سهراب صالحین دنیای انرژی
شاید
تا چند ماه پیش باورمان نمیشد اگر شخصی به ما اطلاع میداد که تا چند ماه بعد، هر
کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند با رباتی درد و دل کند، از آن سوال بپرسد
و به معنای واقعی کلمه بتواند با رباتی گفتگو کند. گفتگو با ربات آن چیزی بود که
تجربه آن را نداشتیم و انتظار هم نداشتیم که به این سرعت همه گیر و در دسترس عموم
باشد. میتوان گفت این موج جدید با رونمایی از ربات چت جی پی تی ایجاد شد. اگر تا به حال
تجربه چت کردن با چت جیپیتی یا رباتهای مشاهده آن مانند بینگ مایکروسافت را
داشته باشید احتمالا به این نکته پی برده اید که این رباتها در واقع موتور
جستجوهایی پیشرفته هستند. به این معنا که شما میتوانید سوالهای خود را در خصوص
یک موضوع در طول یک گفتگو مطرح کنید و در واقع این رباتها قادر هستند تا مکالمه
قبلی با شما را به یاد آورده و گفتگو و راهنمایی شما را ادامه دهند. این موضوع
باعث میشود هنگامی که در جستجوی جواب سوالی هستید، با صرف زمان و انرژی کمتر، به
جواب برسید. برای درک اهمیت این موضوع میتوان مثالی از زندگی روزمره زد. نگارنده
خود از افرادی است که تا به مشکلی برمیخورد آن را به اصطلاح گوگل میکند. از
سوالات عمومی مانند اینکه چطور ماهی را سوخاری کنم گرفته تا سوالات حرفهای مانند
اینکه چطور در زبان برنامهنویسی پایتون دو جدول را به هم متصل کنم. برخی دیگر اما
هستند که ترجیح میدهند حداقل در مرحلهی اول، سوالات خود را از فردی باتجربه
بپرسند. برای دانستن نحوه سوخاری کردن ماهی ابتدا به مادر یا همسر خود زنگ میزنند
و و برای دانستن نحوه اتصال دو جدول در زبان برنامهنویسی پایتون هم از همکار
باتجربهتر از خود راهنمایی میگیرند. هر کدام از این دو روش، یعنی جستجو در وب یا
پرسش از فردی باتجربه، مزایا و معایب خود را دارند. برای کسانی که اولویتشان جستجو
در وب است، مخصوصا در امور تخصصیتر، زمان زیادی ممکن است صرف شود تا نهایتا به
راه حل درست برسند. گروه دوم یعنی کسانی که تمایل دارند جواب سوالاتشان را با پرس
و جو از بقیه بگیرند نیز هنگامی دچار مشکل میشوند که دسترسی به پشتیبانی باتجربه
و مطلع را نداشته باشند. اینجاست که رباتهایی مانند چت جیپیتی به کمک هر دو
گروه میآیند. این رباتها از الگوریتمهای مختلف هوش مصنوعی برای پاسخگویی بهره
میبرند و میتوانند زبان انسان را تقلید و پیشبینی کنند. در واقع این رباتها با
دسترسی به پایگاهدادههای عظیم، میتوانند با سرعت زیادی پاسخ پرسشها را از میان
انبوه اطلاعات موجود پردازش کنند. مورد بعدی اینکه این رباتها هر چه میگذرد
دقیقتر میشوند، چون از طرفی حجم آپدیت اطلاعات جدید در اینترنت بسیار زیاد است و
از طرف دیگر در این رباتها اگوریتمهایی وجود دارد که با توجه به تجربیات قبلی و
فیدبکها، جوابهای خود را بهینه میکنند. مواردی که تا اینجا ذکر شد، کاربرد این
چتباتها را در زندگی روزمره تا حدی نشان داد. اما سوالی که در ادامه مطرح است
این است که آیا این چتباتها میتوانند در عرصههای اجتماعی مختلف، جای انسانها
را بگیرند؟ در ادامه تلاش میکنیم پاسخ این پرسش را در مورد زندگی حرفهای و
تغییراتی که این رباتها در نحوه مدیریت و سازماندهی مشاغل به وجود خواهند آورد
بررسی کنیم.
پشتیبانی و خدمات امور مشتریان
یکی
از مواردی که پتانسیل تغییرات شگرف در آن، با توجه به توانایی این رباتها درگفتگو
با انسان میتوان متصور شد، سرویس پاسخگویی و پشتیبانی کسب و کارها و سازمان است.
ممکن است به نظر رسد که ما انسانها همواره تمایلمان این است که در صورت بروز
مشکلی، با یک موجود انسانی مشورت کنیم. اما اگر به چند سال گذشته بازگردیم، تمایل
انسانها هرگز این نبود که از پشت کامپیوتر اقدام به خرید وسایل مختلف دیجیتالی،
جواهرات، لباس و .. کنند و تمایل داشتند شخصا به فروشگاهها مراجعه کنند. اما به
مرور اعتماد انسانها به خرید دیجیتال، بدون تماس با فروشنده انسانی افزایش یافت و
در حال حاضر، فروشگاههای اینترنتی از جذابترین کسب و کارها برای استارتاپها هستند.
البته همواره این خدمات اینترنتی تا زمانی مورد اعتماد هستند که مطمئن باشیم یک
پشتیبان انسانی هم حضور دارد تا اگر به مشکلی برخوردیم از طریق تماس تلفنی یا
حضوری مشکل خود را برطرف کنیم. حال با پیشرفتی که در رباتهای گفتگوکننده ایجاد
شده میتوان تصور کرد پشتیبانی تلفنی و پاسخگویی هم در آینده نزدیک دستخوش
تغییراتی شود. مطمئنن رباتی که تایپ میکند، با کمی تغییرات میتواند سخنگو نیز
باشد. چیزی که در حال حاضر در مورد ربات سیری (Siri) اپل یا
اپلیکیشنهای مکانیاب وجود دارد. بنابراین میتوان به راحتی تصور کرد که ممکن است
چند صباحی دیگر وقتی تلفن خود را برمیدارید تا مشکلی که در حین خرید برایتان پیش
آمده را گزارش کنید، با یک ربات همکلام شوید. رباتی که به شکل طبیعی یک انسان با
شما گفتگو میکند، با حوصله به حرفایتان گوش میدهد، احساس اینکه مزاحم هستید
بهتان نمیدهد و در نهایت هم بهترین پاسخ را بدون ذرهای تندی و بیاعصابی به شما
میدهد. شما میتوانید خشم خود را با رکیکترین کلمات بر سر این ربات آوار کنید و
مطمئن باشید او هرگز به شما بیاحترامی نخواهد کرد که هیچ، لحنش هم ذرهای با شما
عوض نشود. بنابراین پشتیبانی، یکی از سریعترین جایگزینی متصور بین انسان و ربات
است.
ترجمه متون تخصصی
رباتهای
گفتگوکننده همانگونه که ذکر شد، از الگوریتمهایی برای تقلید زبان انسان به شکل
طبیعی استفاده میکنند. بنابراین میتوان آنها را مترجمان پیشرفتهای نیز دانست.
زیرا میتوانند نوشتههای شما را پردازش کنند و پاسخ دهند. بنابراین ترجمه یکی از
مهارتهایی است که این رباتها از آن به خوبی بهره میبرند. پس کاملا میتوان
انتظار داشت وظیفهای که تا همین اواخر به شکل کجدار مریضی توسط گوگل ترنزلیت
انجام میشد، حالا به این چتباتها با کیفیت بسیار بهتر سپرده شود. شاید زود باشد
که بگوییم ترجمه رمانها را نیز میتوان به این چتباتها سپرد، زیرا ادبیات و به
طور کلی هنر، دارای ظرایفی است که خوشبختانه تاکنون انسانها در تولید و تفسیر آن
بیرقیب بودهاند، اما متونی که کمتر دارای بازیهای زبانی هستند به طور کامل قابل
ترجمه از هر زبانی به زبان دیگر توسط این رباتها هستند.
آموزش
عرصهی
دیگری که قابل تصرف توسط چتباتهاست آموزش است. این رباتها دارای قابلیت تحلیل
عملکرد دانشآموزان و ارائه تمریناتی برای پوشش این ضعفها هستند. مکانیزم این
عملکرد به این گونه است که شما میتوانید از ربات بخواهید متن شما را چه به لحاظ
نگارشی و چه علمی ویرایش کند و در نهایت به شما پیشنهاد دهد برای پوشاندن نقاط ضعف
خود در متنی که نوشتهاید چه کارهایی انجام دهید. چت جیپیتی در این زمینه آنقدر
خوب است که حتی میتوانید از او بخواهید در خصوص موضوعی برای شما مقاله بنویسد.
مشاوره در تمام امور عمومی و تخصصی
این
رباتها همچنان میتوانند در عرصههای مختلفی جایگزین مشاوران شوند، از مشاوره
روانی گرفته تا هر عرصه دیگری در زندگی و کار. چت جیپیتی ادعا میکند که میتواند
باعث شود انسانها کمتر احساس تنهایی کنند و هنگامی که نیاز به مشاوره دارند ولی
به آن دسترسی ندارند، از قابلیتهای این ربات برای مشاوره استفاده کنند. پس به طور
کلی و همانطور که گفته میشود میتوان حدس زد رباتهای گفتگوکننده میتوانند
تغییرات عظیمی در زندگی انسانها را رقم بزنند. همانطور که بیل گیتس چندی قبل گفته
است، هوش مصنوعی پشت رباتهایی چون چت جیپیتی میتوانند انقلابی همچون آنچه که
در خصوص کامپیوترها در سال 1980 تجربه کردیم به وجود آورند. این رباتها میتوانند
عملکرد انسانها را با مشاوره دادن هر لحظه بهبود بخشند و سطح دیگری از کیفیت را
در خدمترسانی به انسان و بالا بردن کیفیت زندگی شخصی انسانها به وجود آورند.
شاید در ابتدای امر، دوستی با این رباتها سخت و کمی ترسناک باشد، اما مطمئنن دوستی
با آنها ارزشش را خواهد داشت تا با این سختی و ترس روبرو شویم.