امیرحسام
خرازی
مدیر
بازاریابی و فروش شرکت افزون روان
وظیفه اصلی روانکاری، کنترل و کاهش میزان
اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت میباشد. روانکارها از دو جزء اصلی "روغن پایه"
و "مواد افزودنی"
تشکیل میشوند. شرکتهای تولیدکننده روغن پایه (پالایشگاههای
روغن سازی) ماده اولیه خود را (برش روغنی و یا لوبکات) را از پالایشگاههای نفت دریافت و طی فرآیندهایی
به روغن پایه و سپس به روغن نهایی جهت مصارف مختلف تبدیل مینمایند. بر اساس اطلاعات
پایان سال میلادی 2020 حدود یک درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاهها به صنعت
روانکار اختصاص یافته است. از طرفی رشد سالیانه تا سال ۲۰۴۰ به
طور متوسط، نزدیک به صفر درصد پیشبینی شده است. همچنین با تولید خودروهای برقی و هیبریدی و کاهش مصرف روغن در این خودروها
(به واسطه تکنولوژی به کار رفته) و از طرفی بهینهسازی خودروهای فعلی، شاهد کاهش مصرف روغن پایه در بخش خودرویی
خواهیم بود. در شکل زیر الگوی تقاضای نفت خام و همچنین رشد
سالیانه تقاضای فرآوردههای پالایشگاهی نشان داده شده است.
پالایشگاههای روغن، بر اساس نوع فرآیند
خالصسازی، گروههای مختلفی از روغن پایه را تولید میکنند. روغنهای پایه به گروههای مختلف I تا VI دستهبندی
میشوند. با توجه به تولید و تقاضای اندک روغنهای پایه گروه IV و V، در
این مقاله سعی شده است تمرکز بر گروههای I تا III باشد.
شایان ذکر است بیش از %۹۰ از تقاضای روغنهای پایه نیز مربوط به همین سه گروه است.
بر اساس آخرین آمارها، ظرفیت اسمی جهانی روغنهای پایه گروه I تا III حدود
57 میلیون تن و تولید واقعی 39 میلیون تن اشاره شده است (متوسط راندمان ۷۰ درصد). براساس
آخرین گزارش نشریه Lubes'N'Greases
ظرفیت تولید روغن پایه گروه یک پالایشگاههای روانکار
دنیا در مجموع 23 میلیون و 400 هزار تن، گروه دو 24 میلیون و 500 هزار تن و گروه
سه 8 میلیون و 700 هزار تن در سال میباشد. همچنین ظرفیت تولید روغن نفتنیک بیش از
5 میلیون تن در سال میباشد که سهم عمده آن مربوط به چین و آمریکا است. در خصوص روغن پایه گروه II، نیز
میتوان چین و آمریکا را به عنوان ظرفیت های اصلی تولید این محصول به شمار آورد. آمریکا
با ظرفیت تولید هفت 7 و 800 هزار تن و چین با ظرفیت 6.5 میلیون تن در سال،
بزرگترین تولیدکنندگان گروه II در دنیا میباشند.
در رابطه با روغن پایه گروه I،
علیرغم وجود ظرفیت تولید نزدیک به 60 درصد از محصولات این گروه روغن پایه در اروپا
و آمریکا، تنها نیمی از این ظرفیت صرف تولید واقعی شده و 40 درصد ظرفیت باقی مانده
جهت تولید فرآوردههای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و یا در حال تبدیل به خطوط
تولید گروههای II و III میباشند. تولید عمده گروه I در دنیا در آسیا صورت میپذیرد
و پالایشگاههای این منطقه در حال حاضر از ظرفیت حداکثری خود جهت تولید محصولات
این گروه استفاده میکنند. نکته قابل توجه
در خاورمیانه نیز، ایجاد ظرفیت تولید بیش از 310 هزار تنی روغن پایه گروه II و I میلیون و 150 هزار تنی گروه III توسط شرکت Shell در کشور قطر و ظرفیت 550 هزار تنی گروه III ادناک امارات میباشد که با توجه به چشمانداز و روند بازارهای روانکار،
این دو کشور را به تولیدکننده اصلی روانکار منطقه خلیج فارس تبدیل خواهد کرد.
تولید روغن پایه ایران تنها از نوع گروه I میباشد که ظرفیت تولید این نوع روغن بیش از 1 میلیون تن در سال است که
توسط چهار پالایشگاه نفت سپاهان، نفت ایرانول، نفت بهران و نفت پارس تولید میشود. خوراک ورودی این چهار پالایشگاه روانکار، لوبکات
سبک و سنگین، آیزوریسایکل و آیزوفید است که توسط 6 پالایشگاه نفت تهران، اصفهان،
تبریز، بندرعباس، آبادان و شیراز تامین میشود. ظرفیت تولید پالایشگاههای تامین خوراک نیز مجموعا 1.720.000 تن
لوبکات و 230.000 تن آیزو برآرود میشود که راندمان تولید روغن پایه حاصل از
آن حدود 55 درصد می باشد. شواهد آماری و مستندات علمی گزارش شده نشان دهنده این موضوع است که روغنهای پایه گروه I، طی
سالیان آتی از حیث ظرفیت تولید و میزان مصرف کاهش خواهد یافت و متوسط راندمان
واحدهای تولید از ۷۲ به ۵4 درصد تقلیل مییابد. این در حالی است که راندمان و ظرفیت
واحدهای تولیدکننده روغنهای گروههای بالاتر (گروه II و III) طی
این مدت افزایشی خواهد بود. در نتیجه مجموعا ظرفیت تولید روغن پایه از حیث عرضه و
تقاضا ثابت خواهد ماند و کاهش عرضه و تقاضای روغن پایه گروه I توسط
روغنهای پایه گروههای بالاتر جایگزین خواهد شد.
در واقع با افزایش کیفیت روغنهای پایه
تولیدی، تمایل مصرف به سمت گروههای بالاتر است و بسیاری از واحدهای تولیدکننده
روغنهای پایه گروه I به دنبال باز طراحی و ارتقای واحد تولیدی
خود میباشند. به عنوان نمونه در طی دهه گذشته، حدود شش میلیون تن از تقاضای روغنهای
پایه گروه I کاسته و جمعا ۱۱ میلیون تن به تقاضای روغنهای گروه II و III
اضافه شده است. علاوه بر تغییرات تکنولوژیکی تولید روغنهای
پایه، اساسا سیاستهای جهانی در برخی کشورها به سمتی بوده است که مصرف روغنهای پایه (تمامی گروهها) تغییرات اساسی به خود دیده است.
به عنوان مثال در ایالات متحده و اروپا به واسطه تکنولوژیهای
جدید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، شاهد کاهش مصرف روغنهای پایه بودهایم.
الگوی تغییرات عرضه و تقاضای روغنهای پایه گروههای مختلف طی سالهای ۲۰۱5 و ۲۰۲۵
براساس پیشبینی نشریه جهانی ICIS عبارتند از : سهم آسیا 47 درصد، اروپا 18 درصد، آمریکای شمالی و جنوبی به
ترتیب شانزده و هشت درصد، همچنین سهم خاورمیانه و آفریقا یازده درصد می باشد
نکته قابل توجه این است که رشد تقاضای روانکارها در کشورهای آسیایی
و در حال توسعه، کاهش تقاضای کشورهای توسعهیافته را جبران خواهد کرد. تقاضای روغن
پایه در جهان بترتیب روغن انجین 52 درصد، روغن صنعتی بیست و پنج درصد، Process oil سهم یازده درصدی، مارین اویل هشت
درصد می باشد . در حال حاضر بیش از 1700 تولیدکننده در دنیا به تولید روانکار مشغول
هستند که از مطرحترین این شرکتها در جهان میتوان به شرکتهای Exxon Mobil، Shell، China Petroleum،
Chevron، BP PLC، S-Oil، Evonik
و Lukoil اشاره کرد. در این میان روغنهای تصفیه دوم
یا ریسایکل نیز سالانه بیش از 5 درصد (2 میلیون تن) از بازار روغنهای پایه را
تشکیل میدهند که اروپا با تولید 800 هزار تن از این نوع روغن بیشترین سهم را
داراست. همچنین گردش مالی بازار روانکار در سال 2021 مقدار 95/20 میلیارد دلار
تخمین زده شده که در خصوص درصد رشد موثر سالانه (CAGR) با توجه به عوامل مختلف از جمله قیمت فید
استاک و نفت خام و پاندمی کرونا پیشبینیها متفاوت است و گزارشات جهانی مختلف،
این درصد رشد را از 2 تا 7 درصد تخمین زدهاند که البته این اختلاف ناشی از غیر
قابل پیشبینی بودن شرایط عرضه و تقاضا خصوصا بعد از همهگیری کرونا، میباشد.
در آخر با توجه به بررسی و تحلیل روندهای بازار
روانکار، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که تولید و مصرف روغنهای پایه در دنیا
در حال گذار از گروه I به
گروههای II و III است و پالایشگاههای روانکار جهت حفظ جایگاه
خود باید این تغییر سیاست را در دستور کار خود قرار دهند. البته کاهش تولید روغنهای
پایه گروه I و
تغییر خطوط تولیدی پالایشگاههای روانکار در سطح دنیا، علاوه بر اینکه یک تهدید
برای تولیدکنندگان داخلی محسوب میشود، میتواند به یک فرصت نیز برای آنها تبدیل
شود؛ چرا که ظرفیت تولید روغنهای گروه I پالایشگاههای بزرگ کاهش مییابد اما همچنان بزرگترین گروه مصرف
روغنهای پایه مربوط به گروه I
خواهد بود. در عین حال فقدان تولید گروه II و III در
کنار گروه یک و کامل نبودن سبد فروش یک پالایشگاه با توجه به تغییر نسل خودروها و
رشد سریع تکنولوژی صنایع، باعث از دست دادن بخش مهمی از بازار فروش خواهد شد
..