واردات بنزین در آینده‌ای نزدیک

واردات بنزین شاید تا همین چند سال‌ پیش امری بعید به‌نظر می‌رسید ‌اما به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ناترازی در تولید و مصرف به میزانی رسیده که در آینده‌ای نزدیک مجبور به واردات بنزین خواهیم شد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: مصرف روزانه بنزین ۱۱۰‌میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند؛ سالانه بیش از یک‌میلیون خودرو عرضه می‌شود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه همین روند‌، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید‌ و واردکننده خواهیم شد.
سالاری گفت: سال‌گذشته حدود ۲/ ۱‌میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر کردیم، یعنی سالانه فقط همین خودروهای نوشماره حدود ۵/ ۳‌میلیون لیتر در روز بر مصرف بنزین اضافه می‌کنند؛ ۵/ ۳‌میلیون لیتر در روز رقم قابل‌توجهی است و معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز است. به گفته او روند فعلی بدین صورت است که سالانه بیش از یک‌میلیون خودرو عرضه می‌شود و از آن طرف هیچ خودرویی اسقاط نمی‌شود و از طرفی همین خودروهای فرسوده نیز سالانه بر مصرف بنزین‌شان به دلیل استهلاک افزوده می‌شود.

سالاری بیان کرد: طبیعتا روند فعلی مصرف بنزین را نمی‌توان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه همین روند‌، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید ‌و واردکننده خواهیم شد. الان مصرف بنزین روی عدد ۱۱۰‌میلیون لیتر در روز است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند، اگر مجددا مصرف بنزین در تعطیلات تابستانی افزایش یابد، طبیعتا ناترازی ایجاد می‌شود. به گفته سالاری علاوه‌بر ناترازی بنزین، ما با ناترازی گازوئیل نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ ناترازی گاز موجب‌شده‌است که بخش قابل‌توجهی از تامین سوخت نیروگاه‌ها با گازوئیل صورت بگیرد. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، هم‌اکنون تامین روزانه ۳۵‌میلیون لیتر سوخت مایع برای نیروگاه‌ها، رقم قابل‌توجهی است. مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از ۷ تا ۸‌میلیارد لیتر در سال‌۹۸ به ۱۸‌میلیارد لیتر در سال‌گذشته رسید و طبق پیش‌بینی امسال به عدد ۲۲ الی ۲۳‌میلیارد لیتر می‌رسد.

او گفت: یکی از اهداف اصلی ایجاد سامانه سوخت، نظارت بر میزان مصرف هر خودرو بود و لزوم استفاده مجدد مردم از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین آزاد این هدف را محقق می‌کند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد. به گفته سالاری در سال‌جاری نیز قانون بودجه‌تصویب شد که ضرورت دارد مردم را به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی هدایت کنیم و کارت سوخت جایگاه‌ها ساماندهی شود. تا قبل از این حدود ۳ الی ۴‌درصد سوخت‌گیری بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی انجام می‌شد و بسیاری از مردم اطلاع نداشتند که حتی در کارت سوخت شخصی خود سهمیه بنزین آزاد نیز تعبیه شده‌است. سالاری اظهار کرد: به‌این‌ترتیب ما به مردم اطلاع‌رسانی کردیم که کارت سوخت شخصی شما دارای اعتبار کافی برای سوخت‌گیری بنزین آزاد است و ضروری است از آن استفاده کنید.

استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها باعث شده‌است خرابی کارتخوان‌ها در جایگاه‌ها افزایش یابد، زیرا این کارت‌ها در جایگاه‌ها رها شده‌بود و آلودگی و‌هزار اتفاق دیگر برای آن می‌افتاد که باعث خرابی می‌شد. سالاری گفت: در حال‌حاضر حدود ۴۵ تا ۵۰‌درصد سوخت‌گیری بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود که این عدد به‌صورت گام به گام افزایش خواهد داشت و طبق قانون بودجه‌تا پایان شهریور باید به عدد بیش از ۹۰‌درصد برسد. به گفته او کارت سوخت باید به خودرو متصل شود که همکاران ما در حال مطالعه و اجرای آن هستند. به‌این‌ترتیب تراکنش‌ها شفاف می‌شود و می‌توان خودروهای پرمصرف را از کم‌مصرف شناسایی کرد.
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۱
فارس |
تعداد بازدید : ۶۲