رویکرد ایدئولوژیکی چگونه توانستند موفق شوند. به عنوان مثال چین که یک کشور کمونیستی و دارای تفکرات ایدئولوژیک است با اقتصادی متمرکز چگونه توانسته است 60 درصد اقتصاد خود را بر پایه سرمایه های خارجی بنا کند؛ کاری که ما با تمام توان جلوی جذب آن را گرفته ایم. بیاییم بین شعار نه شرقی و نه غربی حد میانه را در نظر بگیریم و بالانس کنیم و منافع ملی را مدنظر قرار دهیم. ما نیازمند سرمایه هستیم و آنچه ما را به دنیا وصل می کند اعتبار بین المللی است. اگر می خواهیم با این تکنولوژی، صنعت نفتی که به ما ارث رسیده است را این گونه هدایت کنیم که نمی شود باید با دنیا کار کنیم؛ کاری که چین انجام می دهد. کشور چین با قدرت و رشد اقتصادی که پیدا کرده واقعا امریکا را وحشت زده کرده است. البته سرمایه ها و ورود پول نباید در ورود کالاهای مصرفی خرج شود باید تبدیل به ثروت شود. یعنی در تولید مولد به کار گرفته شده تا عقب ماندگی ها را جبران کند.

حسینی به مجموعه ای از انواع انرژی های خلق شده در دنیا اشاره کرد و گفت: وقتی از انرژی صحبت می کنیم منظورمان همه انرژی ها و سبدی از انرژی است. درست است که ما سرشار از منابع غنی نفت و گاز هستیم اما باید در مورد توسعه انرژی های پاک هم اقدام کنیم. چیزی که دنیا درحال رشد و توسعه آن است. دیگران چه کار می کنند چگونه و با چه رویه ای تولید می کنند؟ . وی توسعه بورس کشور و ورود شرکت ملی نفت ایران به بورس را از دیگر اقدامات جهت ارزش گذاری و ارتقا آن توصیف کرد وگفت: ورود به بورس می تواند ارزش گذاری شرکت ها را ارتقا دهد. مثلا  می بینیم شرکت آرامکو در مقایسه با رقبای خود چگونه توانسته است ارزش سهام خود را ارتقا دهد. آرامکو تنها با ارائه 1.5 درصد از سهام خود به بورس توانسته است به قدرت جهانی دست پیدا کند. در واقع آرامکو برای دست یابی و ارزش گذاری شرکتش در دنیا فقط یک انتخاب کرد. ما می توانیم از شرکت بزرگ دولتی خودمان شروع کنیم و یا این شرکت ها را در بورس های دنیا وارد کنیم. با این رویه ها هم بورس ما بزرگ تر می شود و هم ارزش گذاری سهام شرکت های ما بالاتر می رود این موضوع نمونه و اقدام کوچکی است که می تواند از نظر اقتصادی به رشد مطلوبی برسد و هم به تبع آن تکنولوژی بالاتر ببرد.

این کارشناس ارشد نفتی در مورد محتوای ماهنامه دنیای انرژی گفت: مهم ترین نکته ای که می توان در مورد راهبرد این مجله مدنظر قرار داد این است که این نشریه باید موضوعات داخلی و خارجی را با هم ببیند. اینکه دنیا برای سهولت استفاده از انرژی چه کارهایی انجام داده و چه شبکه برنامه ریزی را دنبال کرده است. باید منظورمان را از بیان انرژی به کل منبع انرژی های دنیا اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر و غیره تعمیم دهیم. از سوی دیگر برای توسعه روابط بین الملل و راه های کسب اعتبار بین المللی می توانیم مقالات و محتوای جامعی تولید کنیم تا به پیشبرد آن در اقتصاد کشور کمک کند.

قراردادها و مشارکت ها در بالادست نفت، نیازمند کار کارشناسی است

آیه کاتبی کارشناس ارشد در حوزه مشارکت در بالادست صنعت نفت نیز به عنوان دیگر عضو شورا به ایراد نقطه نظراتی در خصوص بخش بالادست نفت پرداخت و گفت: دغدغه شخصی بنده فارغ از اینکه چه چیزی را پشت سر گذاشته ایم و یا چه چیزهایی را پیش رو داریم، بررسی وضعیت بالادست صنعت نفت است؛ مسئله امروز صنعت نفت ما حل مسائل روزمره در تعاملات بین قراردادهای بالادست نفت است. در این زمینه به طور ویژه پیشنهاد می کنم در ماهنامه دنیای انرژی آنچه امروز در بالادست نفت در حال اجراست اعم از آیین نامه ها، دستورالعمل ها، قراردادها و مشارکت هایی که بین شرکت های ایرانی و خارجی، باید بررسی و ارزیابی شوند. این رویه قراردادها ومشارکت ها به قدری جای کار دارد که اگر این نقاط ضعف تداوم یابد وضعیت به گونه ای خواهد شد که همین لاشه بالادست صنعت نفت امروز هم  دیگر در آینده وجود نخواهد داشت. ماهنامه دنیای انرژی باید از ظرفیت های کارشناسی صنعت نفت استفاده کند. بیاییم نمونه های تمرین شده و شخصی سازی شده را وارد صنعت نفت کنیم و این موارد را در ماهنامه منتشر کنیم. البته خیلی معتقد نیستم مدل هایی را از کشورهای دیگری برای بالادست صنعت نفت کشورمان کپی و اجرا کنیم چون تعاملات اقتصادی و سیاسی ما در بالادست تغییر کرده است و امکان پول آوردن نیست و همه موارد را باید داخلی سازی کنیم.

این کارشناس ارشد تاکید کرد: می توانیم مدل های داخلی سازی شده را از طریق نشریه دنیای انرژی به صنعت نفت ارائه دهیم و صنعت نفت از این مدل ها استفاد کند فارغ از هر گونه سیاستگذاری باشد. مخاطب ما دولت است و این نشریه می تواند به این موضوع ورود کند و به نفع منافع ملی کمک کند.

به ایدئولوژی بیش از منافع ملی اهمیت دادیم

مرتضی فیروزی  کارشناس ارشد مسائل بین الملل نفت نیز در این جلسه به عنوان عضو سیاستگذار مجله دنیای انرژی، سخنانی را بیان کرد. وی گفت: طی سالیان سال، دولتمردان ما به اهمیت قضیه ای که ما دارای بزرگترین منابع نفت و گاز جهان هستیم توجهی نکردند و ارتباطشان را با دنیا کم کردند، درحالیکه نباید این دیالوگ و گفتمان امروز را با دنیا داشته باشیم. به ایدئولوژی بیش از منافع ملی اهمیت داده ایم. در همه انقلابات دنیا منهای انقلابات آمریکا، فقط منافع ملی دنباله رو اهداف انقلابات بوده است نه ایدئولوژی. البته گاهی منافع ملی با ایدئولوژی همسو می شوند و گاهی در تعارض هم قرار می گیرند. اما ما نزدیک به 43 سال پس از انقلاب ایران، اهداف ایدئولوژی را پیش بردیم و هر جایی هم به بن بست رسیدیم متاسفانه با بدترین شکل منافع ملی را قربانی ایدئولوژی مان کردیم. درحالیکه باید به منافع ملی بیشتر توجه می کردیم. اگر چین درجایگاه اقتصاد دنیا قرار دارد چون به منافع ملی بیش از ایدئولوژی اهمیت داده است.

وی به اهمیت حضور بخش خصوصی در راستای توسعه بخش اقتصادی کشور پرداخت و تصریح کرد: در این 20 سالی که بخش خصوصی در کشور ما مطرح شده است همچنان نهال بسیار کوچکی است که متاسفانه خیلی ها هم حاضرند همین حداقلی بخش خصوصی را از بین ببرند که به نظر باید به اهمیت و توسعه بخش خصوصی در مجله دنیای انرژی بیشتر بها داده شود. فیروزی در مورد تاثیر رسانه در دنیا گفت: جهان امروز پیشبرد قدرت نرم است و وسایل ارتباط جمعی همان قدرت نرمی است که در دنیا عرض اندام می کند. مثلا عربستان برای برقراری رابطه بیشتر با قطر و در جمع کشورهایی مثل مصر وبحرین، شرط کرد که باید شبکه الجزیره را تعطیل کند. به عبارتی ابزار نرم این گونه اقدامات می تواند گویای کامل اهمیت آن باشد و ماهنامه اتحادیه نیز می تواند با تاثیرگذاری بیشتر نقش خود را در حل موضوعات و منافع ملی کشور ایفا کند.   

بین المللی شدن نیاز اصلی کشور است

محمد حسین عادلی دبیرکل سابق اوپک گازی، دیپلمات ایرانی، سیاست مدار و استاد دانشگاه به عنوان عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه دنیای انرژی نیز بیان کرد: به باور بنده حوزه انرژی سیاسی ترین و اجتماعی ترین کالای دنیاست. یک زمانی فکر می کردم گندم سیاسی ترین است اما الان نظرم تغییر کرده است چون نفت وگاز ایجاد امنیت و قدرت ملی می کند درحالیکه گندم کمتر است. پس انرژی یک کالای سیاسی و اجتماعی است و موضوع اجتماعی شامل افرادی است که در این حوزه نقش آفرینی می کنند.

عادلی ادامه داد: اما برای سیاسی واجتماعی بودن انرژی باید به ابعاد مختلف آن توجه کنیم که یکی از ابعاد آن حوزه بین المللی است. درواقع بدون همکاری با دنیا نمی توان کاری کرد. مثالی از تعامل روسیه با دنیا عرض می کنم. تولید ناخالص ملی روسیه در سال 1997 به 300 میلیارد دلار رسیده بود. در آن زمان پوتین از شرکت شورول و یا بی پی انگلیس و شرکت های بزرگ نفتی دنیا خواست که نفت و گاز روسیه را توسعه دهند. در آن زمان تولید روسیه 5.3 میلیون بشکه نفت در روز بود که با این اقدام و ورود سرمایه خارجی تولید به 10 میلیون بشکه رسید یعنی روسیه این درآمد را با خام فروشی به دست آورد. بخش انرژی ما زیر مجموعه یک حاکمیت است و برنامه ای برای توسعه دارد. الان همه می دانیم برنامه چیست اما عملکردها متفاوت است. در جایی وقتی در مورد پیوستن به مجامع بین المللی برای منافع اقتصادی خودمان حرفی می زنیم گفته می شود چرا این قدردنبال پیوستن به گروه های متعدد اقتصادی هستیم. عده ای حرف خودشان را می زنند و دانشگاهی ها که به توسعه فکر می کنند هم حرف خودشان را می زنند اما هم با این تفکرات جدا، با هم زندگی می کنیم. به اعتقاد بنده باید از این مسائل بیرون بیاییم و نگاه ها و ایده ها را برای منافع ملی یک دست کنیم. باید ببنیم در بالادست صنعت نفت چه کار کنیم بهتر است. در بخش های بسیار فنی نفتی عده ای طرفدار موضوعات علمی می شوند وعده ای طرفدار علم بورژوازی هستند در این فضاها تا وقتی چنین رویه ای باشد نمی توان کار خاصی انجام داد. به گفته عادلی، چهار محور را باید در حوزه انرژی دنبال کنیم یکی بین المللی شدن است دوم داشتن گفتمان توسعه است سوم توسعه انرژی های تجدیدپذیر و چهارم حرفه ای شدن و تعهد برای تخصصی شدن است که باید دنبال شود.

این عضو شورای سیاستگذاری مجله دنیای انرژی در مورد ماهنامه و ارتقا کیفی این مجله گفت: نشریات موجودات زنده ای هستند و باید ببینید هر نشریه مانند یک آدم برای ارتباط برقرار کردن با دیگران باید دارای چه شخصیتی باشد. ابتدا شکل ظاهری، تیپ شخصیتی نشریه را مشخص می کند. ظاهر مجله هم که صفحه آرایی، رنگ، نوع کاغذ است یک شخصیتی از رسانه را نشان می دهد اما در مرحله بعد پیام هایی است که نشریه منتقل می کند که این را مدیرمسئول و فعالان نشریه می توانند تصمیم بگیرند پیام ها چه باشد. برای بررسی ابعاد مختلف انرژی در مجله می توان یک ماتریس طراحی کرد و یک سمت آن را انواع انرژی ها اعم از نفت و گاز، تجدیدپذیرها، هیدروژن، هسته ای و غیره را در نظر بگیرید و در سمت دیگر موضوعات اقتصادی، بین المللی و تکنولوژی و در نهایت اجماعی از سیاستگذاری ها در حوزه انرژی را می توان ترسیم کرد. در واقع می توانیم روی شخصیت مجله تمرکز کنیم که می خواهیم چگونه باشد.

عادلی در مورد سوژه آینده مجله گفت: یک بخشی در اجلاس داووس به بررسی موضوعات انرژی در دنیا می پردازد که می توانید برای شماره آینده روی نقطه نظرات مطرح شده از این اجلاس در مورد انرژی، مطالبی را برای اطلاع مخاطبین منتشر کنید. 

بحران انرژی امروز کشور بسیار جدی است

فریدون اسعدی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و عضو شورای سیاستگذاری مجله نیز بیان کرد: کشور به لحاظ انرژی دچار بحرانی جدی است. همانطور که می دانیم بحران انرژی در کشور به گونه ای است که در زمستان گاز و در تابستان برق نداریم. با خاموشی ها مواجه هستیم. کسری های متعددی از گاز و برق در فصول مختلف سال وجود دارد. ناترازی گاز متحمل زیان صنایع شده است و هم اکنون پتروشیمی ها 17 میلیارد دلار متحمل هزینه برای کسری گاز شدند. یکی از دستورات اجرایی جهت تولید محتوای شماره های بعدی مجله می تواند موضوعات کسری گاز و خاموشی هایی باشد که به صنایع داده می شود تا بتوانند حداقل بخش خانگی را تامین کنند. باید بررسی کنیم دنیا برای مدیریت انرژی چه اقداماتی انجام داده است و در نهایت توجه به موضوع ناترازی گاز را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۴۹
ماهنامه دنیای انرژی شماره 51 |
تعداد بازدید : ۱۷۶