بهنظر میرسد توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای آمریکایلاتین بهویژه ونزوئلا، آمریکا و همپیمانانش را عصبانی کردهاست. فروردین امسال بار دیگر وزیر نفت ایران به ونزوئلا سفری داشت تا در ادامه سفرها و مذاکرات قبلی، سندهای همکاری جدیدی بین دو کشور به امضا برسد. در نتیجه این سفر، همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدانها، نوسازی پالایشگاهها و مجتمعهای پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهمنامههای تازه همکاری کلید خورد. در دولت سیزدهم توسعه روابط در بخش انرژی با کشورهای آمریکایلاتین (ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه) موردتوجه قرار گرفت و امضای اسناد متعدد همکاری و آغاز صادرات خدمات فنی و مهندسی به این منطقه، شاهد نتیجه بخشبودن دیپلماسی کشورمان در جنوب قاره آمریکاست.
در همکاریهای نفتی ایران و ونزوئلا، تاکنون صادرات میعانات گازی ایران به این کشور و استفاده از خدمات فنی و مهندسی ایران برای نوسازی و تعمیرات پالایشگاهها اجرایی شدهاست. در سفر اخیر وزیر نفت نیز، درباره بازسازی و نوسازی مجتمعهای پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی توافقهایی انجام شد. حال در فاصله کمتر از یکماه از سفر جواد اوجی بهکاراکاس، برخی رسانههای فارسیزبان خارجی، با استفاده از هوچیگری در فضایمجازی، تلاش کردند تا با انتشار فیکنیوزهایی، یک رخداد حادثهای در این کشور که ادعا شده درخصوص آتشگرفتن چند خودرو بوده را به روابط ایران و ونزوئلا گره بزنند.
در این قبیل اخبار منتشر شده، آتشگرفتن خودروها به بنزین وارداتی از ایران نسبت داده شده، درحالی که طبق پیگیری از وزارت نفت، صادرات صورتگرفته به ونزوئلا چندین محموله میعانات گازی بوده و ایران فروش بنزین به ونزوئلا در ماههای اخیر نداشته است. صادرات بنزین ایران به ونزوئلا به سال۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بازمیگردد و تصور اینکه هنوز بنزین صادراتی ایران از ۳ سالپیش تاکنون، در این کشور بهفروش نرفته و مصرف نشده، تصوری مضحک است. در همان زمان، صفهای طولانی بنزین در ونزوئلا با بنزین ایرانی کاهش یافت و مردم و مسوولان ونزوئلا از این اقدام ایران قدردانی کردند؛ در واقع رضایت از این اقدام دوستانه ایران، به نقطه شروع توسعه روابط در بخش انرژی بین دو کشور تبدیل شد.
از سوی دیگر، بنزین یا هر سوخت دیگری، بهصورت طبیعی قابلیت اشتعال زایی دارد و اگر وسیله نقلیه، مشکل فنی نداشته باشد، این قابلیت اشتعالزایی در راستای حرکت وسیله نقلیه عملمیکند؛ اما اگر خودرو به هر دلیل دچار آتشسوزی شود، باید به دنبال نقص فنی در بخشهای مختلف وسیله مصرفکننده سوخت بود. از سوی دیگر، بنزین وقتی بیکیفیت باشد، یعنی میزان بهسوزی آن پایین است و همین مساله به فرآیند سوخت ناقص و آلایندگی منجر میشود و بازهم هیچ ارتباط منطقی با آتشگرفتن وسایل نقلیه نخواهد داشت. بررسی مشخصات فنی محمولههای بنزین صادراتی ایران در سالهای اخیر (چه از طریق بورس انرژی و چه فروش دریایی) نشان میدهد که همواره بر اساس استانداردهای بینالمللی، بنزین عرضهشده و اگر این استانداردها توسط محمولههایی که مورد نمونهبرداری قرار میگیرند پاس نشود، بنزین در فرآیند فروش صادراتی قرار نمیگیرد.